شهر گرگان مرکز استان گلستان است که در شمال شرقی کشور واقع شده است. شهر گرگان با شهرستان‌های کردکوی، آق‌قلا، سمنان و شاهرود همسایه است. بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395، جمعیت شهر گرگان 350 هزار و 676 نفر بوده است. همچنین جمعیت استان گلستان در همین سال یک میلیون و 869 هزار نفر بوده است.

مشاغل محبوب و پردرآمد در گرگان

شهر گرگان مرکز استان گلستان است که در شمال شرقی کشور واقع شده است. شهر گرگان با شهرستان‌های کردکوی، آق‌قلا، سمنان و شاهرود همسایه است. بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395، جمعیت شهر گرگان 350 هزار و 676 نفر بوده است. همچنین جمعیت استان گلستان در همین سال یک میلیون و 869 هزار نفر بوده است.

شغل اصلی مردم استان گلستان کشاورزی، دام‌پروری و پرورش دام و طیور، آبزیان و شیلات است. در این مقاله قصد داریم این مشاغل را بررسی کنیم و چند شغل پردرآمد و محبوب را در این استان نام ببریم. پس با ما همراه باشید.

شغل‌های پردرآمد در بخش شمالی استان گلستان

شمال استان گلستان دارای اقلیم خشک، نیمه بیابانی و بارش اندک است. همچنین با توجه به آن‌که ساکنین این منطقه از استان اقوام ترکمن هستند، کشاورزی، دام‌پروری و پرورش دام، اسب و شتر در این منطقه رونق زیادی دارد. همچنین اغلب زراعت و کشاورزی این استان، برای شهرستان‌های شمالی آن است.

نزدیک به 7000 نفر در بخش‌های شمالی استان گلستان به پرورش طیور مشغول هستند و در بخش‌های کویری مانند شهرستان‌های آق‌قلا و گنبد، پرورش شتر رواج زیادی دارد. همچنین نزدیک به 2000 نفر در این منطقه در بخش شیلات مشغول به کار هستند.

محصولات کشاورزی اصلی این استان در مناطق شمالی آن شامل گندم، جو، پنبه و آفتابگردان است. در حقیقت استان گلستان تولید کننده 15 محصول کشاورزی در رتبه‌های اول تا چهارم است. به همین دلیل یکی از مشاغل پرطرفدار در این استان مخصوصا در شهرستان‌های شمالی آن، کشاورزی و پرورش دام و طیور است.

علاوه بر کشاورزی و پرورش دام و طیور، بخش گردشگری استان گلستان در مناطق شمالی آن به دلیل دشت‌های زیبایی که دارد، بسیار پررونق است. البته پتانسیل سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار زیاد است و اگر به آن توجه بیشتری شود، می‌تواند به یکی از پردرآمدترین مشاغل در استان گلستان تبدیل شود.

شغل‌های پردرآمد در بخش جنوبی استان گلستان

بخش جنوبی استان گلستان دارای اقلیم کوهپایه‌ای و جنگل‌های انبوه است. به همین دلیل بخش عمده مشاغل در این بخش از استان، باغداری، دامداری و زنبورداری است. نزدیک به 14 هزار نفر از مردم مناطق جنوبی استان گلستان مشغول دامداری و 2 هزار نفر به باغداری مشغول هستند. محصولات باغی این استان شامل میوه‌های هسته‌دار، انار، زیتون و هلو است. همچنین نزدیک به 2 هزار نفر در این منطقه مشغول کشت توتون و تنباکو هستند.

در شهرستان‌های گرگان، بندرگز، علی آباد و رامیان صید و پرورش ماهی‌های آب شور و شیرین رواج زیادی دارد. همچنین نزدیک به 3 هزار نفر در این استان در بخش شیلات اشتغال دارند. گفتنی است که شرکت‌های دولتی و خصوصی و صنایع تبدیلی استان گلستان بیشتر در منطقه جنوبی آن واقع شده‌اند.

مهم‌ترین صنایع استان گلستان

بیشترین واحدهای صنعتی استان گلستان در شهرستان‌های گرگان، گنبد کاووس، آق‌قلا و علی آباد قرار دارند. این صنایع شامل موارد زیر است:

  • صنایع پلاستیک
  • تولید سیمان
  • تولید قطعات فولادی و پروفیل
  • تولید ادوات کشاورزی
  • تولید خوراک، مکمل و داروهای دام و طیور
  • ساخت و تولید محصولات و مواد شیمایی

علاوه بر این صنایع، مهم‌‌ترین بخش‌های صنعتی این استان مربوط به مواد غذایی و بسته بندی می‌شوند. به همین دلیل کسانی که در رشته‌های صنایع غذایی، میکروبیولوژی، مهندسی کشاورزی، مهندسی شیمی و شیمی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند برای آگهی استخدام گرگان و استان گلستان رزومه بفرستند. برای مشاهده بیشتر آگهی کار در گرگان به این صفحه مراجعه کنید: https://jobvision.ir/jobs/category/in-all-cities-of-golestan

سایر مشاغل پردرآمد و محبوب در استان گلستان

علاوه بر مشاغلی که تا اینجا نام بردیم، فرصت‌های شغلی دیگری در این استان در شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود دارند که آن‌ها را در ادامه نام می‌بریم.

تدریس آنلاین

تدریس خصوصی و آنلاین یکی از مشاغل پرطرفدار در ایران است که می‌توان آن را در هر نقطه و هر شهری انجام داد. به همین دلیل یکی از مشاغل پردرآمد در استان گلستان تدریس آنلاین به‌صورت نیمه خصوصی و خصوصی است. البته کسب درآمد بالا از این شغل بسته به میزان دانش و توانمندی‌های اساتید دارد که می‌تواند روی هزینه کلاس‌های آن‌ها تاثیر بگذارد.

شغل تدریس آنلاین می‌تواند به عنوان مشاغل خانگی یا مشاغل اینترنتی نیز محسوب شود. همچنین بسیاری از افراد، تدریس خصوصی را به‌عنوان یک شغل دوم دنبال می‌کنند که در این صورت می‌تواند درآمد بسیار خوبی برای آن‌ها داشته باشد.

تولید محتوا

یکی از محبوب‌ترین مشاغلی که هم می‌توان آن را به صورت حضوری و هم به صورت دورکاری انجام داد، تولید محتوا است. در حقیقت در سال‌های اخیر با پیدایش هرچه بیشتر کسب و کارهای آنلاین، تولید محتوا چه به صورت تمام‌وقت و چه پاره‌وقت، طرفداران زیادی پیدا کرده است. وجود کارشناسان تولید محتوا برای کسب‌و کارهایی که تمامی یا بخشی از خدمات خود را در بستر اینترنت و آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند، ضروری است.

طراح گرافیک

یکی دیگر از مشاغل پردرآمد در ایران شغل گرافیست است. کسانی که به‌عنوان طراح گرافیک مشغول به کار می‌شوند باید خلاقیت و ذوق هنری خوب و مهارت‌های موردنیاز برای این شغل را داشته باشند تا بتوانند درآمد خوبی از این شغل کسب کنند. همچنین ازآنجایی‌که گرافیست‌ها قادر هستند به‌صورت فریلنسری، پاره وقت یا تمام وقت کار کنند، شرایط کار کردن را برای آن‌ها ساده‌تر کرده است.

برنامه نویسی

شغل برنامه‌نویسی در هرجایی از دنیا جزو مشاغل بسیار پردرآمد محسوب می‌شود و این موضوع در ایران نیز صادق است. البته میزان درآمد یک برنامه‌نویس بستگی به زبان برنامه‌نویسی او دارد. به عنوان‌مثال زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا درآمد خیلی خوبی دارند.

تورلیدری

یکی دیگر از مشاغل پردرآمد در استان گلستان شغل تور لیدر است. ازآنجایی‌که جاذبه‌های گردشگری استان گلستان بسیار زیاد است، شغل تورلیدری در این استان می‌تواند درآمد خوبی را برای علاقه‌مندان به این شغل داشته باشد.

جمع‌بندی

استان گلستان یکی از استان‌های شمال شرقی کشور است که مرکز آن شهر گرگان است. مشاغل پرطرفدار و محبوب این استان در مناطق شمالی و جنوبی آن با هم متفاوت است؛ به‌طوری‌که در بخش شمالی گلستان که اقلیم نیمه بیابانی و خشک دارد، تولید محصولات کشاورزی و پرورش اسب و شتر رونق دارد. این در حالی است که در مناطق جنوبی این استان باغداری و پرورش ماهیان و آبزیان رواج بیشتری دارد.

از مشاغل پردرآمد در شرکت‌های دولتی و خصوصی استان گلستان می‌توان به تولید محتوا، طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی و تدریس آنلاین اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار