با گسترده تر شدن دایره مشکلات اقتصادی مردم حل این مسائل در پساکرونا در اولویت قرار می گیرد و این مسئله به برنامه های مردمی و فرهنگی و هنری مساجد آسیب می زند که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد و رسالت آنها در پساکرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، سایه سنگین کرونا بر فضای معنوی مسجد گاهی دلتنگمان می کند و حسرت آن روزهایی که شاید می توانستیم به مسجد برویم و به دلیل مشغله کاری، خوردن ناهار و شام، دیدن فیلم و بودن با دوستان از این توفیق بی بهره بودیم را در دلهای مان گذاشته است.

 

در گیر و دار مشکلات و فضای سخت اقتصادی حتی صف های مرغ و روغن هم عطش ما را برای ایستادن در صف های نماز و عبادت بیشتر می کند و گاهی استغفار می کنیم و با خود می اندیشیم که چه شد که توفیق حضور در نماز جماعت مراسم های معنوی و مذهبی مساجد را از دست دادیم.

 

این روزها مومنان دلتنگ ایستادن دوش به دوش در صفوف نماز جماعت مساجد بدون ترس از کرونا و متهم شدن به نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی هستند و همه آرزو دارند که باز به دوران قبل از کرونا برگردند.

 

قطعا با رونق گرفتن فعالیت های مساجد در پساکرونا و بازگشت به مساجد و از سرگیری فعالیت های معنوی و مذهبی حسرت جاهای خالی و انسان های از دست رفته به دلیل بیماری و کرونا را بیشتر در دلها احساس خواهیم کرد.

 

چه بخواهیم چه نخواهیم کرونا امروز در میان ما جولان می دهد و در ایام پساکرونا ساختارهای فرهنگی و مذهبی ما دستخوش تغییراتی می شود که باید برای آن برنامه ریزی کنیم و در این میان وظیفه تشکل های دینی و مذهبی به ویژه کانون های فرهنگی و هنری مساجد که با اقشار جوان و نوجوان جامعه بیشتر سرو کار دارند دو چندان است.

 

*کانون های مساجد در سختی ها کنار مردم بودند

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار دیگر تشکل های مذهبی فعال نشان دادند که نسخه معنویت تنها برای وقت نماز و اوقات فراغت نیست بلکه در سختی ها و مشکلات هم فعالان مساجد راهگشا مشکلات و دستگیر بسیاری از اقشار آسیب دیده هستند.

 

موضوعی که استاندار گلستان در گفتگو با ما به آن اشاره کرد و از نقش آفرینی کانون های مساجد در این زمینه تشکر کرد.

 

«هادی حق شناس» در این باره می گوید که کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار نقش هایی که در گذشته ایفاء می کردند در دوران کرونا نقش ویژه ای برای کاهش آلام و دغدغه های مردمی داشتند.

 

وی اعتقاد دارد که با تهیه ماسک، گان، لوازم بهداشتی و توزیع بسته های معیشتی توسط فعالان مساجد و کانون های فرهنگی و هنری بسیاری از دغدغه های مردمی در ایام کرونا کاهش یافته است.

 

قطعا مردم نیز این نقش آفرینی ها را از یاد نمی برند و اینگونه اقدامات باعث اطمینان خاطر آنها به فعالان دینی و مذهبی می شود، گرچه رسانه های معاند همواره در تلاش بودند که فعالیت های مذهبی و دینی را در ایام کرونا زیر سوال ببرند و اقدامات آنها را غیراصولی بیان کنند.

 

*نحوه برگزاری مراسم های فرهنگی و هنری در پساکرونا

موضوع دیگری که باید در پساکرونا به آن اهتمام شود نحوه برگزاری مراسم ها و برنامه ها است، کرونا باعث شد که فاصله های اجتماعی افراد جامعه را از هم دور کند و قطعا برای اینکه آن رونق و شکوه گذشته مساجد به وجود بیاید باید کانون های فرهنگی و هنری مساجد و دیگر تشکل های مذهبی با ایجاد یک اندیشه ورز نسبت به آن اقدام کنند.

 

شاید یکی از موضوعاتی که باید به آن اهتمام شود این است که تشکل های مختلف دینی و مذهبی پس از بازگشایی مساجد برای برگزاری برنامه های مشترک اقدام کنند.

 

مساجد یکی از محورهای تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات و دشمنان است و فضای کرونا بستری برای بهره گیری از شبکه های مجازی و ایجاد مساجد مجازی به وجود آورد و از این فرصت می توان با تولید محتوا مثل عکس نوشت، پادکست، استوری، موشن گرافی، پوستر و غیره برای تزریق و توقیت معنویت در جامعه بهره جست ولی باید این مهم هم توجه شود که هیچگاه این برنامه ها جای فعالیت های حضوری مساجد را نمی گیرد و به آن میزان اثربخش نیست و این اقدامات باید بهانه ای برای حضور مردم در فعالیت های دینی و مذهبی و تقویت اتحاد و انسجام مسلمانان شود.

 

پیش از کرونا فعالان مسجد و گروه های خیر فعال برای حل نیاز مستمندان، بیکاری جوانان، ازدواج افراد نیازمند و غیره برنامه ریزی داشتند که در ایام کرونا این اقدامات جای خود را بیشتر به تهیه بسته های معیشتی داد و به نظر می رسد که پس از کرونا با انباشته شدن این مشکلات جامعه چنین مراجعاتی افزایش پیدا می کند و لذا باید در این خصوص نیز برنامه ریزی صورت بگیرد.

 

برای اینکه این کمک ها اثربخشی بیشتری داشته باشد نیاز به هماهنگی تشکل های مذهبی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد با نهادهای خیریه و خدمت رسان است که به این موضوع فرماندار گرگان تاکید کرد.

 

*هماهنگی کانون های مساجد با دستگاه های اجرایی

«محمد حمیدی» در این باره گفت: قطعا هماهنگی بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد با دیگر نهادها و دستگاه های اجرایی به اثربخشی اقدامات منتج می شود.

 

فرماندار گرگان همچنین فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد را در ایام کرونا بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: اقدامات کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ایام کرونا فراموش نمی شود و بسیاری از کانون های فرهنگی و هنری مساجد و همچنین دیگر فعالان مساجد با تهیه اقلام مورد نیاز مردم از مواد ضدعفونی کنندن، گان و ماسک و بسته های معیشتی از آلام و دغدغه های مردمی کاستند.

 

موضوع دیگر این است که با توجه به مشکلات معیشتی که کرونا برای بسیاری از اقشار به وجود آورده دایره مشکلات اقتصادی مردم گسترده تر شده است و این مهم شاید باعث شود که حل این مسائل در اولویت زندگی بسیاری از اقشار جامعه قرار بگیرد.

 

چنین فضایی قطعا به برنامه های معنوی و فرهنگی مساجد که بیشتر با حمایت های مردمی برگزار می شد را با چالش جدی رو به رو کند و لذا باید در این خصوص نیز برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار