به نظر می رسد مهمترین مانع برای جهش تولید در بخش کشاورزی عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران و کلزا کاران است که موجب می شود در سال آینده از محصولات جایگزین استفاده کنند.

تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان از موانع «جهش تولید»/ دسترنج کشاورزان در دام دلالان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ تأخیر در پرداخت مطالبات کلزاکاران و گندم کاران از موضوعاتی است که کشاورزان هر ساله با آن دست و پنجه نرم می کنند و متأسفانه گاهی اوقات تأخیر در این پرداخت ها به 6 ماه هم رسیده است.

 

برخی از کشاورزان کلزاکار می گویند ۲۰ روز است که تلاش های 9 ماهه خود را برداشت کردیم و تحویل دولت دادیم اما هنوز وجه محصول به ما پرداخت نشده است و اگر این شرایط تداوم یابد برای سال آینده نسبت به کشت کلزا اقدام نمی کنیم.

 

همچنین کشاورزان خواستار پرداخت به موقع مطالبات گندم هستند و از دولت می خواهند قبل از خرید گندم نسبت به تأمین اعتبارات و نقدینگی اقدام کند.

 

عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان در حالی است که در بخشی از نقاط استان گندم یا جو  تنها محصول کشاورزان به شمار می رود و تأخیر در پرداخت این مطالبات آنها را با تنگناهای اقتصادی و معیشتی رو به رو می کند.

 

کشاورزانی هم که کشت دوم را پس از برداشت گندم انجام می دهند با توجه به افزایش هزینه های کاشت و داشت با مشکل رو به رو هستند و ترجیج می دهند در صورت عدم پرداخت مطالبات برای کاهش فشارهای اقتصادی، کشت تأخیری انجام دهند که این مهم به میزان بازده تولیدی اراضی کشاورزی آنها تاثیر گذار است.

 

از سویی دیگر عدم پرداخت به موقع نیز بسیاری از کشاورزان را برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی به باغ و یا واحدهای پرورشی و یا فروش ترغیب می کند که این مهم رفته رفته باعث می شود صنعت کشاورزی در استان کوچکتر شود.

 

همه این گره ها از عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و قیمت مناسب محصولات کشاورزی شکل گرفته است و دولت باید در این مسیر تدبیری بیاندیشد تا کشاورزی در استان رونق بیشتری بگیرد.

 

برخی مسئولان نسبت به شعار سال بی تفاوت هستند

«علیقلی ایمانی»، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در این خصوص می گوید: امسال توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده و به عنوان تولیدکنندگان بخش کشاورزی اعتقاد بر این داریم برخی مسئولان نسبت به شعار سال بی تفاوت هستند و با این عملکرد نمی توانیم به جهش تولید امیدوار باشیم.

 

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: عدم پرداخت به موقع بهای محصولات کشاورزی یکی از مشکلات کشاورزان است، تعویق در پرداخت مطالبات کشاورزان در حالی رقم می خورد که کشاوز هشت ماه برای محصول خود تلاش کرده و نهاده هایی مثل بذر و کود را تهیه می کند و پرداخت بدهی های خود را به زمان خرید محصول وعده می دهد.

 

ایمانی متذکر شد: در حال حاضر شاهد تأخیر در پرداخت محصولات کشاورزان هستیم و این مهم موجب نارضایتی کشاورزان شده و این معضل حتی ممکن است به تنش های اجتماعی تبدیل شود.

 

خوشحالی دلالان و سودجویان از انفعال مسئولان

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران افزود: از سویی دیگر دلالان و واسطه ها از این شرایط خرسند هستند که محصول کشاورزان را با نرخ پایین خریداری کنند و یا گندم را احتکار کنند.

 

ایمانی تأکید کرد: در کشور حدود 84 درصد واردکننده دانه روغنی و کنجاله با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد می شود، به جای اینکه از کشاورز ایرانی حمایت کنیم این ارز را در اختیار کشاورزان خارجی می دهیم و این بی تدبیری است.

 

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران از مسئولان ارشد استان اعم از استاندار و نمایندگان درخواست کرد نسبت به کاهش دغدغه های کشاورزان اهتمام داشته باشند، بیان کرد: کشاورزان در گرمای شدید در حال تولید محصولات خود هستند و منصفانه نیست دغدغه بهای محصول خود را داشته باشند.

 

ایمانی یادآور شد: بسیاری از کشاورزان پس از برداشت محصول پاییزه به دنبال کشت دوم هستند و برای تهیه نهاده ها و انجام خاک ورزی نیاز به پول و اعتبار دارند اما وقتی بهای محصول کشاورز را پرداخت نکنیم تأخیر در کشت رقم می خورد.

 

«منصور صیادی»، سرپرست اداره کل غله گلستان نیز در این باره می گوید: دریافت بهای محصولات از دغدغه های کشاورزان است و در این فصل گندم و کلزا را اداره غله خریداری می کند.

 

صیادی تاکید کرد: با وجود همه پیگیری های انجام شده به ویژه از سوی استاندار گلستان با رئیس برنامه و بودجه کشور، اعلام شد به سه هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت نقدینگی کلزا و گندم نیاز است.

 

سرپرست اداره کل غله گلستان ادامه داد: مجمع نمایندگان استان گلستان با رئیس جمهور مکاتبه ای انجام دادند و ریاست سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز به وزیر جهاد کشاورزی نامه نگاری داشت.

 

وی افزود: همه ساله شرایط خرید محصولات کشاورزی گلستان مشخص است و برآورد و مشکلات اعلام می شود و انتظار داریم که کشاورزان به موقع به بهاء و مطالبات خود برسند.

 

صیادی با بیان اینکه دولت در 26 استان خرید گندم و محصولات کشاورزی را به صورت تضمینی انجام می دهد، متذکر شد: انتظار داریم بهای گندم به موقع پرداخت شود، متأسفانه با وجود همه تحریم ها باز هم شاهد تأخیر در پرداخت بهای محصولات کشاورزی هستیم.

 

سرپرست اداره کل غله گلستان خاطرنشان کرد: کشاورزان در گرمای بیش از 47 درجه تلاش می کنند و به دنبال آن هستند که بهای حق خود را بگیرند.

 

تلاش نمایندگان مجلس برای پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان

«رمضانعلی سنگدوینی» نیز معتقد است وزارت صمت، جهاد کشاورزی و دولت باید بهای کشاورزان را به موقع بپردازند.

 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان نمایندگان مردم در مجلس این موضوع را پیگیری می کنیم، متذکر شد: گندم یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی است و باید بهای آن به موقع پرداخت شود، از سویی دیگر باید میزان بازده تولید گندم در هکتار افزایش یابد.

 

سنگدوینی افزود: دو هفته گذشته به استاندار گلستان در خصوص پرداخت بهای گندم و کلزا تأکید کردم و اگر بهای کشاورزان به موقع پرداخت نشود دیگر کشاورزان به سمت کشت گندم و کلزا نمی روند.

 

وی گفت: مکاتبه ای از طریق نمایندگان مجلس استان به ریاست جمهوری انجام شد و با قائم مقام وزیر صمت تماس گرفتیم و بیان شد که هفته آینده به این موضوع رسیدگی می شود.

 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پرداخت بهای گندم دغدغه کل کشور و استان هایی مثل خوزستان است و این قول را می دهیم که در هفته آینده کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی را ترغیب می کنیم با توجه به موضوع کرونا، دولت نسبت به پرداخت به موقع بهای کشاورزان اقدام کند.

 

سنگدوینی تأکید کرد: به عنوان نماینده مردم استان با تمام وجود تلاش خواهیم کرد تا بهای کشاورزان به موقع پرداخت شود.

 

وی با بیان اینکه گندم را دولت خریداری و کلزا را بخش خصوصی خریداری می کند، گفت: اعلام شد بهای کلزاکاران هفته آینده از سوی بخش خصوصی پرداخت می شود.

 

انتظار می رود مسئولان مربوطه نسبت به تحقق فرامین مقام معظم رهبری به ویژه تحقق شعار «جهش تولید» دغدغه مندی بیشتری داشته باشند و به طور قطع پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان از علل مهم تحقق شعار سال است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار