رئیس سازمان میراث فرهنگی:

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: جوانان خانه‌های اجدادی خود را به بوم‌گردی تبدیل ‌کنند.

جوانان خانه‌های اجدادی خود را به بوم‌گردی تبدیل ‌کنند

به گزارش گلستان24؛علی‌اصغر مونسان ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی جوانان، ‌سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌های فعال در حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت:‌ صنعت‌گردشگری در دنیا مقام سوم را به خود اختصاص داده و در آینده به نظر می‌رسد مقام نخست را کسب کند.

‌وی تصریح کرد : 2 هزار و 400 میلیارد دلار در گردشگری دنیا سرمایه‌گذاری شده  و‌ نسبت به صنعت و کشاورزی سرمایه‌گذاری پایین‌تر است اما درآمد بالاتری دارد و این مهم اهمیت گردشگری را نشان می‌دهد.

مونسان افزود : امروز شاهد آن بودیم که جوانان ما با کمترین حمایت دولتی در بوم‌گردی فعال شدند و اشتغال ایجاد کردند،‌ سال‌ها است نظام جمهوری اسلامی به دنبال عدالت است و مقام معظم رهبری تاکید کرده که این مهم اتفاق نیفتاده اما با گردشگری شاهد رشد و توسعه بسیاری از روستاها بودیم.

وی به مهاجرت روستا به شهر اشاره کرد و گفت:‌ بحث گردشگری این روند را متوقف و بلکه مهاجرت را معکوس کرده و جوانان ما از شهر به روستا بازمی‌گردند و خانه‌های اجدادی خود را به بوم‌گردی تبدیل می‌کنند.

معاون رئیس جمهور یادآور شد:‌ صنعت‌گردشگری می‌تواند به تعامل سازنده کمک کند و ایران اسلامی جاذبه گردشگری فراوانی دارد و این مهم به انتقال فرهنگ کمک کرده و در این شرایطی که استکبار جهانی برعلیه ما تبلیغات منفی دارد اما گردشگران خارجی سفیرانی برای انتقال فرهنگ ما می‌شوند.

مونسان افزود:‌ هنوز با وجود تلاش دولت، توجه لازم به گردشگری نشده و تمرکز خود را دولت برای صنعت و گردشگری گذاشته است.

وی گفت:‌ تلاش ما می‌تواند این مسیر گردشگری را تغییر دهد و دولت در این مسیر تلاش زیادی کرده، گرچه راضی نیستیم اما روند خوبی در کشور اتفاق افتاده است.

مونسان افزود: ‌در حوزه گردشگری کشور چندی پیش برندی به عنوان شهر گردشگر ایجاد کردیم که اگر این برند محقق شود می‌تواند جذب گردشگر را افزایش دهد و یکی از نکاتی که به آن توجه شده موضوع رفت و آمد معلولان و جانبازان است.

وی تاکید کرد:‌ هر شهری بتواند به این توفیق برسد می‌تواند برند خوبی برای گردشگری داشته باشد و امید داریم چند شهر نیز از استان گلستان در این طرح معرفی شوند.

معاون رئیس جمهور به بیمه هنرمندان ‌و صنعت‌گران بخش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در انتهای سال 1396 مجلس مصوبه‌ای را گذراند و با سازمان برنامه بودجه نشستی را داشتیم تا دغدغه بزرگ فعالان این بخش مرتفع شود.

مونسان یادآور شد: از انتهای سال 1396 طرح تجاری‌سازی را آغاز کردیم و به موضوع برندسازی صنایع‌ دستی توجه شده و باید بتوانیم طراحان را به این بخش وارد کنیم تا دیدگاه مشتریان و بازار هدف در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: 280 میلیون دلار صادرات صنایع دستی در سال 1396 داشتیم که نسبت به 230 میلیون دلار سال 95 رشد خوبی داشته است.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات 6 درصد ‌برای روستائیان در نظر گرفته شده که 10 درصد برای صنایع دستی و 10 درصد برای گردشگری است. ‌بیش از 500 میلیون دلار جمع صادرات است که نسبت به سال گذشته 64 درصد رشد داشتیم.

وی ادامه داد :‌ در حوزه گردشگری باید به فرهنگ محیط‌زیست توجه کنیم و باید بتوانیم با گردشگری محیط‌زیست را ارتقاء دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ،‌ گردشگری و صنایع دستی طبیعت‌گردی را یکی از بخش‌های مهم گردشگری در دنیا دانست و افزود:‌ کشور ما با مواهب طبیعی بی‌شمار باید سهم خود را در این حوزه داشته باشد.

مونسان با بیان اینکه روند ارائه تسهیلات به گردشگران توسط بانک‌ها سخت‌گیرانه است،‌ افز‌ود:‌ در طرح اشتغال روستایی تلاش شد که این تضامین حداقلی باشد. اقدام‌های خوبی انجام دادیم که فضاهای تاریخی ما به محل‌هایی برای کسب درآمد تبدیل شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: به دنبال فعال کردن اقتصاد هستیم و اعتقاد داریم می‌توانیم بدون سرمایه‌گذاری جدید درآمد شهرها را افزایش دهیم و بافت‌های تاریخی می‌تواند مناطق گردشگری شهر را در طول شب رشد دهد.

مونسان تاکید کرد: ‌تبدیل بنای تاریخی به فضای گردشگری با حداقل سرمایه‌گذاری موضوع پراهمیتی است و سازمان میراث فرهنگی در استان گلستان آمادگی مشارکت در امر ترمیم و بهسازی این اماکن تاریخی در این پروژه‌ها است.

وی افزود:‌ یکی از ضعف‌های گردشگری کشور تبلیغات ضعیف در داخل و خارج به علت کمبود اعتبارات است،‌ روند رو به رشدی در حوزه بوم‌گردی داریم و باید استانداردهای لازم برای آن تعریف شود و به زودی این استانداردها اعلام و براساس آن نظارت‌ها اتفاق می‌افتد.

مونسان با بیان اینکه فروش صنایع دستی به صورت فله‌ای کار خوبی نیست،‌ تاکید کرد: وضعیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جایگاه خوبی است و بحث وزارتخانه شدن برای ارتقاء این بخش یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار