معاون پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس:

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس از تهیه طرح ملی مبارزه با بیابان‌زایی و توسعه ریزگردها توسط اساتید این دانشگاه خبر داد.

تهیه طرح ملی مبارزه با بیابان‌زایی و توسعه ریزگردها/ زمین‌های دانشگاه گنبدکاووس مزرغه نمونه استان می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ علی حشمت‌پور  گنبدکاووس با اشاره به اینکه هر دانشگاهی در کنار ایجاد یک فضای علمی و فرهنگی با هدف تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای کشور باید در اندیشه رفع معضلات و مشکلات شهر، استان و کشور خود باشد، اظهار کرد: تمام تلاشمان را در سال‌های اخیر در دانشگاه گنبدکاووس بر این نکته متمرکز کرده‌ایم که بتوانیم از توان دانشجویان و اساتید دانشگاه برای رفع مشکلات شهرستان نیز بهره لازم را ببریم.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی به وجود آمده در سال‌های اخیر و وجود بیابان‌های بسیار در شمال شهرستان گنبدکاووس به ویژه در بخش بیابانی این شهرستان نیازمند چاره‌اندیشی برای آینده شهرستان برای جلوگیری از وقوع پدیده ریزگردها هستیم، افزود: تنی چند از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس با احساس وظیفه نسبت به این موضوع طرح ملی علمی و پژوهشی خود را با عنوان مبارزه با بیابان‌زایی و توسعه ریزگردها به فرجام تحقیقاتی رسانده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه این طرح ملی هم اکنون در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی و تائید است، خاطرنشان کرد: در صورت تائید نهایی این طرح و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری بدون تردید می‌توانیم با توان بومی و دانش اساتید شهرستان گنبدکاووس با این پدیده مقابله کنیم.

حشمت‌پور با اشاره به اینکه باید دغدغه رفع مشکلات شهرستان را در همه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی زنده و احیا کنیم، ادامه داد: در این صورت است که علم و دانش به دست آمده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان علم نافع قلمداد خواهد شد.

وی از تصمیم شورای پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس برای تبدیل زمین‌های این دانشگاه به مزرعه نمونه استان گلستان و مرجع شدن آن در سطح استان خبر داد و گفت: تمامی مراحل و فرآیند این اقدام توسط اساتید دانشگاه گنبدکاووس طراحی و اجرایی خواهد شد که افتخاری بزرگ برای همه ما خواهد بود.

معاون پژوهشی دانشگاه گنبدکاووس با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه گنبدکاووس و شرکت صنعتی صباح این شهرستان منعقد شده است، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقداری از زمین‌های دانشگاه در بخش هفت گنبدکاووس به این شرکت واگذار می‌شود تا به صورت اشتراکی اقدام به کشت محصولاتی از جمله زیتون، گل محمدی، زرشک و انجیر کنند.

حشمت‌پور با تاکید بر اینکه پروژه مشترکی را نیز با اداره کمیته امداد امام خمینی شهرستان گنبدکاووس در بخش هفت اجرایی کرده ‌ایم، اضافه کرد: در این منطقه که میزان آب برای کشاورزی به شدت کم است بالغ بر 700 هکتار از زمین‌ها را تحت کشت زیتون قرار داده‌ایم که به صورت زیرسطحی نیز آبیاری خواهند شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار