نقد عملکرد 4 ساله رضا قوانلو بر مدیریت کتابخانه های استان

پس از استقرار دولت یازدهم و بواسطه مسوولیت پدر قوانلو در ستاد انتخاباتی رامیان و رفاقت پدر با حسن صادقلو استاندار وقت ایشان مدیرکل کتابخانه ها شدند و از بدو شروع به کار همواره با تکذیب ریشه‌های سیاسی خود انتصاب خود را مبتنی بر شایسته سالاری می‌دانست اما گذر زمان خلاف این ادعا را ثابت کرد و مرور عملکرد ایشان نشان داد که این حرف درست نیست. برای بررسی کارنامه یک دستگاه فرهنگی که دچار سیاست زدگی و تعاملات لجبازانه و از سر غرور و بعضا همراه با بداخلاقی بوده است

مدیری که با فضل پدر آمد و کارنامه ضعیفی با ناکارآمدی بر جا گذاشت

به گزارش گلستان 24  ؛ پس از استقرار دولت یازدهم و بواسطه مسوولیت پدر قوانلو در ستاد انتخاباتی رامیان و رفاقت پدر با حسن صادقلو استاندار وقت ایشان مدیرکل کتابخانه ها شدند و از بدو شروع به کار همواره با تکذیب ریشه‌های سیاسی خود  انتصاب خود را مبتنی بر شایسته سالاری می‌دانست اما گذر زمان خلاف این ادعا را ثابت کرد و مرور  عملکرد ایشان نشان داد که این حرف درست نیست. برای بررسی کارنامه یک دستگاه فرهنگی که دچار سیاست زدگی و تعاملات لجبازانه و از سر غرور و بعضا همراه با بداخلاقی بوده است ، کافیست به این موارد توجه گردد :

شاید مهمترین نقدی که به عملکرد قوانلو وارد است رفتار ناپخته و لجبازانه در تعاملات با سایر سازمان های دولتی و عمومی است.

photo_2016-09-05_16-21-02

در حالی مشارکت دستگاه های دولتی و عمومی با یکدیگر یکی از برنامه های اصلی دولتها در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور است و از نظر علمی نیز این امر اجتناب ناپذیر مینماید، در مدت مدیریت قوانلو بر کتابخانه های عمومی هر چند تلاش شد در بُعد رسانه ای و با امضای چند تفاهم نامه، مشارکت کتابخانه های عمومی با سایر سازمانها فعال نشان داده شود اما در عمل درگیری نا تمام با اداره کل فرهنگ و ارشاد استان  وچندین دستگاه دیگربه عنوان متولی بخش فرهنگ در برنامه ریزی کلان کشور و همچنین دخالت دادن حب و بغض های شخصی در تعاملات با سایر سازمان ها باعث شد مشارکت های کتابخانه های عمومی محدود به برنامه های مقطعی و بدون بازده باشد و صرفا نمایشی از مشارکت برای خالی نبودن عریضه باشد. این رویکرد غیرحرفه‌ای باعث حذف کتابخانه‌های عمومی از دایره جریانات فرهنگی استان و روزمرگی در این نهاد فرهنگی مهم شد. شاهد مثال  ۲ کتابخانه در گنبد تعطیل شد و متاسفانه به دلیل رویکرد غیرحرفه‌ای و سلیقه‌ای قوانلو تلاش ها برای بازگشایی این کتابخانه ها به بن بست رسید تا جاییکه فریاد امام جمعه گنبد بلند شد و ایشان را شایسته مدیریت ندانستند.

photo_2019-01-02_21-17-50

photo_2019-01-02_21-17-56

 

۲ کتابخانه با تحمیل هزینه اجاره به کتابخانه‌ها به طور موقت فعال باقی مانده و ۵ پروژه کتابخانه در حال ساخت به دلیل اختلافات  قوانلو بامدیرکل وقت  اداره کل فرهنگ و ارشاد (فضیلت)به مدت ۴ سال به حال خود رها شده است که ۲ پروژه حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته.

کتابخانه روستایی النگ و کتابخانه مشارکتی پورقاز تعطیل شد و اکثر کتابخانه های مشارکتی بعلت بی توجهی نیمه تعطیل شدند.

فقدان نگاه فرهنگی و عدم شناخت از بازار نشر و جریانهای ادبی و نویسندگی باعث کاهش شدید جلسات نقدملی استانی گردید و فقط ارتباط با نویسندگان بومی سفارش شده بوده است.

photo_2019-01-02_21-17-53

چگونه ممکن است کسی مدعی باشد سیاسی نیست اما طی 4 سال حتی یکبار در مراسم 9 دی شرکت نکند و انتصابات سیستمش را بر مبنای نگاه سیاسی انجام دهد.

فاجعه عضویت 33 هزار نفری در سطح استانی که قریب به 2 میلیون نفر جمعیت دارد نیاز مزید بر علت است که نشان از عملکرد ضعیف قوانلو دارد.

نگارنده امیدوار است حاج آخوند میرزاعلی که مرد نظر عملی است ودارای جایگاه شناخته شده  بتواند با مشی اعتدالی و تعامل با همه دستگاههای فرهنگی ، این کشتی به گل نشسته را به حرکت  وا دارد.

انتهای پیام /م

ارسال نظر

  • کتابدار
    3

    الحق و الانصاف جان مطلب رو بیان کردین...

آخرین اخبار