هرچند در سال‌های اخیر بانک‌های گلستان همکاری خوبی با واحدهای تولیدی این استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید و سرمایه در گردش داشته‌اند اما با توجه به افزایش قیمت‌ها، این نیاز احساس می‌شود که همکاری‌ها در این بخش بیش از پیش شود.

شکوفایی اقتصادی گلستان در صورت حمایت از واحدهای تولیدی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، سالانه بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در گلستان تولید می‌شود و در این راستا صنایع مرتبط با آن در این استان شکل گرفته است. فعالیت این صنایع علاوه بر اشتغال‌زایی، جلوی خام فروشی محصولات کشاورزی را نیز تا حدودی گرفته است.

برخی از واحدهای تولیدی گلستان با مشکلاتی در بخش‌های مالیاتی و بانکی و غیره برخورد کرده‌اند که حتی منجر به تعطیلی واحد شده است. در این سال‌ها که موضوع تولید در شعار سال دیده‌شده و مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت آن تأکید داشته، حل مشکلات واحدهای تولیدی باید در صدر توجهات مسئولان قرار گیرد.

حسین طلوعیان_ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به ایسنا گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد صنعتی به طور مطلق در استان تعطیل هستند.

وی افزود: در مجموع ۴۰ درصد واحدهای صنعتی فعال در استان در دو شیفت، ۱۵ تا ۲۰ درصد در سه شیفت و مابقی در یک شیفت و کمتر از ظرفیتشان مشغول به کار هستند.

رئیس صمت گلستان بیان کرد: استان گلستان در طول چند سال گذشته با همکاری بانک‌ها و قوه قضاییه، رکوردهای خوبی در تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی داشته است.

طلوعیان با اشاره به اینکه در برخی موارد تصمیمات هیئت دولت در سطح ملی بر روی فعالیت‌های واحدهای تولیدی در استان اثرگذار بوده است، گفت: به‌عنوان نمونه وقتی برای محصولی مانند پنبه قیمت خرید تضمینی مناسبی دیده نمی‌شود و کشت آن از حالت اقتصادی خارج می‌شود، سطح زیر کشت کاهش می‌یابد و به دنبال آن کارخانجات مربوط به آن، کم‌کار می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش ظرفیت کاری کارخانجات در استان، گفت: برخی تصمیمات باعث شد که ظرفیت کاری کارخانجات آرد در استان کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد شود.

رئیس صمت گلستان در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع رونق تولید، بانک‌ها می‌توانند در تأمین مالی طرح‌ها، تأمین سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی واحدها کمک‌های مؤثری داشته باشند.

طلوعیان تصریح کرد: در طول حدود پنج سال گذشته، بانک‌های استان نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت کردند. با توجه به افزایش قیمت‌ها، نیاز واحدهای تولیدی خیلی بیشتر از این مبالغ است و انتظار داریم تمام توان بانک‌ها به کار گرفته شود.

وی گفت: متأسفانه به غیر از چند بانک دولتی، بانک‌های خصوصی همکاری خوبی در این بخش ندارند و اصلاً همکاری وجود ندارد. اگر کمک بانک‌های خصوصی را در حمایت از تولید نداشته باشیم، پاسخگوی نیازهای واحدهای تولیدی استان نخواهیم بود.

رئیس صمت گلستان با اشاره به سود تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی، ۱۸ درصد است، خاطرنشان کرد: این سود در این شایعات نامتعارف است.

حسین قدیر_ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان به ایسنا گفت: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها منابع خوبی دارند و می‌توانند آنها را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند. از طریق ستاد تأثیر می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۸ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد ۴۷ واحد تسهیلات را مجموعاً به میزان ۳۱۷۶ میلیارد ریال دریافت کردند. در بخش بازسازی واحدها نیز ۱۰۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان با اشاره به همکاری نکردن بانک‌های خصوصی استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، گفت: یکی از خواسته‌های اصلی ما در استان همین موضوع بوده که خیلی از بانک‌های خصوصی همکاری با این سیستم ندارند.

قدیر بیان کرد: تاکنون جلساتی در خصوص این موضوع برگزار شده اما هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان بیان کرد: امیدوارم بانک‌های خصوصی نیز پای‌کار بیایند تا اقتصاد استان شکوفا شود.

رزاقی نژاد_ معاون دادستان مرکز استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، قوه قضائیه نیز با عزم جدی وارد میدان شده است. امروز تشکیل جلسات در اتاق‌ها کنار رفته و دادستان‌ها به‌صورت میدانی در کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی حضور می‌یابند و از نزدیک مشکلات آنها را شناسایی می‌کنند. دادستان‌ها بعد از شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی، با اختیارات قانونی که دارند در راستای حل آن گام بر می‌دارند.

وی به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سطح استانی و ۱۰۴ جلسه در شهرستان‌ها برگزار شده است.

معاون دادستان مرکز استان بیان کرد: در طول شش ماه نخست امسال، مشکلات ۲۷۰ واحد تولیدی در استان مورد بررسی قرار گرفت. تاکنون مشکل ۵۷ واحد حل و پرونده آن بایگانی شد.

رزاقی نژاد تصریح کرد: در شش ماه امسال همچنین ۶ کارخانه تعطیل احیا شد و ۵۰۰ کارگر مجدداً در این واحدها مشغول به کار شدند.

وی خاطرنشان کرد: امسال مشکلات ۴۷ واحد تولیدی که به تملک بانک‌ها در آمده بودند شناسایی و مواردی که می‌شد دوباره به چرخه تولید بازگردند، مورد بررسی قرار گرفت.

حمایت از واحدهای تولیدی گلستان موجب رونق بازار، ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت استان و جلوگیری از خروج جوانان استان برای کار به سایر استان‌ها خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار