رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان گفت: به دلیل نداشتن متولی، فعالیت فرهنگی و هنری شغل محسوب نمی شود و کسی نیز برای سر و سامان دادن به این فضا تلاش نمی کند.

فرهنگ و هنر متولی ندارد/ صدمه کرونا به تئاتر

به گزارش گلستان ۲۴؛ صمد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها به موضوع اقتصاد و فرهنگ تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: ولی متاسفانه از این منظر که فرهنگ متولی ندارد و اساساً شغل محسوب نمی‌شود کسی رسیدگی هم نمی‌کند و تلاشی برای اینکه فضا را سر و سامان دهند وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه فعالیت هنرمندان مانند سایر شغل‌ها لحاظ نمی‌شود، این موضوع به لحاظ معیشتی شرایط را برای آنها سخت می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه کرونا نیز به شدت معیشت اهالی فرهنگ را تحت فشار قرار داده است، افزود: مخصوصاً برای هنرمندان تئاتر که باید برای دیده شدن مخاطب داشته باشند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان با بیان اینکه شرایط هنرمندان تئاتر از همیشه سخت‌تر است، افزود: امیدوارم در مجلس و کمیسیون فرهنگی چاره‌ای بیندیشند برای این اینکه برای هنر نیز ردیف بودجه‌ای مناسبی در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: در همه کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته اهالی فرهنگ متولی دارند و شهرداری‌ها به عنوان پایلوت اصلی به لحاظ شکل درآمدی که دارند موظف هستند به حوزه هنر و فرهنگ رسیدگی کنند و هزینه‌ها را پوشش دهند.

رحیمی با اشاره به اینکه در کشور ما در حوزه شهرداری جنگ قدرت هاست و همه تلاش می‌کنند صاحب امتیاز شوند، تصریح کرد: هنر هزینه دارد و در صورتی که در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری انجام نشود ما برای نسل‌های آینده نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گلستان برگزاری جشنواره‌های متعدد و بدون کارشناسی را از دیگر آسیب‌های این بخش برشمرد و گفت: اگر این هزینه‌ها تجمیع شود و در مسیر درست تبین شود قطعاً می‌تواند بازخورد بهتری داشته باشد.

وی افزود: در سال ۳۶۴ جشنواره تنها در حوزه نمایش داریم، اما باید ببینیم چه تاثیری بر جامعه می‌گذارند و چرا این همه مشکلات فرهنگی داریم؟ یا تاثیر درست نیست و یا روند اشتباه داریم و هزینه صرفاً برای اینکه مسیری طی شود انجام می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: تا زمانی که به هنر به شکل کاسبی و درآمد زایی نگاه شود از ذات اصلی که برای آن تولید و خلق می‌شود دور خواهد ماند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات جامعه نمایش و تئاتر گلستان گفت: سال هاست که به فضای تئاتر گلستان چیزی اضافه نشده است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به گلستان به این مسئله نیز توجه شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار