بحران کرونا نشان داد که فرهنگ بچه های مسجد میانبری برای عبور از بحران کرونا است و فعالان مساجد قدرت مدیریت بحران های اقتصادی و اجتماعی را دارند.

فرهنگ بچه‌های مسجد میانبری برای عبور از بحران کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ بسیاری از  کشورها به دلیل آنکه آمادگی مقابله با بحرانی مانند کرونا را نداشتند از همان روزهای نخست علاوه بر بحران سلامتی با بحران های اجتماعی و اقتصادی رو به رو شدند.

 

گرچه در کشورمان نیز در روزهای نخست کمبودهایی در حوزه مواد بهداشتی، ماسک و حتی تجهیزات پزشکی وجود داشت اما درایت مدیران و بهره گیری از تجریبات هشت سال دفاع مقدس موجب شد ایران در مدت کوتاهی بر ویروس «ترس مردم از کرونا» غلبه کند.

 

گرچه در زمان شیوع کرونا با تحریم های ظالمانه و فشارهای اقتصادی از سوی آمریکا رو به رو بودیم اما کشورمان همچون دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی با معضل کمبود مواد غذایی مواجه نشد.

 

«همدلی و مواسات» را می توان رمز موفقیت ایران اسلامی دانست که در بحران کرونا از نگاه تیزبینانه رهبر معظم انقلاب دور نماند، پس از فرمان معظم له، رزمایش کمک مؤمنانه از سنگر اصلی آن یعنی مساجد طنین انداز شد و در این بین نمی توان فعالیت بچه های مساجد در مقابله با کرونا را نادیده گرفت.

 

* فعالان مذهبی و فرهنگی مساجد از آزمون کرونا سربلند خارج شدند

گرچه در روزهای نخست شیوع کرونا رسانه های لندن نشین انگلیسی و تریبون های منافقین تلاش کردند حکومت دینی را در برابر بحران کرونا ناکارآمد نشان دهند و حتی بخشی از تقصیر شیوع ویروس کرونا را برگردن بچه های مذهبی بیاندازند اما در نهایت فعالان مذهبی و فرهنگی مساجد از آزمون کرونا سربلند خارج شدند.

 

کرونا نشان داد که کارکرد مساجد تنها برای عبادت و برخی از فعالیت های مذهبی نیست و بچه های مسجد می توانند همانطور که در هشت سال دفاع مقدس از مساجد آموزش نظامی دیدند و در سنگرهای جهاد و دفاع از کشور و انقلاب خوش درخشیدند در برابر بحران ها و در حوزه های مختلف از جمله سلامت نیز سربلند باشند.

 

حتی امروز می توان گفت که فرهنگ بچه های مسجد می تواند نسخه مشکلات اقتصادی را نیز در کشور در هم بپیچد و در کنار فرهنگ اقتصاد مقاومتی راهبردی برای خروج کشور از بحران های اقتصادی باشد.

 

فعالان مذهبی و مدیران کانون های مساجد نیز به این مهم واقف هستند و هر یک بر اساس شرایط منطقه خود در تلاش هستند با افزایش سطح آگاهی و فرهنگ مردم، مسیر زندگی را برای آنها هموارتر کنند.

 

تمامی فعالیت های مساجد از آموزش برای تحکیم خانواده تا حرفه آموزی، از ضدعفونی معابر تا برگزاری کلاس های قرآنی بیانگر آن است که فعالیت های بچه های مسجد چند بعدی است و بن بست پذیر نیست.

 

*حساسیت بچه های مسجد نسبت به نظافت و سلامت شهر 

در همین راستا «محمود رحمانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی مساجد بسیاری از فعالیت های کانون های مساجد را تحت تأثیر قرار داد.

 

مدیر کانون جان نثاران امام حسین(علیه السلام) بندرگز ادامه داد: ما در حد توان برای مقابله با کرونا گام برداشتیم و در این راستا حدود 70 کیلوگرم برنج ایرانی، توزیع 40 وعده غذای گرم و حدود 50 بسته اقلام بهداشتی از جمله ماسک را بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع کردیم.

 

وی توزیع غذای گرم و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی را از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا برشمرد و افزود: کانون های مساجد، هیئت های مذهبی، بسیج و دیگر تشکل های مردمی برای مقابله با کرونا با یکدیگر مشارکت داشتند و اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت.

 

رحمانی با بیان اینکه یکی از دغدغه های بچه های مسجد توجه به مشکلات مردم و حل معضلات شهری است، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات محله ما عدم رسیدگی کافی به نظافت شهری است، متأسفانه رودخانه محله نیاز به نظافت دارد اما پیگیری های فراوان ما با مسئولان شهری بندرگز بی نتیجه مانده است.

 

مدیر کانون جان نثاران امام حسین(علیه السلام) بندرگز اضافه کرد: نظافت شهر یکی از مسائل مهم است که از بروز آلودگی ها جلوگیری می کند و می طلبد شهردار و دیگر مسئولان بندرگز برای حل این معضلات وارد عمل شوند.

 

وی بیان کرد: اسلام دین پاکیزگی است و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نیز فرمودند:«النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ» لذا طبیعی است که اهالی مسجد نسبت به نظافت و پاکیزگی شهر و محیط زندگی مردم حساسیت داشته باشند.

 

رحمانی یادآور شد: ما به عنوان فعالان مسجد و عضوی از مردم انتظار داریم رصد و نظارت مسئولان در حوزه های مختلف بهداشت، مدیریت شهری و غیره بیشتر شود و سلامت مردم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر کانون جان نثاران امام حسین(علیه السلام) بندرگز در ادامه به شعار سال اشاره کرد و گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است و برای تحقق این شعار انتظار داریم مسئولان کمی از پشت میز فاصله بگیرند و با حضور در جمع مردم و شنیدن مشکلات و درخواست های آنها برای تحقق جهش تولید همت کنند.

 

وی یادآور شد: مسئولی که مردمی نباشد و صرفاً صبح در محل کار حاضر شود و آخر وقت اداری نیز به منزل برود و منتظر حقوق ماهانه باشد به درد مردم نمی خورد، مسئولان باید با مردم و در جمع مردم باشند تا پیشرفت و توسعه شهر و کشور سرعت بگیرد.

 

رحمانی اضافه کرد: البته در این میان باید از ظاهرسازی و بزرگ نشاندن اتفافات و اقدامات کوچک جلوگیری کرد، مسئولان خادمان مردم هستند و زحمات آنها نیز قابل تقدیر است اما در کنار اقدامات مثبت باید به کمبودها و نقاط منفی نیز توجه شود.

 

مدیر کانون جان نثاران امام حسین(علیه السلام) بندرگز ابراز داشت: شیوع کرونا موجب تعطیلی بسیاری از فعالیت ها شد، در این میان کانون های مساجد نیز از عواقب این ویروس منحوس در امان نماندند، به نظر شما فضای مجازی تا چه میزان می تواند خلأ فضای حقیقی را در این ایام پُر کند؟

 

وی ابراز داشت: گرچه در ایام کرونا و تعطیلی مساجد بخشی از فعالیت های کانون های مساجد به فضای مجازی کشیده شد اما اثرگذاری و کیفیت فعالیت چهره به چهره و در فضای حقیقی بسیار بیشتر از فضای مجازی است و امیدوارم با همراهی و مشارکت مردم و تلاش مسئولان هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم و فعالیت های ما مجدد به روال عادی بازگردد.

 

رحمانی گفت: از طرفی تمامی افراد به گوشی هوشمند دسترسی ندارند همین مسئله موجب می شود نتوانند در فضای مجازی حضور پیدا کنند و از فعالیت های این حوزه محروم بمانند.

 

*حمایت فعالان مسجد از اقشار آسیب دیده از کرونا

«علی اکبر قره خانی» نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: با توجه به شیوع کرونا و همچنین فرا رسیدن نوروز با همکاری پایگاه بسیج و دهیاری اقدام به تهیه و توزیع بسته معیشتی کردیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری اباصالح(عجل الله تعالی فرجه الشریف) النگ کردکوی ادامه داد: در مجموع بسته معیشتی به ارزش 35 میلیون ریال بین افراد کم بضاعت و آسیب دیده از کرونا در روستای النگ توزیع شد که از این میزان 10 میلیون ریال آن از سوی کانون اباصالح روستای النگ جمع آوری شده است.

 

وی از اجرای طرح خانه های قرآنی خبر داد و افزود: با توجه به شیوع کرونا و لغو تجمعات و مراسمات مذهبی طرح خانه های قرآنی را در ماه مبارک رمضان اجرا کردیم و مربی قرآن کانون فرهنگی هنری با رعایت پروتکل های بهداشتی برای آموزش قرآن کریم در جمع خانواده ها حاضر می شد.

 

قره خانی پخت و توزیع غذای گرم را از دیگر اقدامات کانون اباصالح روستای النگ برشمرد و گفت: شیوع کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد و بخش زیادی از مردم دچار زیان های اقتصادی شدند لذا برای حمایت از افراد نیازمند و آسیب دیده از کرونا پخت و توزیع غذای گرم در دستور کار قرار گرفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار