عناوین مهمترین اخبار استان گلستان طی 24 ساعت گذشته که در خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شد را بخوانید.

گلستان در روزی که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، سرخط مهمترین اخبار استان گلستان طی 24 ساعت گذشته به شرح زیر در خروجی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفت که می‌توانید آن را بخوانید.

 

آزاد سازی سواحل خزر

صدا و سیما نوشت: سامان دهی سواحل خزر در گلستان به نوعی متفاوت ضروریست.

حس قدم زدن  روی شن های نرم ساحل و جمع کردن صدفهای رنگی و سفید و شنیدن صدای موج دریا حس زیبایی است که این تصور مردم و مسافران از دریا و ساحل زیبای خزر است.

استان گلستان افزون بر یکصد کیلومتر ساحل دارد و بندرگز، بندرترکمن و گمیشان از مناطق ساحلی این استان محسوب می شوند.

نوسانات سطح آب، فرسایش و رسوب گذاری سواحل، تجاوز به حریم دریا با احداث سازه‌های ساحلی، دریایی، فقدان دسترسی همگانی به دریا، آلودگی آب‌ها (آلاینده‌های خانگی، صنعتی وکشاورزی)، تهدید زیستگاه‌های گونه‌های کمیاب ونادر، نابسامانی‌های ناشی از تداخل وظایف و ماموریت دستگاه‌های مرتبط و نبود رژیم حقوقی مشخص را از جمله چالش‌های سواحل دریای خزر دانست.

 

فقدان ساختار مدون در رونق اتومبیلرانی و موتورسواری گلستان!

ایسنا نوشت: موقعیت طبیعی (کوهستانی، جنگلی، جلگه ای و ساحلی) استان های شمالی، عاملی شده است تا ایجاد پیست های استاندارد اتومبیل رانی، موتورسواری، دوچرخه سواری و حتی دیگر ورزش ها با چالش ها و مشکلات عدیده ای از جمله آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی مواجه شود.

این موضوع سبب شده است تا این استان ها نتوانند سهم درآمدزایی خود را از برخی ورزش های پرطرفدار و مهیج داشته باشند و آنچنان که باید و شاید بتوانند در این حوزه سرمایه گذاری کرده و یا سرمایه گذار جذب کنند.

فقدان این امکانات تا حدی برای شمال کشور آسیب داشته است که همه ساله تعداد کثیری از استعدادها که می توانستند در عرصه بین المللی برای کشورمان افتخار آفرینی کنند، می سوزند.

رشته های ورزشی اتومبیل رانی، موتورسواری، دوچرخه سواری، از مهیج ترین رشته ها هستند که مبتنی بر مهارت های رانندگی ورزشکاران می باشند و در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

 

نظارت و پیگیری بر احیا خلیج گرگان بر عهده سازمان محیط زیست است/ معاونت عمرانی استاندار دستگاه مطالبه‌گر پیگیر احیا خلیج گرگان است

فارس نوشت: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: محیط زیست باید هم نظارت و هم پیگیر موضوعات احیا خلیج گرگان بوده و کانال‌های منتهی به خلیج را لایروبی کند.

عفت همدم با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان ناظر و پیگیر احیا خلیج گرگان متولی اصلی این موضوع است‌، اظهار کرد: معاونت عمرانی استانداری گلستان به عنوان یک دستگاه مطالبه‌گر پیگیر موضوع احیا خلیج گرگان بوده و در این سال‌ها بارها و بارها پیگیر تامین اعتبار بودیم.

وی تصریح کرد: سازمان اصلی نظارت و پیگیر موضوع احیا خلیج گرگان محیط زیست بوده و در این سال‌ها باید مطالعات و لایروبی کانال‌های منتهی به آن را انجام می‌داده است.

 

 

تولید نشاء گلخانه‌ای گیاهان دارویی برای نخستین بار در گلستان

صدا و سیما نوشت: تولید نشاء گلخانه‌ای گیاهان دارویی برای نخستین بار در استان در آزادشهر انجام شد.

خانم حسینی تولید کننده نشاء گلخانه‌ای گیاهان دارویی گفت: این کار را از حدود ۶ماه قبل در یک گلخانه آغاز کرده و اکنون به ۵گلخانه کوچک مقیاس رسیده است.

وی افزود: پیش از این نشاء گلخانه‌ای گیاهان دارویی مورد نیاز استان از سایر استان‌ها وارد می‌شد.

 

یک قاتل در گلستان به حرمت ولادت حضرت علی (ع) بخشیده شد

ایرنا نوشت: رییس کل دادگستری گلستان گفت: یک قاتل در گلستان که ۱۵ سال قبل بر اثر درگیری مرگ پدر یک خانواده را رقم زده بود در آستانه میلاد مولود کعبه با گذشت اولیای دم بخشیده شد.

دادگستری گلستان، حیدر آسیابی افزود: محکوم به قصاص سال ۱۳۸۵ مرگ پدر یک خانواده را در بندرگز رقم زد و پس از صدور حکم قصاص به درخواست اولیای دم، پرونده در نوبت اجرای حکم قرار گرفت.

 

هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای طرح های تامین اجتماعی گلستان

باشگاه خبرنگاران نوشت: مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی گلستان گفت:بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای ۵ طرح تامین اجتماعی استان هزینه شده است.

زینعلی مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی گلستان گفت: دهه فجر امسال در کلاله درمانگاه شهدای این شهرستان و شیفت دوم درمانگاه بندرترکمن راه اندازی شده است.

او می‌گوید: در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان ۲۵ تخت افزوده، در بیمارستان گنبدکاووس هم در ۲ بخش ویژه نوزادان از دستگاه‌های پیشرفته استفاده شده و بخش ویژه زنان و زایمان نیز راه اندازی شده است.

 

عدالت عمرانی در محلات گرگان؛ زیرگذر انجیراب – افسران گرگان افتتاح شد

تسنیم نوشت: شهردار گرگان توجه به عدالت عمرانی به ویژه در محلات و پاسخگویی به مطالبات مردم را دو رویکرد مهم شهرداری گرگان دانست و گفت: زیرگذر انجیراب – افسران گرگان به طول ۲۳۶ متر با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال امروز افتتاح شد.

محمدرضا سبطی عصر امروز در آیین افتتاح پروژه زیرگذر انجیراب - افسران اظهار داشت: بسیار خرسندیم که همزمان با ایام چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سالروز ولادت حضرت علی (ع) این پروژه عمرانی به بهره برداری رسید.

 

درگذشت "حاج آخوند احمدی" امام جمعه اهل سنت کلاله

صدا و سیما نوشت: حاج محی الدین آخوند احمدی، امام جمعه اهل سنت کلاله درگذشت.

حاج محی الدین آخوند احمدی معروف به "کعبه جان آخوند" پس از تحمل دوره طولانی بیماری، امروز در بیمارستان رسول اکرم کلاله به دیار باقی شتافت.درگذشت

مراسم تشییع پیکر امام جمعه فقید اهل سنت کلاله، فردا سه شنبه ۲۶بهمن ساعت۱۱ در مکان مصلای جمعه اهل سنت این شهر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

بازارهای هفتگی بندرگز تعطیل شد

باشگاه خبرنگاران سرپرست فرمانداری بندرگز گفت: بازار‌های هفتگی این شهرستان برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شد.

صابر حسن پور گفت: سه شنبه بازار شهر بندرگز و پنجشنبه بازار شهر نوکنده به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونابه طور موقت تعطیل شد.

او گفت:این تصمیم در ستاد پیشگیری از ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از احتمال ابتلای شهروندان به این ویروس و ارتقای سلامت جامعه اتخاذ شده است.

 

تعداد بستری‌های کرونایی در گلستان به مرز ۶۰۰ نفر رسید

ایرنا نوشت: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به ادامه روند افزایش ابتلا به کرونا در استان گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان با افزایش ۱۰ نفره نسبت به دیروز به ۵۹۷ نفر رسید.

سعید گل‌فیروزی اظهار داشت: از کل بستری‌های مبتلا به کرونا در گلستان ۹۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۵۱ نفر وخیم است.

وی بیان کرد: در حال حاضر گرگان، علی‌آبادکتول، بندرگز، کلاله، کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و آق قلا در وضعیت قرمز، آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی و مراوه‌تپه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

 

پویش «فرصت انس» در گلستان راه اندازی شد

مهر نوشت: رئیس ستاد مردمی اعتکاف گلستان گفت: پویش «فرصت انس» با همکاری تبلیغات اسلامی گلستان ویژه افرادی که برای حضور در مراسم اعتکاف ماه رجب با محدودیت‌های کرونایی روبرو هستند، راه‌اندازی شد.

حجت الاسلام نورالله ولی نژاد اظهارکرد: پویش «فرصت انس» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی ویژه افرادی که برای حضور در مراسم اعتکاف دهه رجب با محدودیت‌های کرونایی روبرو هستند، در گلستان راه‌اندازی شد.

 

رگ های خشک گلستان تشنه تدبیر/ رنج مردم از بی آبی در ۷ کیلومتری قلب گلستان

ایسنا نوشت: در حالی که کم آبی صبر گلستانی ها را لبریز کرده اما متأسفانه اقدامات مسئولان برای خروج از این بحران شفابخش نبوده و به نظر می رسد مردم به ناچار باید تابستان داغ امسال را هم در انتظار اقدام عاجل مسئولان با بی آبی سپری کنند.

با وجود آنکه سال ها است که مردم گلستان از بی آبی شِکوه می کنند اما به نظر می رسد واژه کم آبی در زیر لایه های سرسبز نگارستان ایران و در ادبیات مسئولان معنا پیدا نمی کند شاید به همین دلیل است که تاکنون هیچ اقدام اساسی برای رفع این معضل اندیشیده نشده است.

متأسفانه در حالی که کم آبی صبر گلستانی ها را لبریز کرده و گذران تابستان داغ برای مردم طولانی و نفس گیر شده اما بسیاری از طرح ها از سازگاری با خشکسالی تا انتقال آب از خزر به گرگان و همچنین شیرین سازی آب های لب شور بر روی کاغذ باقی مانده است، حتی احداث سدمیرداماد به عنوان یک طرح عاجل با اما و اگرهای زیادی از تامین اعتبار گرفته تا تملک اراضی رو به رو است.

کمتر کسی تصور می کند که در فاصله کمتر از هفت کیلومتر از مرکز استان گلستان مردمانی باشند که پس از گذشت سال ها از عمر با برکت انقلاب اسلامی از آب لوله کشی سالم بهره مند نباشند و در تابستان آب مورد نیاز خود را از بخش های کشاورزی تامین کنند و اگر مسئولان به جای آنکه این واقعیت ها را کتمان می کردند آن را می دیدند و سختی و مشقت مردم را بیش از پیش درک می کردند شبانه روز برای حل این بحران تلاش می کردند.

 

بارش‌های اخیر ۶ هزار هکتار از مزارع کلاله را سبز کرد

ایرنا نوشت: مدیر جهادکشاورزی کلاله با اشاره به بارش باران هفته‌های اخیر ناشی از فعالیت چند سامانه بارشی گفت: در نتیجه این بارش‌ها، ۶ هزار هکتار از مزارع کلاله که در آستانه خشک شدن بود، سبز شد.

علی علیزاده اظهار داشت: امسال بیش از ۶۳ هزار هکتار معادل ۹۲ درصد از ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی کلاله به کشت پاییزه اختصاص یافت که ۶ هزار هکتار از این مزارع به دلیل کم آبی با تاخیر کشت مواجه شد.

وی با اشاره به کشت محصولات پاییزه شامل گندم، دانه روغنی کلزا، جو، چغندرقند، گیاه نخود، نخودفرنگی و گیاهان دارویی سال زارعی جاری در کلاله گفت:‌ سطح کشت محصولاتی مانند گندم و چغندرقند در مقایسه با سال زراعی پارسال ۱۳ و ۲۸ درصد افزایش یافته است.

 

طرح هادی ۴۰۰ روستای گلستان نیازمند بازنگری مجدد است

مهر نوشت: مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با بیان این که طرح هادی ۴۰۰ روستای استان نیازمند بازنگری است، گفت: طرح هادی ۱۰۰ روستای گلستان در اولویت بازنگری قرار گرفته است.

سید محمد حسینی در نشست با مجمع نمایندگان استان، اظهارکرد: بنیاد مسکن برای توسعه و عمران روستاها طرح های مختلفی را در دست اقدام دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان افزود: در شاخص تهیه طرح های هادی در استان وضعیت خوبی داریم و با اینکه این شاخص در کشور ۹۸ درصد است اما در گلستان برای ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی تهیه شده و حتی برای ۵۰ روستای با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار هم طرح تهیه کرده ایم.

 

جمع آوری دام هوایی برای زنده گیری پرندگان در خلیج گرگان

باشگاه خبرنگاران نوشت: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ترکمن از جمع آوری دام هوایی زنده گیری پرنده‌های وحشی آبزی در حاشیه شرقی خلیج گرگان خبر داد.

علی بیانی گفت: در عملیات سحرگاه امروز ، یگان حفاظت این اداره در ضلع شرقی پناهگاه حیات وحش میانکاله تعداد یک رشته دام هوایی زنده گیری پرندگان را کشف و جمع آوری کردند.

او گفت: دام‌های هوایی معمولا بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر طول و  ۴ تا ۶ متر ارتفاع  دارند و با دو علمک لوله ۶ متری در مسیر پرواز پرندگان در شب نصب می شوند و  با برخورد پرنده‌ها به دام ها  زنده گیری می شوند.

 

طرح شیرین‌سازی آب دریای خزر رافع چالش کم‌آبی در گلستان

ایرنا نوشت: خشکسالی و نبود منابع آبی کافی در کنار کاهش سطح آب سدها و آبخوان‌های زیرزمینی، به یکی از بزرگترین دغدغه سال‌های اخیر مردم و مسوولان گلستان تبدیل شده که بررسی گزینه‌های‌پیش رو، اجرای طرح شیرین‌کردن آب دریای خزر را به عنوان بهترین و مقرون‌ به‌صرفه‌ترین راهکار حل این مشکل مطرح کرده است.

گلستان مملو از رودخانه های کوچک و بزرگ و آبشارهای متعدد است که از دل جنگل هیرکانی خارج شده و با برخورداری از شهرت جهانی، این منطقه را به عنوان سرزمینی پرآب معرفی کرده است.

 

صنعت دامپروری گلستان زیر تیغ مشکلات/ گرانی نفس دامداران را گرفت

مهر نوشت: صنعت دامپروری گلستان در ماه‌های اخیر به سبب خشکسالی و افزایش نهاده‌های دامی، شرایط بغرنجی را سپری می‌کند و تعلل در حمایت از دامداران امنیت غذایی و اشتغال منطقه را تهدید خواهد کرد.

نوسانات قیمت و وابستگی صنعت دام به نهاده‌های وارداتی و از دیگر سو خشکسالی‌های اخیر موجب شده تا صنعت دامپروری در کشور با چالش‌های جدی روبرو شود.

کمبود نهاده‌های دامی معضلی است که عموماً در ۶ ماه دوم سال بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ دامداران در بهار و تابستان این معضل را با چرای گوسفند و گاو در دشت حل می‌کنند که البته با توجه به خشکسالی‌های اخیر در ۶ ماه ابتدایی سال هم دام‌ها با کمبود علوفه و خوراک مواجه هستند. جهاد کشاورزی موظف است برای این معضل تمهیداتی بیندیشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار