مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان :

مدیر عامل آب منطقه ای گلستان گفت: حدود 1800 کیلومتر از رودخانه‌های گلستان پیر و یا بالغ هستند که به لایروبی دائم نیاز دارند اما متولی لایروبی رودخانه‌ها مشخص نیست.

رودخانه های پیر استان مداوم نیازمند لایروبی هستند

به گزارش گلستان 24، سیدمحسن حسینی امروز در نشست خبری اظهار کرد: استان دارای 3 هزار کیلومتر رودخانه است حدود یکهزار و 800 کیلومتر جزو رودخانه های پیر و بالغ هستند که نیاز به لایروبی دائم دارند مابقی رودخانه های استان نیازمند لایروبی دائم نیست مگر اینکه سازه های غیراصولی باعث رسوب گذاری رودخانه ها شود.

وی افزود: هر سه سال 1800 کیلومتر از رودخانه های استان نیازمند لایروبی است، ابراز کرد: 600 کیلومتر از رودخانه های استان هر ساله باید لایروبی شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه متاسفانه قانون متقن و محکمی مسئولیت لایروبی رودخانه ها را مشخص نکرده است، گفت: آب منطقه‌ای به دلیل اینکه مسئولیت مهندسی رودخانه را بر عهده دارد به صورت داوطلبانه نسبت به لایروبی اقدام می کند.

وی پیشنهاد داد ایده و طرح برای لایروبی رودخانه ها وجود دارد که اگر لازم باشد تقدیم نمایندگان خواهیم کرد تا در مجلس آن را مطالبه کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به اینکه در سطح کشور 600 الی 700 طرح نیمه تمام در بخش آب وجود دارد، گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ها بررسی شد که تعدادی از این طرح ها انتخاب و در دولت سیزدهم قرار است تکمیل و به سرانجام برسد..

حسینی از اجرای 130 طرح نیمه تمام آب در کشور خبر داد و گفت: 9 طرح سدسازی، شبکه سازی، کنترل سیل استان گلستان جزو طرح های ویژه قرار گرفت که با تامین منابع مالی از محل منابع عمومی دولت، مشارکتها، ماده 56، تهاتر نفت و سایر تهاترها اجرا می شود تا در انتهای دولت سیزدهم شاهد افتتاح آنها باشیم.

وی از اجرای طرح های اولویت دار با محوریت شبکه آبرسانی قره سو، زرین گل علی آبادکتول، سد میرداماد گرگان، کنترل سیلاب گرگان رود، سد آقدکش آق‌قلا، علاج بخشی سد وشمگیر و سد چایلی در مراوه تپه خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه تامین آب صنعت استان دچار عقب ماندگی تاریخی است بر لزوم شتاب بخشی فعالیت ها برای جبران آاب در این بخش تاکید کرد.

حسینی با اشاره به اینکه کمتر از ۳۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش صنعت گلستان در دستورکار است، گفت: دستیابی به این هدف از طریق ایجاد سامانه انتقال به شهرک و نواحی صنعتی در شمال استان تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین از طریق انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد نرماب مینودشت، پنج میلیون متر مکعب از سد بوستان کلاله و پنج میلیون متر مکعب از سد گلستان گنبدکاووس نسبت به تامین آب بخش صنعت برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان  گفت: انتقال سهم آب بخش صنعت  استان از سدهای فوق با ایجاد تصفیه خانه در گنبدکاووس و انتقال آن از مسیر گرگان رود به شهرک هزار هکتاری اترک و منطقه آزاد تجاری اینچه برون عملیاتی خواهد شد.

به گفته حسینی؛ از محل ظرفیت سدهای قره چای در رامیان و میرداماد در گرگان نیز تخصیص آب بخش صنعت گلستان مورد نظر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین از پیشرفت 92 درصدی سد نرماب خبر داد و ابراز کرد: این سد با ظرفیت ذخیره سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب در دست احداث است، سد نرماب آب شرب 550 هزار نفر از جمعیت استان را تامین خواهد کرد.

حسینی با اشاره به تملک و  جابجایی سه روستا به منظور بهره برداری از مخزن سد نرماب بیان کرد:۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز است.

وی گفت: سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو و بزرگترین طرح‌ عمرانی در استان گلستان است که در سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

حسینی اظهار کرد: ۵۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز گلستان از محل شیرین سازی آب دریای خزر تامین می شود که اکنون مجوز 16 میلیون مترمکعب آن صادر شده است.

به گفته وی؛ تامین بخشی از آب شرب استان گلستان در افق ۱۴۲۵ با شیرین سازی ۳۵ میلیون متر مکعب از آب دریای خزر انجام میشود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار