نقش آفرینی مستمر و موثر بسیج طی سالیان اخیر در مناطق ترکمن‌نشین گلستان به ویژه در سیل سال ۹۸ و رهاوردهای فراوان مجاهدان بی‌ادعای این نهاد مردمی از جمله در ایام همه‌گیری کرونا سبب شد تا الفت و انس اهالی ترکمن این استان با بسیج و فرهنگ برآمده از آن مستحکم‌تر از هر زمان دیگری باشد.

الفت همیشگی ترکمن‌های اهل سنت گلستان با بسیج

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سالهاست که مردمان دیار هیرکان ثمرات و دستاوردهای بسیج را با همه وجود حس می کنند و خاطرات خوبی از رشادت بسیجیان در دوران هشت ساله دفاع مقدس و تلاش برای سازندگی به ویژه در مناطق کم برخوردار و محروم گلستان دارند.

بیش از یک سوم جمعیت گلستان را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می دهند که علاوه بر اینکه همانند سایر اقوام ایرانی، افتخار عضویت در بسیج را دارند، می توانند شاهدی زنده و سندی متقن برای بیان و اثبات خدمات و  ثمرات بسیج باشند.

شاید خدمات و اهتمام بسیج در حوزه نرم افزاری و تلاش جهادی این نهاد در برخی استان‌های محروم پررنگ تر باشد اما برخی حوادث گلستان در سالهای اخیر نشان داد که برای نشان دادن عزم بسیج برای خدمت به مردم، فقط یک فرصت کوتاه نیاز است .

 اوایل سال ۹۸ بود که سیلی ویرانگر بخش هایی وسیعی از گلستان را دربر گرفت و هزاران میلیاردریال خسارت در بخش های مختلف برجای گذاشت.

حجم خسارت ها و آسیب ها بسیار گسترده بود تا حدی که رهبر معظم انقلاب به نیروی های مسلح کشور دستور داد برای رفع آلام و جبران خسارت ها و امدادرسانی وارد کارزار شوند.

اهالی سیل زده گلستان هر چند خاطرات تلخی از سیل در ذهن دارند اما تلاش فراگیر و همگانی همه مردم ایران در کنار همت شبانه روزی بسیجیان این مرز و بوم و پرسنل ارگان های حاکمیتی چشم انداز نوید بخشی را برای اهالی مناطق سیل زده ترسیم کرد.

 هر چند اغلب مناطق سیل‌زده گلستان در زمره مناطق سنی‌نشین بود اما بسیجیان پرشماری از قم ، مشهد و اقصی نقاط ایران برای خدمت رسانی وارد منطقه شدند و بدون توجه به مذهب سیل‌زدگان به یاری آسیب دیدگان شتافتند.

 همت والای بسیج تا روز آخر بازسازی و  جبران خسارت ناشی از سیل در گلستان پدیدار بود.

برای کمک به سیل‌زدگان گلستان در ساخت مدرسه و خانه و پل تا اعطای تسهیلات مالی برای ایجاد مشاغل جدید سیل زدگان از توان بسیج استفاده شد.

 فقط چند سال از سیل گلستان گذشت که این استان همانند سایر نقاط دنیا گرفتار پاندمی کرونا شد اما باز هم بسیج زودتر از بقیه به میدان آمد که ضدعفونی معابر، مشارکت در واکسیناسیون ، اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی و مشارکت در اجرای مصوبات ستاد کرونا از جمله نقش آفرینی های موثر بسیجیان گلستان برای مقابله با این ویروس بود.

  تعدادی از روحانیون اهل سنت گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا از نقش آفرینی ارزشمند بسیج در مناطق ترکمن صحرا گلستان تقدیر کردند.

امام جمعه اهل سنت گمیشان به خبرنگار ایرنا گفت: بسیجیان علاوه بر اینکه در دوران جنگ، افتخار خلق کردند در روزگار فعلی هم نقش بسزایی در مدیریت کشور دارند.

حاج آخوند امان‌گلدی حنفی اظهار داشت: اهالی غرب گلستان هیچ گاه تلاش و برادری بسیجیان را در سیل گمیشان از یاد نمی برند.

 حنفی ادامه داد: حضور شبانه روزی و بی توقع بسیج در حادثه سیل ، بار دیگر یادآور دلاوری های بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس بود.

بگفته وی برخی مواقع بسیجیان چنان در امداد و کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده سیل گمیشان از خودگذشتگی داشتند که برای برخی این تصور پیش آمد که شاید منزل و خانه این بسیجیان دچار آسیب و خسارت شده است.

این روحانی اهل سنت گفت : اکنون بسیجیان بر حسب ضرورت علاوه بر آمادگی کامل برای دفاع از کیان اسلامی با حضور فعال در فعالیت‌های مختلف اجتماعی ، فرهنگی در پیشگیری و مباره با کرونا در کنار نهادها، اداره‌ها و تشکل‌ها با جدیت مشغول خدمت صادقانه است .

 امام جمعه اهل سنت بندرترکمن هم به ایرنا گفت : بسیج از جمله اصلی ترین ثمرات انقلاب اسلامی  محسوب می شود که نقش تعیین کننده در رشد و  آبادانی کشور دارد.

حاج آخوند عبدالرحمن کر اظهار داشت : بسیجیان برای دفاع از انقلاب و قرآن خالصانه جان فدا کردند تا امنیت و آزادی بر کشور حاکم شود.

وی گفت: بسیج به یک جریان و اندیشه پویا در کشور تبدیل شده که با همت و همراهی جوانان شیعه و سنی استوارتر و پر ثمرتر می شود.

آخوند کر افزود : بسیج و بسیجیان جلوه عینی وحدت در کشور هستند و در هر حادثه ای به عنوان پیش قراول وارد صحنه می شود و برایشان فرقی ندارد که این آسیب در منطقه سنی نشین و سیل زده گلستان باشد یا زلزله غرب کشور باشد.

 امام جمعه اهل سنت بندرترکمن با اشاره به جایگاه رفیع شهید سلیمانی در بین اهالی منطقه اظهارداشت : بسیجی و پاسدار شهید سلیمانی علمدار جبهه ایستادگی مقابل کفر و در زمره بزرگ ترین بسیجیان ایران بود که می تواند الگویی جدی برای بسیجیان باشد.

افزون بر۲ هزار برنامه در هفته بسیج امسال استان گلستان در حال برگزاری است. در تقویم جمهوری اسلامی بیست و نهم آبان تا پنجم آذر هفته بسیج نامگذاری شده است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار