افزایش مصالح ساختمانی جرقه ای شد که در رکود مسکن، باز هم اجاره بهای خانه در گرگان قد بکشد.

کرایه خانه های گرگان قد کشید/ نمودار اجاره مسکن کابوس جدید مستأجران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، «با این پول ها خانه ای نداریم»، «باید کفش آهنین به پا کنی و بگردی شاید در حاشیه شهر جای مناسبی پیدا کردی»، «پولت رو در بانک سپرده گذاری کن سال دیگه شاید بتونی یک خانه با قیمت مناسب اجاره کنی»،« منتظر باش شاید در دولت جدید سیاست هایی برای مستأجران پیدا بشه» این حرف های کارشناسان اقتصادی مسکن نیست بلکه حرف های بنگاه دارانی است که وقتی یک زوج جوان در گرگان با 50 میلیون تومان پول به دنبال رهن خانه می گردند بیان می شود.

 

 کافی است یک سرکی به سایت دیوار بکشید و قیمت های مسکن در گرگان دستتون بیاد، از رهن کامل 350 میلیون تومان تا ودیعه 70 میلیونی و اجاره خانه چهار میلیونی همه اینها بیانگر آن است که قیمت های اجاره خانه با جیب بسیاری از مردم همخوانی ندارند.

 

*قیمت اجاره خانه، مستأجران را به حاشیه شهر گرگان کشانده است

همچنین نسبت به ماه های گذشته اجاره خانه ها تفاوت معناداری پیدا کرده است و می توان گفت که تقریبا در برخی از موارد بیش از ۲۵ درصد شاهد افزایش قیمت اجاره مسکن هستیم.

 

مسئله گرانی اجاره بهای خانه باعث شده که برخی از مستأجران به دنبال اجاره خانه در حاشیه شهر باشند و برخی دیگر نیز تصمیم گرفتند که در روستاهای اطراف گرگان منزل اجاره کنند و این مسئله هم باعث شده که حتی قیمت اجاره خانه های روستاهای اطراف گرگان به بالغ بر یک میلیون تومان برسد.

 

تقریبا یک سوم بهای یک خانه به عنوان هزینه رهن در نظر گرفته می شود و وقتی قیمت یک واحد مسکونی در نقطه متوسط گرگان به یک میلیارد تومان می رسد لذا قیمت رهن چنین خانه ای 350 میلیون تومان آب می خورد.

 

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا بهای اجاره خانه از 20 درصد متوسط حقوق افزایش پیدا نمی کند و افزایش بی رویه قیمت ها باعث شده که مستأجران خانه دار شدن را در رویای خود ببینند و حتی دستشان از اجاره یک سرپناه مناسب خالی باشد.

 

نکته قابل تامل در این ماجرا این است که قیمت خانه در شهر گرگان نسبت به دیگر مرکز شهرهای کشور کمی فراتر رفته و حتی نزدیک به قیمت کلان شهری مثل تهران است.

 

البته شاید یکی از دلایل اصلی آن مهاجرت پذیری این شهر باشد که باعث شده قیمت های اجاره مسکن سر به فلک بکشد.

 

یکی دیگر از موضوعاتی که می توانیم به آن اشاره کنیم این است که برخی منازل خود را به عنوان خانه مسافر کرایه می دهند و تقریبا بهای تمام شده آنها بیش از اجاره آن منزل است.

 

مسئله دیگر که باعث افزایش قیمت اجاره خانه شده افزایش قیمت ساخت و ساز در گرگان است تقریباً در هیچ جایی از گرگان خانه ای حتی با بیش از 10 سال ساخت را نمی توانید با قیمت کمتر از متری 10 میلیون تومان پیدا کنید و این مسئله خود مزید بر علت شده که اجاره خانه ها نیز رو به افزایش برود.

 

برای مستأجران اجاره خانه حتی از کرونا هم خطرناکتر است چرا که باید از شکم زن و بچه خود بزنند تا بتوانند هزینه سرپناه را تامین کنند.

 

دولت تدبیر و امید در تلاش بود که با اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای قشر متوسط جامعه سرپناه تامین کند چرا که افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن باعث شده بود که اقشار مستضعف حتی فکر خانه دار شدن هم نمی توانستند، بکنند.

 

*۱۶ هزار گلستانی متقاضی مسکن در گلستان 

«حسین محبوبی»،  مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان در خصوص طرح اقدام ملی مسکن می گوید: در مجموع و تا پایان ثبت نام  مرحله پنجم ، ۱۶ هزار و ۹۷۷ نفر از متقاضیان مسکن در استان گلستان در سامانه مربوطه نام نویسی کردند.

 

این مقام مسئول ابراز داشت:  طرح اقدام ملی مسکن در ۱۳ شهر گلستان در دست احداث است که در شهرهای بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آبادکتول و گنبدکاووس به صورت مجتمع ساخت و در بقیه شهرها به صورت گروه ساخت درحال انجام است.

 

محبوبی با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن ملی گروه ساخت، به‌صورت گروهی(چهار  تا ۶ نفره) انجام خواهد شد، افزود: در این شهرها یک قطعه زمین ۳۰۰ متری به‌صورت اجاره ۹۹ ساله با مزایای تسهیلاتی و تخفیف در هزینه صدور پروانه ساختمانی و نظام مهندسی و یا خرید به قیمت کارشناسی روز با سه سال تنفس ساخت و اقساط پنج ساله به چهار تا ۶ متقاضی تحویل می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۵ پروژه طرح اقدام مسکن ملی در سطح گلستان در قالب انبوه سازی(مجتمع ساخت) و یا گروه ساخت در دست اقدام است که سه پروژه در گرگان و یک پروژه در گنبدکاووس به‌عنوان پروژه‌های انبوه‌سازی در حال اجرا است و سایر پروژه‌های این طرح ملی نیز با کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در مرحله صدور پروانه ساختمانی و شروع به کار قرار دارد.

 

*ودیعه مسکن دردی از مستجران دوا نمی کند

دولت برای مشکل بحران اجاره بهاه به طرح تسهیلات در قالب ودیعه مسکن به مستأجران روی آورده است که نکات حائز اهمیت در خصوص ثبت نام برای دریافت این تسهیلات شامل این موارد است: سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلانشهر‌ها (شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

 

در شهری مثل گرگان که اجاره بهاء تقریبا به میزان قیمت خانه در سال ۹۷ است این ودیعه مسکن دردی را دوا نمی کند و از سویی بسیاری از مستأجران از کارمزد ۱۸ درصدی آن و نحوه پرداخت این تسهیلات گلایه مند بودند.

 

*کاهش عوارض و حمایت از خانه اولی ها تنها راه کاهش قیمت مسکن در گرگان

«صفرعلی پایین محلی»، رئیس شورای شهر گرگان نیز در این باره می گوید: از افزایش قیمت مسکن در گرگان ناراحت هستیم چراکه در حال حاضر قیمت مسکن در پایین خط کمربندی گرگان به متری بالغ بر 10 میلیون تومان رسیده است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: جوانی اگر بخواهد ازدواج کند و قصد خرید یک خانه 70 متری داشته باشد نیازمند آن است که 700 میلیون تومان پول بابت آن بپردازد و بعید است جوانی چنین تمکن مالی داشته باشد و مگر آنکه خانواده ها از آنان حمایت کنند.

 

پایین محلی متذکر شد: تسهیلات مسکن هم جوابگوی نیاز جوانان نیست و جوانان گرگان با 100 میلیون تومان تسهیلات نیز نمی توانند خانه مناسبی پیدا کنند و باید دولت راهکارهای جدیدی را ارائه کند.

 

وی گفت: تنها راه کاهش قیمت مسکن این است که عوارض ساختمانی را کاهش دهیم و اگر هم شرایط، اجازه کاهش عوارض ساختمانی را نمی دهد به فکر افزایش آن نباشیم.

 

این مقام مسئول بابیان اینکه در سال گذشته عوارض مسکن افزایش چشمگیری داشت، تاکید کرد: باید تولید مسکن در کشور افزایش پیدا کند به طوری که هر کسی می خواهد بتواند یک مسکن خریداری کند و دولت برای آن بسته های حمایتی در نظر بگیرد ولی برای خرید مسکن دوم باید عوارض بیشتری وضع شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار