«محمدعلی بسطامی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامیان، گفت: دبیرخانه بزرگداشت شیخ عبدالحسین جعفری (اشجع العلما) از چهره‌های برجسته و شاخص مشروطه‌خواه در رامیان و استان گلستان آغاز به کار کرد.

جاسوس انگلیسی‌ها هم از قدرت «اشجع العلما» در شگفت بود

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدعلی بسطامی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامیان به مناسبت 14 مرداد ماه سالروز صدور فرمان تاریخی مشروطیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در گلستان گفت: تا به امروز چندین جلسه به‌منظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی برپایی بزرگداشت شیخ عبدالحسین جعفری با حضور مسئولان و صاحب‌نظران و استادان شهرستان رامیان باهدف معرفی و شناساندن شیخ عبدالحسین جعفری‌(اشجع العلما) برگزار شده و به دنبال آن هستیم ضمن شناسایی و به‌کارگیری و جلب مشارکت و همکاری مراکز علمی و دانشگاهی و استادان و محققین مرتبط، مقدمات برگزاری یک همایش علمی و پژوهشی در راستای معرفی ابعاد شخصیتی شیخ عبدالحسین جعفری را فراهم کنیم.


وی ضمن اشاره به اینکه متأسفانه شخصیت چندبُعدی شیخ عبدالحسین جعفری در طی این سال‌ها آن‌گونه که باید به نسل‌های جدید معرفی نشده، افزود: جایگاه هژمونی این شخصیت تأثیرگذار به لحاظ نقش علمی، اخلاقی، سیاسی و مبارزاتی‌اش در منطقه موردبررسی قرار نگرفته است؛ بنابراین برگزاری این‌گونه برنامه‌ها نقش بسزایی در این امر دارد.

بسطامی در معرفی این چهره‌ مشروطه‌خواهی در شهرستان رامیان، گفت: عالم و مجاهد نستوه اشجع العلما آیت‌الله شیخ عبدالحسین جعفری رامیانی‌(ره) فرزند مجاهد شهید شیخ جعفر جعفری رامیانی در فواصل 1233 شمسی در رامیان پا به عرصه حیات گذاشت.

وی افزود: اشجع العلما مقدمات تحصیل را ابتدا در نزد پدر بزرگوارش گذراند و به خواست پدرش به سلسله جلیله روحانیت پیوست و در رامیان از محضر عالم دانشمند «شیخ یعقوب قلیچی رامیانی» بهره‌مند شد و به سفارش استادش راهی نجف اشرف شد و در اقامت طولانی از آیات عظام نجف چون «حضرت آیت‌الله ابوالحسن اصفهانی» بهره‌مند شد و به درجه اجتهاد نائل آمد.

بسطامی ادامه داد: به خواست علما و مردم منطقه به رامیان برگشت و به استادی و ریاست «مدرسه سعدیه» رامیان منصوب شد. این امر به اعتبار مدرسه افزود و طلاب زیادی از استرآباد و شاهرود به محضرش رسیده و بهره‌مند شدند.
 
 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامیان، گفت: با شروع فتنه‌های اشرار در منطقه، درس و مدرسه را رها کرد و به صفوف مجاهدین پیوست و با اشرار و سارقین به مبارزه پرداخت به‌طوری‌که نقل‌شده در جنگی پُرمخاطره در پُل ابریشم سبزوار گروه کثیری از زوار امام رضا‌(ع) را که به اسارت درآمده بودند را نجات داد که بعدازاین واقعه از سوی علمای نجف اشرف ملقب به «اشجع العلما» شد.

بسطامی افزود: در آغاز انقلاب مشروطه در صف مجاهدین مشروطه قرار گرفت و حتی در تهران با رهبران مشروطه ملاقات کرد و پشتیبانی خود و مردم منطقه را به اطلاع آن‌ها رساند.

وی ادامه داد: نقل‌شده، نطق‌های آتشین او در مسجد جعفری و منطقه بر ضد استبداد کم‌نظیر بود؛ به‌طوری‌که محمدعلی شاه در بدو ورود به استرآباد متوجه او شد و پیکی را مبنی بر حمایت از خویش به نزدش فرستاد، اما شیخ دعوت و اتمامِ‌حجت او را نپذیرفت و این امر منجر به جنگ سپاهیان ضد‌مشروطه با مردم رامیان که طرفداران سرسخت مشروطه بودند شد.

بسطامی ادامه داد: نقل‌شده شیخ در این جنگ همراه 400 مجاهد مشروطه شاهرودی که به یاری مردم رامیان شتافته بودند با شجاعت جنگید و سرانجام جنگ به شکست و فرار سپاهیان ضد‌مشروطه و محمدعلی شاه و خوانین منطقه شد.

وی افزود: پس از گذشت سال‌ها همچنان نبوغ جنگی و دید سیاسی او امروزه نیز بر سر زبان‌ها است؛ به‌طوری‌که عنوان‌شده یک جاسوس انگلیسی گفته بود: دولت انگلستان در شگفت است که او (اشجع‌العلما) چگونه یک‌تنه در مقابل تهاجمات اشرار در تمام استرآباد ایستاده؛ این در حالی است که ارتش ایران از عهده این کار بر نمی‌آید.

بسطامی عنوان کرد: پانصد سال اخیر در منطقه، بعد از ابوالقاسم میرفندرسکی چون او کسی در عرصه دینی و سیاسی مطرح نبوده است. ایشان بعد از عمری مجاهده و تربیت طلاب علوم دینی در سال 1313 در رامیان درگذشتند و در جوار شهدای مشروطه به خاک سپرده شدند.

یادآوری می‌شود «شیخ عبدالحسین جعفری» سردار بزرگ ملی و مذهبی، قاضی شرع و مجاهد مشروطه‌خواهی که با محمدعلی شاه قاجار و رضاشاه در ستیز بود که علمای نجف به خاطر رشادت و سلحشوری او را اشجع العلما نامیدند و پس از سال‌ها مبارزه با استکبار و تلاش در راه اعتلای دین و تربیت شاگردان مبارز و احیای اراضی و احداث قنوات متعدد در اول شهریور 1313 در سن 80 سالگی به ملکوت پیوست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار