معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خبر داد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از جذب 6 هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق فعالیت مناطق آزاد کشور خبر داد.

جذب 6 هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق فعالیت مناطق آزاد کشور

به گزارش گلستان24؛محمد معزالدین صبح امروز در نشست مشترک راهکارهای بهینه در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی که با حضور استانداران هفت استان کشور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به میزبانی گلستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: در حال حاضر 32 مناطق ویژه فعال هستند اما مناطق آزاد فعال هستند و کارکرد بسیار خوب و فعالی داشته است.


وی گفت: یکی از مباحث مهم ملی ما ایجاد امنیت پایدار در نواحی مرزی است و تلاش خیلی زیادی شده با نگاه امنیتی و نظامی این موضوع را ایجاد کرد اما امروز بعد از سالیان سال متوجه شدیم که بدون توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نمی‌توانیم مفهوم توسعه را در داخل کشور داشته باشیم و بخصوص در مناطق مرزی نمی‌توان بدون فرآیند دقیق توسعه‌ای نمی‌توانیم به امنیت پایدار و توسعه لازم دست پیدا کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: در طول این مدت با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نتوانستیم از مناطق آزاد استفاده لازم را ببریم و از کارکرد آن استفاده کنیم.
وی افزود: اینکه چرا می‌خواهیم مناطق آزاد را گسترش دهیم بخاطر مطالعات بالادستی است که به آمایش سرزمینی رسیدیم که توسعه ایران باید یک توسعه پیرامونی باشد و آنچه که تا امروز اتفاق افتاده جهت‌گیری‌های درستی نبوده که مناطق مرکزی ایران توسعه یافته‌تر از مناطق مرزی است.
معزالدین تاکید کرد: نوع مناطقی که ما به صورت دریا داریم کمتر توسعه پیدا کرده است و در توسعه پایدار و آمایش سرزمین، یکی از بزرگترین تاکیدهایی که مطرح بود این است که چگونه از ظرفیت موجود در کشور استفاده کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: اگر بخواهیم از ظرفیت صادراتی کشور استفاده کنیم
معزالدین تاکید کرد: در منطقه آزاد اینچه‌برون ارتباط ریلی ما و ترکمنستان به عنوان یکی از دروازه‌های صادراتی برقرار شد و باید همه مناطق را از این ظرفیت بهره‌مند می‌کردیم تا به یک امکانی به عنوان امکان ملی دسترسی پیدا کنیم.
وی گفت: عملکردی که در طی این چند سال در مناطق آزاد مطرح شد نشان داد که کارکرد خیلی خوبی دارد و در دولت یازدهم توانستیم 6 هزار میلیارد تومان منابع را جذب کنیم که از این 3 هزار و 500 میلیارد تومان صرف مسائل عمرانی در مناطق آزاد شد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: اگر تاکید داریم مناطق آزاد در کشور توسعه یابد برای آن است که نمی‌توانیم با توجه به وضعیت کشور به منابع ملی تکیه کنیم و باید از فرصت مناطق آزاد برای توسعه تجاری و اقتصادی کشور استفاده کنیم.
معزالدین بیان کرد: اگر استانداران و نمایندگان مجلس بتوانند از این طرح حمایت و کمک کنند می‌توانیم مناطق آزاد را در نواحی مرزی بوجود آوریم و توسعه تجاری را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

 

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار