حجت الاسلام سید علی طاهری؛

رئیس دانشگاه های آزاد استان گلستان:با مهار نقدینگی و سوق دادن آن به سمت صنعت می توان اقتصاد کشور را روبه راه کرد.

کشور به یک کارگروه اقتصادی دلسوز نیاز دارد/نظام بانکی ما دچار مشکل است

به گزارش گلستان24؛حجت الاسلام سید علی طاهری در جمع نمازگزاران مسجد امیر و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اقتصادی و مشکلات بانکی گفت: ایشان فرمودند به مشکل نظام بانکی به طور جدی باید رسیدگی شود، این حرفی است که همه میزنند، همه جناح ها به آن اعتقاد دارند همه بانک ها مشکلات دارند،البته نظام بانکی ما اشکال دارد، نه کارمند بانک و مقصر اصلی نظام بانکی است و نظام بانکی باید اصلاح شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در نظام بانکی و  نقدینگی که الان در کشور وجود دارد،گفت: ما می توانستیم با هنر هدایت، این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید کشور را پیش می بردیم  و این نقدینگی نعمت بزرگی برای ما می شد ولی الان به جای اینکه یک نعمت باشد، یک بلای بزرگ می باشد که هم رقمش بسیار بالاست و هم رشدش زیاد است.

نماینده سابق مردم گرگان وآق قلا در مجلس شورای اسلامی،گفت:در دنیا مکان هایی که در آن پیشرفت های بزرگی از لحاظ اقتصادی دارد رخ می دهد، به این علت است که آمدند سود بانکی را در فعالیت های اقتصادی به صفر رساندند؛ وقتی یک بانک به یک سرمایه گذار تسهیلات می دهد، گاهی اوقات نرخ سودش صفر است و حداکثر دو درصد است.

او ادامه داد:ما الان در کشور دو بانک قرض الحسنه داریم که سودشان دو درصد است،یکی بانک رسالت و دیگری بانک مهر ایران این دو بانک قرض الحسنه، وام هایی که می دهند به فعالیت های اقتصادی به صد میلیون هم نمی رسد،نمی توانند میلیاردی وام بدهند، چرا که ذخایر پولی آنچنانی ندارند.

طاهری یاد آور شد:در حال حاضر اگر 100 میلیون تومان پول داشته باشید و در یکی از بانک ها بگذارید به شما مبالغی سود می دهند، در حالی که در کشور هایی که رشد اقتصادی داشته اند هرگز اینگونه نیست.

وی با اشاره به  نظام بانکی کشور ژاپن،تصریح کرد:مثلا در کشوری مثل ژاپن می گویند اگر شما پولی را در بانک بگذارید برای اینکه بانک پولتان را نگه دارد یک سودی از شما می گیرد،چرا که آنها در قبال نگهداری پول شما از شما مبالغی را می گیرند؛فرد اگر 100 میلیون در بانک بگذارد، بعد از یک سال مبلغش کم می شود، بعد از دو سال که بگذرد پولش همینطور کم کم کاهش پیدا می کند، به همین علت طرف ناچارا پولش را در بازار می برد و صرف فعالیت های اقتصادی می کند.

رئیس دانشگاه های آزاد استان گلستان،اظهار کرد: بعضی از بانک ها پولی را که از مردم گرفتند، در فعالیت های اقتصادی درست استفاده کردند و بعد به فرد سپرده گذار اعلام کردند که اگر  ما در این فعالیت اقتصادی سود کردیم سود شما را هم پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد:این دستورات اقتصادی اسلام می شود،اگر ضرر کردیم سود نمی دهیم، الان بازار بورس این گونه است، بر خلاف بانک های اسلامی برخورد می کنند،اگر سود کردیم به شما سود می دهیم و اگر ضرر کردیم به شما سود نمی دهیم، اسلام می گوید شما این کار را کنید که عمدتا بانک ها این کار را انجام نمی دهند.

نماینده سابق مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:به نظر من الان مسئله بانک ها، به خصوص تکیه روی مسئله نقدینگی به یک کارگروه دانا، حساس، پرکار و خطر پذیر احتیاج دارد که دولت باید این کار را کند و یک کارگروه قوی و پرکار که شب و روز کار کند تا برای اینکه فکر کنند ببیند با مسئله بانک ها و نقدینگی چگونه برخورد کنند.

وی با اشاره به مسئله نقدینگی،گفت:نگذاریم این نقدینگی به طرف ارز، طلا، مسکن و بطرف کالا های اساسی سرازیر شود؛ دلیل اینکه یک دفعه مسکن رشد می کند برای این است که ما برای نقدینگی هیچ برنامه ایی نداریم.

طاهری،اضافه کرد:البته کارگروهی که بخواهد هفته ایی یک بار باشد و بنشیند و تصمیم بگیرد فایده ایی ندارد؛ این کار، کارگروه دائم شبانه روزی میخواهد.

رئیس دانشگاه های آزاد استان گلستان با بیان اینکه ما هم اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم،گفت:دوستانی که جبهه بودند میدانند،آیا شما که جبهه بودی هفته ای یک ساعت برای جنگ وقت می گذاشتید؟ در زمان جنگ گاهی ساعت دو شب هم عملیلات بود. 

طاهری تصریح کرد: ایرادی که بنده به آقای روحانی دارم این است که می گویند برای برخی از مشکلات در کشور باید رفراندوم بگذاریم؛ رفراندوم یک روند قانونی طولانی دارد این روند  قانونی طولانی یک روزه و دو روزه که نمی شود، ما این را مطرح می کنیم برخی ها فکر می کنند مخالف رفراندوم هستیم نه ما مخالف نیستیم،این یک روند طولانی دارد، الان که شدنی نیست در این اوضاع مطرح شدنش چه خاصیت دارد؟ جز اینکه یک نگاه منفی به جامعه تزریق شود. 

انتهای پیام/پ

 

ارسال نظر

آخرین اخبار