چند وقتی است بچه ها تیتر اول صفحات حوادث شده اند همان جایی جایشان نیست. هر روز یک خبر جدید می خوانیم، قتل، تجاوز و حالا نوبت بنیامین است.

 وضعیت بغرنج یکی از کودکان قربانی اعتیاد!!

به گزارش گلستان24؛خودش که نمی خواست به پا به دنیایی بگذارد که پس از پدر و مادرش منقل را بشناسد دلش هم نمی خواست عادت به سرک کشیدن در نخاله های این شهر کند، اما هیچ کدام دست خودش نبود، سنی نداشت که مواد جزئی از زندگی اش شد، هم زندگی خودش هم خواهر کوچکترش. بنیامین چند وقتی است که روی تخت افتاده است و نه ناله می کند نه شکایت؛ بیهوش و نیمه جان برخلاف همه 12-13 سال زندگی اش که به جز جمعیت دانشجویی امام علی چشم های زیادی به دنبالش نبودند حالا آدم های زیادی چشم به تخت او دوخته اند، از مسئولان بیمارستان و اورژانس اجتماعی و جمعیت امام علی گرفته پدر و مادری که اجازه کودکی به او ندادند.

 

هفته گذشته مسئولان جمعیت امام علی در تماس با خبرگزاری برنا از وضعیت بغرنج این پسر بچه خبر دادند. بنیامین یکی از مددجویان ساکن بومهن جمعیت امام علی است که پدر و مادرش  بیش از  10 سال است که درگیر اعتیاد به شیشه اند. مریم افرافراز مددکار بنیامین توضیح داد: زمانی که خانواده بنیامین را شناسایی کردیم مشخص شد که آن ها شناسنامه ندارد و به گفته ی خودشان شناسنامه ها سال ها پیش منقل خانه سوخته بود، همین مسئله موجب شده بود دو فرزند این خانواده به مدرسه نروند و در حقیقت تنها مدرک شناسایی بچه ها کپی شناسنامه ای بود که پدربزرگ آن ها پیش خود داشت. او با اشاره به وضعیت بد محل زندگی بچه ها گفت: پدر و مادر بنیامین و خواهرش هر دو بیش از 10سال است که مصرف کننده شیشه هستند. با پیگیری های جمعیت امام علی متوجه شدیم مادر خانواده برای بار پنجم باردار است و دو فرزند دیگر یکی فروخته و دیگری فوت شده است.

 

خانواده بنیامین مدت ها برای تامین هزینه مواد خود به جمع کردن ضایعات روی آورده بودن و او و خواهر کوچکترش را هم به گدایی در خیابان وا می داشتند، بنیامین و خواهرش هردو به دلیل شرایط خانوادگی پس از مدتی به مواد روی می آورند، آنهم زمانی که حتی هنوز نوجوان هم شناخته نمی شدند. در نهایت جمعیت امام علی که برای جدا نجات این دو کودک تلاش می کرد متوجه شد که در این خانواده دو کودک دیگر هم زندگی می کردند که یکی ازآن ها فوت شده و دیگری فروخته شده بود، البته در همین گیر و دار پنجمین فرزند خانواده با اعتیادی از بدو تولد به دنیا آمد. مددکار بنیامین در توضیح پیگیری های جمعیت امام علی گفت : پیگیری های زیادی از سوی ما برای نجات این بچه ها انجام شد اما به دلیل همکاری نکردن بهزیستی  پردیس کار زیادی پیش نمی رفت. او با یادآوری آخرین تماس هایش با مسئول بهزیستی گفت: مسئولان بهزیستی به خانه آن ها می رفتند و با دیدن آن کپر می گفتند مشکلی نیست در نهایت وقتی اصرار ما به رسیدگی به وضع این سه کودک را دیدند به نوعی با جمعیت سر لج افتادند. او افزود:  در نهایت قرار بر این شد که بهزیستی سرپرستی بنیامین و خواهرش را از والدینشان بگیرد و به قیم قهری بسپارد، مشخص نیست آخرین برخورد های بهزیستی با ان خانواده چه بوده که آن ها از تهران فرار می کنند .

 

پدر بزرگ بنیامین پس از مدتی خبر داد که  بهزیستی نام هردو نوه اش را در مدرسه ای می نویسند و سرپرستی آنان را به او می سپارد اما مشکلی که وجود داشت این بود که پدربزرگ توان مقابله با فزرند خود را نداشت و پدر بچه آنها را به اجبار سرکار می برد. بنیامین چهار بار فرار می کند در یکبار حتی اهالی محل او را در حال فروش مواد دیده بودند در هر صورت این پسر در آخرین اقدام فرار خود به دست نیرو های بهزیستی می افتد آن ها هم او را بار دیگر به پدر بزرگش تحویل می دهند. در نهایت پدر و مادر، بنیامین و خواهرش را به آمل می برند تا در دسترس ماموران نباشند پس از تحقیقات مشخص شد بنیامین مدام بین آمل و بومهن در رفت و آمد است و خواهر کوچکتر هم در یک پمپ بنزین در همان شهر گدایی می کند. افرافراز گفت: یک بار برای پیدا کردن بنیامین تا آبعلی رفتیم ! در نهایت آخرین بار که این پسر بچه به تهران می آید پدربزرگش از پدرش می خواهد که بنیامین را با خود نبرد اما او راضی نمی شود به اجبار او را با می برد. به نظر می رسد غفلت نهادها از وضعیت این خانواده باعث شد تا در حال حاضر بنیامین میان مرگ و زندگی دست و پا بزند. عضو جمعیت امام علی با بیان این نکته  اظهار کرد: چند روز پیش با وجود مخالفت پدر بزرگ بنیامین  پدرش او را با خود می برد و در حالی که در کنار جاده حرکت می کرد، در اثر تصادف با یک پرشیا به کما می رود، تمام امید ما به بهوش آمدن دوباره بنیامین است اما از طرف دیگر نگران خواهر او هم هستیم، به گفته یکی از بستگانشان دختر کوچک این خانواده بیش از یک ماه است که دنده اش شکسته و کسی به داد او نمی رسد.

 

با پیگیری های برنا از اورژانس اجتماعی آمل مشخص شد در حال حاضر ضریب هوشی بنیامین به دلیل مصرف مواد بسیار پایین است و در وضعیت خوبی به سر نمی برد. غنضفری همچنین گفت: پدر و پدربزرگ بنیامین هر روز به بیمارستان می آیند و به نظر می رسد نیازی نیست دیگر نگران فراری دادن هیچ کدام از بچه ها باشیم متاسفانه دیه ی بنیامین پولی نیست که پدر و مادر درگیر اعتیادی مانند خانواده بنیامین به سادگی از آن بگذرد. او درباره مشخص شدن وضعیت سرپرستی بنیامین و خواهرش هم گفت: تا زمانی که وضعیت سلامتی بنیامین مشخص نشود نمی توان برای حضانت او اقدامی انجام داد و در حال حاضر همه باید به بالا رفتن ضریب هوشی او امید ببیندیم. بنیامین امروز روی تخت خوابیده و میان مرگ و زندگی دست و پا می زند و خواهرش با دنده شکسته هنوز در کندوان دست فروشی می کند و بنیامین های دیگری هر روز جانشان را در دست می گیرند و برای کار اجباری در این جاده ها و خیابان های شهر پرسه می زنند، تنها چیزی که در این میان مشخص است این است که امروز اگر خواهر بنیامین نجات پیدا نکند شاید یک ماه دیگر شاید چند ماه و حتی چند سال دیگر نوبت اوست که روی تخت بیمارستانی باشد.

/ برنا

ارسال نظر

آخرین اخبار