مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرهای بزرگ و حتی روستاهای بزرگتر به یک معضل جدی تبدیل شده و کارشناسان و مسئولان معتقدند مباحث درآمدی و معیشتی علت اصلی این اتفاق است حالا اما قرار شده تا گرد و غبار محرومیت از سیمای روستاها پاک شود.

 روستاهای گلستان در مسیر پیشرفت اقتصادی/ دولت وعده حمایت از طرح‌های نوآورانه داده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، آنطور که آمارهای مربوط به سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 نشان می‌دهد بیش از 46 درصد مردم استان گلستان ساکن مناطق روستایی هستند که تقریبا بالاترین نرخ جمعیت روستانشین در کشور است.

جالب است که بدانیم این شاخص در کشور حدود 27 درصد بوده و این نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر جمعیت روستایی کشور با شیب تندی کاهش یافته و حتی برخی روستاها خالی از سکنه و متروکه شده است. این یعنی بخش زیادی از تولیدکنندگان در روستاها حالا در شهرها یا مشغول به کار خدماتی شده‌اند و یا صاحب مشاغل کاذب هستند.

سکونت در حاشیه شهرهای بزرگ و حتی روستاهای بزرگ در استان گلستان، یکی از پیامدهای عدم توجه به اقتصاد و معیشت در روستاهاست.

بسیاری علت اصلی این اتفاق را در کنار موضوعاتی مانند کم آبی، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی عنوان می‌کنند. به رغم اینکه چند سالی است شرایط در روستاها تغییر کرده و دولت هم متناسب با منابعی که در اختیار دارد به اشتغال و اقتصاد و صنایع روستایی توجه بیشتری می‌کند اما بسیاری از روستانشینان هستند که کار هر روزشان دست و پنجه نرم کردن با فقر و نداری شده است.

 در بُعد عمران و آبادانی روستاها به ویژه در گلستان اتفاقات خوبی در سال‌های اخیر رخ داده از بهسازی و نوسازی خانه‌های فرسوده گرفته تا ساماندهی فضای کالبدی روستاها؛ گرچه این اقدامات در ماندگاری و پایداری جمعیت در روستاها موثر بوده اما معیشت روستانشینان نیازمند توجه بیشتر است.

در یکی دوسال اخیر در استان گلستان حدود 350 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری پرداخت شد که زمینه اشتغال بیش از 7 هزار نفر را فراهم خواهد کرد. توجه به صنایع دستی، صنایع تبدیلی وابسته به بخش کشاورزی، دامپروری، استفاده از ظرفیت بوم‌گردی‌ها برای کسب درآمد و غیره در سال‌های اخیر در روستاهای استان گلستان رونق گرفته است.

در این بین برخی روستاها دیگر تبدیل به یک الگو شده‌اند، از " وامنان" با زعفرانش تا "عطاآباد" با تولید مبل و صنایع چوبش دیگر زبانزد شده است. این در حالی است که اغلب روستاهای استان گلستان دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف برای پیشرفت اقتصادی هستند، فقط کافی است این قابلیت شناسایی و حمایت شود.

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی روستایی در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: اقتصاد روستا موضوعی چند وجهی و بسیار مهم است، کم توجهی به این موضوع در دهه‌های اخیر سبب شده تا گروه‌های تولیدکننده تبدیل به مصرف کننده شوند و این امر نه فقط برای خانوارهای روستایی بلکه برای اقتصاد کشور مضر و مخاطره‌آمیز است.

با توجه به شرایط کشور و به تبع آن استان گلستان اغلب روستاها در امر تولیدات کشاورزی و دامپروری فعال هستند و زهرا اسکندری معتقد است، نبود رابطه منطقی بین تولید و تولیدکننده با فعالیت‌های دانش بنیان سبب شده تا اقتصادِ کشاورزی در حد امرار معاش تنزل پیدا کند.

وی می‌گوید: مهاجرت از روستاها به شهرها با هدف بهبود وضعیت اقتصادی اتفاق می‌افتد در حالیکه برای حفظ روستاها باید به دنیال وارد کردن تجهیزات و روش‌های علمی در امر تولید و حمایت از روستاییان برای یافتن بازار فروش محصولات و غیره بود.

آنطور که مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان می‌گوید طرح " منظومه‌های روستایی" همین کار را انجام می‌دهد.

سیدمحمد حسینی در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: از سال گذشته سازمان برنامه و بودجه، مطالعات ظرفیت‌سنجی روستاها از نظر اشتغال و توانمندی‌های اقتصادی آن را به بنیادمسکن تکلیف کرده است.

به گفته وی از 933  روستای بالای 20 خانوار در استان کار مطالعات 595 روستا در دستور کار قرار گرفته وبناست این طرح تا پایان برنامه ششم توسعه به اتمام برسد. براساس برنامه‌ ابلاغی هر سال 120 روستا مورد مطالعه قرار می‌گیرد و تا کنون روستاهای واقع در 27 بخش مطالعه شده‌اند. قرار است فعالیت‌های اقتصادی روستاها نیز براساس نتایج و ارزیابی این مطالعات مورد حمایت قرار بگیرد.

اخیرا هم فراخوان طرح " صنایع روستا دوست" برای حمایت از طرح‌های نوآورانه و اقتصادی در روستاها منتشر شده است. کمیته امداد امام خمینی (ره) برای این طرح پیشگام شده و در استان گلستان که حدود 140 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد نیز قرار است از طرح‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، حمایت شود.

عیسی بابایی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در این باره به خبرنگار تسنیم گفته است: صاحبن ایده و کسب و کارهای نوآورانه، با فناوری ساده و به صرفه برای تولید در مقیاس روستا می‌توانند به سامانه emdad.ir مراجعه و در رویداد ملی صنایع روستا دوست ثبت نام کنند.

به گفته وی طرح‌های برتر علاوه بر دریافت جوایز نقدی، برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، گسترش کسب و کار، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و غیره مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار