گاهی برخی کارها را بخاطر جو موجود در جامعه انجام می دهیم و حتی اگر در آنها موفق هم بشویم، باز هم نتیجه مطلوب نمی گیریم، چرا که صرفاً تحت تاثیر جو بوده ایم.

نوعی آفت اجتماعی به نام نیو مدلیسم!

به گزارش گلستان 24، گاهی برخی کارها را بخاطر جو موجود در جامعه انجام می دهیم و حتی اگر در آنها موفق هم بشویم، باز هم نتیجه مطلوب نمی گیریم، چرا که صرفاً تحت تاثیر جو بوده ایم.

لباس می خریم تحت تاثیر مد، آرایش مو و صورت می کنیم تحت تاثیر مد، ماشین می خریم تحت تاثیر مد، لوازم سالم و نو خانه هایمان را عوض می کنیم تحت تاثیر مد، حتی چیدمان خانه هایمان را هم تحت تاثیر مد انتخاب می کنیم. همه این کارها را انجام می دهیم در حالیکه که اگر همین مد چند سال زودتر یا دیرتر جلوی چشممان بود و آنوقت در بورس نبود، انتخابش نمی کردیم که هیچ، احتمالش هست که بدمان هم می آمد.  

مثلاً خانه هایمان را به شکل خانه های فیلم های غربی در می آوریم و فکر می کنیم آخر پیشرفت است. در حالیکه که این چیدمان مدام انرژی منفی به ما وارد می کند و عوارض روحی مانند افسردگی یا پرخاشگری و سردی ممکن است در پی داشته باشد. پس هر کشوری و هر سرزمینی بنابه شرایطش و مزاج ساکنانش پذیرای نوعی از رنگ ها و چیدمان است.

مدل موهای عجیب و غریب و گاهاً ترسناک که این روزها کم نیستند هم نشان از تاثیر گرفتن از فرهنگ هایی دیگری دارد که این روزها به عنوان مد وارد کشور می شوند. برای این مدل ها ساعت ها وقت می گذارند، هر روز هزینه می کنند و آخرش هم می شوند آدمی که اگر در تاریکی اینها را ببینید از ترس زهر ترک می شوید. یا آرایش های زننده دختران و زنان که با هزینه های گزاف همراه است و اثرات ناگواری بر روی سلامتی شان می گذارد. آرایشی که هر روز بر روی پوست تکرار می شود. آنقدر مصنوعی می شوند و تغییر می کنند که خیلی وقت ها دیگر نمی توانید دوست های دوران مدرسه تان را بشناسید.

و حالا کار به جایی رسیده است که تحصیل برخی تحت تاثیر مد طی می شود. دخترها می روند رشته های پسرانه شرکت می کنند چون خیلی تاپ و های کلاس هستند و در آخر که فارغ التحصیل شدند می بینند یا بازار کاری برایشان وجو ندارد یا اگر هم داشته باشد در شان و شخصیت و حتی توانشان نیست، رشته ای که هیچ چیزی برایشان نداشت بجز تفاخر و هدر دادن وقت.

برخی برای ادامه تحصیلشان هم برنامه ای ندارند، اصلاً نمی دانند برای چه می خواهند ادامه تحصیل دهند، فقط چون می بینند بقیه ارشد و دکترا می گیرند یا برای اینکه جایگاه اجتماعی شان بالا برود و بتوانند به نوعی پز بدهند آنها هم می روند دنبالش و در انتها تازه می روند دنبال بازار کار رشته ای که سال هاست مشغول به تحصیل آن هستند.

تحصیل علم تبدیل به مدرک گرایی شده است. خیل عظیم دانشجویان هر ساله وارد دانشگاه می شوند و طیف وسیعی هم فارغ التحصیل، اما این روند به رشد علمی و پیشرفت کشور تا چه میزان کمک می کند؟

عده ای درس می خوانند و تمام تلاششان را می کنند که در بهترین دانشگاه های کشور قبول شوند تا بتوانند بورسیه دانشگاه های خارجی شده و از کشور خارج شوند، برخی هدف دارند و برخی تحت تاثیر مد و تفرکات روشنفکری! برخی برمی گردند و برای آبادانی و پیشرفت کشور خود تلاش می کنند و برخی پیشرفتشان را در کشورهای دیگر می بینند.

متاسفانه یکی از عوارض خطرناک مدگرایی همین مدرک گرایی تحصیلی ست. بار علمی که هر ساله باید به کشور اضافه شود صرف مد و مدرک  می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار