مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان از مقابله با آفت مگس مدیترانه‎ای با اقداماتی از جمله تله‎گذاری، سم پاشی و تعامل با دستگاه‌های مرتبط به خصوص سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد.

مقابله پدافند غیرعامل گلستان با آفت مگس مدیترانه‎ای

به گزارش گلستان ۲۴؛ در طول تاریخ کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاص خود همواره شاهد بلایای طبیعی و غیر طبیعی بی‌شماری چه از بعد انسانی و چه از بعد مالی بوده است از این رو اهمیت پدافند در مواجه با بحران دارای اهمیت بسیاری است.

طی سال‎های اخیر دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی ایران، شگردهای خود را در حوزه تهاجمی از سخت‌افزار به نرم‌افزار  تغییر داده‎اند از این رو مقابله با این تهاجم‎ها نیز باید تغییر می‎کرد. پدافند غیرعامل با مفهوم کلی دفاع در برابر تهدید بدون استفاده از سلاح و درگیری مستقیم، سابقه‎ای بس طولانی دارد.

هشتم آبان ماه سال 1382 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان روز پدافند غیر عامل نامگذاری شد، هر ساله از هشتم تا چهاردهم آبان هفته پدافند غیر عامل نامگذاری می‎شود از این رو با مدیرکل پدافند غیر عامل گلستان احمد تجری گفت‌وگویی انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

ضمن تعریفی از پدافند غیر عامل، در خصوص اهمیت این موضوع توضیح مختصری بفرمایید.

تجری: پدافند غیرعامل در گذشته مبنی بر جابجایی،اختفا و پوشش بود ولی امروزه بنا بر زمان و نوع تهدیدهایی که وجود دارد پدافند غیرعامل همان دفاع غیرنظامی علیه تهدیدهای دشمنان است که منجر به کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری و افزایش بازدارندگی مردم در مقابل تهدیدهای خصمانه دشمن است، در خصوص اهمیت پدافند غیرعامل ذکر این نکته لازم است نظام جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس در عرصه نظامی با رشادت‎هایی که شهدا، جانبازان و ایثارگران از خود داشتند به همگان نشان دادند در حوزه نظامی محکم هستیم لذا نظام جمهوری اسلامی به جهت بحث مقابله با استکبار جهانی و ایدئولوژیک اسلامی دشمنان زیادی دارد از آنجایی که دشمنان متوجه شدند در عرصه نظامی نمی‎توانند با کشور ما مقابله کنند نوع تهدیدها در جهان نیز تغییر کرده است.

چه تهدیدهایی در حوزه پدافند غیرعامل وجود دارد؟

تجری: هفت تهدید مهم در حوزه پدافند غیر عامل وجود دارد،پدافند حوزه زیستی که اختصاص به آب، غذا و دارو دارد، پدافند اقتصادی، پدافند کالبدی، پدافند سایبری، پدافند مردم محور و پدافند فرهنگی تهدیدهای مهم در حوزه پدافند غیرعامل محسوب می‎شوند.

* فعالیت 14 کارگروه در شورای پدافند غیرعامل گلستان

دستگاه‌های مختلف چقدر با شما تعامل دارند؟

تجری: در استان شورای پدافند غیرعامل تشکیل شده است این شورا به ریاست استاندار و دستگاه‌های مرتبط ذیل این شورا هستند، 14 کارگروه در شورای پدافند غیرعامل استان فعالیت دارند بنا بر ضرورت باید حوزه‎های کاری خود را در پدافند غیرعامل رصد و در جهت رفع آسیب پیشنهادهای خود را ارائه دهند، به عنوان مثال در حوزه پدافند زیستی در بخش کشاورزی یکی از مواردی که رصد می‎کنیم بحث بیماری‎های مربوط به دام و طیور از جمله آنفلونزای مرغی است این مشکلات در کارگروه‌ها مطرح و پیشنهاد لازم در جهت رفع آن ارائه می‎شود.

امسال باغ‎های ما شاهد آفتی به نام مگس مدیترانه‎ای بود، پدافند غیرعامل در این خصوص چه اقدامی انجام داد؟

تجری: این مگس از سمت مازندران وارد استان ما شد و درغرب استان نیمه فعال است، اقداماتی هم چون تله‌گذاری و مبارزه با این مگس انجام و قرار بر آن شد تا بخش اعظمی از باغ‎ها توسط جهادکشاورزی سم پاشی شود تا جلوی ضرر و زیان کشاورزان گرفته شود همچنین جلسه مشترکی در فرمانداری بندرگز بین دستگاه‌های مختلف برگزار شد و برای پیشگیری و کاهش آسیب‎ها راهکارهایی نیز ارائه شد.

در حوزه پدافند اقتصادی با توجه به اینکه شعار سال رونق تولید است چه فعالیت های خاصی از سوی پدافند غیرعامل انجام شده است؟

تجری: یکی از فعالیت‎های پدافند غیرعامل در حوزه اقتصادی بازدید دوره‎ای از کارخانه‎های موجود در سطح استان است که طی شش ماه اول سال از کارخانه‎هایی همچون ید، زمزم، گل سم، نیروگاه برق علی‌آبادکتول و شهرک صنعتی مینودشت بازدید و با مدیران آنها گفتگو انجام شد در واقع مدیران به بیان مشکلات خود پرداختند و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات در کارگروه پدافند غیرعامل بررسی شد.

*حضور فعال پدافند غیر عامل در سیل اخیر گلستان

در سیل اخیر گلستان بسیاری از ارگان‎ها برای کاهش مشکلات پای کار بودند چه اقداماتی از سوی پدافند غیرعامل در این خصوص انجام شد؟

تجری: در زمان سیل پدافند غیر عامل یکی از دستگاه‌هایی است که باید در زمان بحران به کمک دستگاه‌های اجرایی بشتابد، یک ماه در گمیشان حضور داشتیم و در حوزه‎های مختلف کمک‌‌رسانی انجام شد آنچه در بحث سیل مهم است این است که سیل یک رخداد طبیعی بوده و جزو مدیریت بحران محسوب می‎شود باید این رخداد آسیب‌شناسی شود و عللی که موجب آن شد بررسی و اقدامات لازم در خصوص جلوگیری و کاهش خسارات در زمان وقوع احتمالی این اتفاق انجام بگیرد تا بار دیگر شاهد افزایش خسارات از این حیث نباشیم، در واقع در حوزه سیل باید به زیرساخت‌ها و حوزه بستر رودخانه‌ها توجه کنیم، بازدیدهای نزدیکی در زمان سیل انجام و نظرات و دیدگاه‌ها به استاندار و مدیریت پدافند غیرعامل در کشور  ابلاغ شده است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار