ادامه مصائب فوعه و کفریا؛

تمامی نقاط مرزی برای یافتن مفقودین مورد جستجو قرار گرفته، اما هیچ نشانه‌ای از حضور آنها به دست نیامده. اطلاعاتی که پیگیری‌کنندگان این پرونده به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد که این افراد در ترکیه هستند.

مفقود شدن ۷۴ نفر در انفجار الراشدین/ از ۴۱ کودک سوری خبری در دست نیست! +عکس

به گزارش گلستان 24، از زمان وقوع انفجار تروریستی بزرگی که در منطقه الراشدین انجام شد و تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه شامل زن و کودک و افراد سالخورده را که در حال خروج محاصره مناطق فوعه و کفریا بودند، هدف قرار داد، پیامدهای این انفجار به زخم بزرگی در میان تعداد زیادی از مادرانی تبدیل شده که امیدوار به بازگشت فرزندان خود هستند. افرادی که آنها معتقدند در این انفجار تروریستی جان خود را از دست نداده‌اند و اثری از جنازه‌های آنها به دست نیامده، اما هیچ خبری نیز از آن ها در دست نیست.

حدود سه ماه از این انفجار تروریستی می‌گذرد، اما این موضوع همچنان تأثیرات منفی خود در میان تعداد زیادی از قربانیان مستقیم و حتی کسانی که مستقیما قربانی این انفحار نبوده اند، به جای گذاشته است.

لؤی الحاج حسن خبرنگار و مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات که بحث مناطق فوعه و کفریا را دنبال می کند، همواره با خانواده افراد ساکن در این مناطق که در محاصره گروه‌های تروریستی هستند، در ارتباط است. وی در این رابطه می‌گوید که براساس اسنادی که تاکنون به دست آمده ، حدود ۷۴ نفر در سنین مختلف در نتیجه این انفجار مفقود شده‌اند. تعدادی از این افراد کسانی هستند که از منطقه انفجار به اراضی تحت اشغال گروه‌های مسلح منتقل شدند تا مداوای آنها در درمانگاه‌های میدانی دنبال شود. همچنین برخی از آنها افرادی هستند که به علت شدت جراحت ها به اراضی ترکیه منتقل شده‌اند.

تعداد زیادی از این آمار کودکان هستند که مرگ آنها در هیچ جایی ثبت نشده است و در لیست‌های ارائه شده از سوی کادر امدادی و پزشکی نیروهای مسلح نیز وجود ندارد. همگی این افراد جز مفقودان هستند که خانواده‌هایشان همچنان منتظر بازگشت آن‌ها هستند.

الحاج حسن می گوید که تمامی نقاط مرزی از منطقه أتارب تا باب الهوی برای یافتن این افراد مورد جستجو قرار گرفته است، اما هیچ نشانه‌ای از حضور آنها به دست نیامده و تمام اطلاعاتی که پیگیری‌کنندگان این پرونده به دست آورده‌اند ، نشان می‌دهد که این افراد مفقود شده در ترکیه هستند و در اراضی سوریه حضور ندارند.

در این رابطه درخواست‌های زیادی به مؤسسات فعال در زمینه حقوق بشر و به ویژه صلیب سرخ جهانی از سوی اهالی فوعه و کفریا مطرح شده و اسامی و تصاویر مفقودان به آنها داده شده که بر اساس آمار دقیقی که با همکاری اهالی و طرف‌های ذی‌ربط به دست آمده ۴۱ نفر از مجموع ۷۴ مفقود این حادثه تروریستی کودک هستند.

الحاج حسن به قطع شدن کمک ها به اهالی این دو منطقه محاصره شده اشاره و تأکید کرد که این موضوع مسئولیتی را بر دوش طرف‌های بین‌المللی قرار داده که در این پرونده فعال هستند. وی همچنین تصریح کرد که برخی بخشنامه های رسانه ای صادر شده از سوی وزارت آشتی ملی نشان دهنده فعالیت گسترده برای حل مشکل فوعه و کفریا است، این در حالی است که براساس برخی اطلاعات رسانه ای از طرف های مختلف، پرونده فوعه و کفریا به پرونده اردوگاه یرموک مرتبط شده است.

مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات تأکید کرد که خواسته اهالی، ایجاد روزنه برای امدادرسانی به افراد محاصره شده در این دو منطقه و پیگیری شرایط انسانی سخت آنها به ویژه افراد سالخورده و کودکانی است که از کوچک‌ترین ساختارهای اساسی زندگی بی‌بهره هستند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم فوعه و کفریا منتظر روزنه امیدی برای مشخص شدن سرنوشت افراد مفقود شده و بهبود شرایط محاصره و نجات خودشان هستند. آنها همچنین به دنبال بهبود اوضاع انسانی افرادی هستند که از محاصره خارج شده و به مناطق امن تر منتقل شده اند و به دنبال شغل می گردند.

انتهای پیام/ مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار