با توجه به اینکه هر ساله کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان و کمباین‌داران در تمامی شهرستان‌ها برگزار می‌شود و این افراد با راهکارهای کاهش هدررفت محصولات زراعی توسط کمباین آشنا شدند اما همچنان در سطح مزارع شاهد ریزش و هدررفت محصولات زراعی توسط کمباین‌ها هستیم.

از ریزش و هدررفت محصول کلزا تا معاینه فنی 99 درصدی کمباین‌ها در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ سال زراعی گذشته 45 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان گلستان تولید شد که در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم تولید این محصول به بیش از 134 هزار تن برسد.

با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت کلزا به منظور عملکرد بالا و جلوگیری از ریزش و هدررفت بذور محصول زراعی کلزا لازم است کشاورزان در زمان رسیدگی مزارع بلافاصله نسبت به انجام عملیات برداشت اقدام کنند.

زمان رسیدگی مزارع کلزا هنگامی است که مزرعه و بوته کلزا به رنگ قهوه‌ای و بذر آن به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه در آمده باشد و همچنین رطوبت دانه کلزا در زمان برداشت حدود 14 لغایت 15 درصد باشد زیرا برداشت زودهنگام باعث بالا رفتن رطوبت دانه خواهد شد و در هنگام برداشت توسط کمباین با مشکل روبه رو می‌شود.

*وجود یک راننده ماهر و زبردست قطعا ریزش محصول توسط کمباین کاهش می‌یابد

یکی از عواملی که باعث کاهش هدررفت محصول زراعی کلزا می‌شود وجود یک راننده ماهر و زبردست است که این راننده باید تنظیمات کمباین را بلد باشد و کاربرد صحیح را به کار گیرد در این صورت قطعا ریزش محصول توسط کمباین کاهش می‌یابد.

زمان برداشت محصول کلزا توسط کمباین یکی از موارد مهمی است که توسط راننده کمباین باید صورت گیرد و اگر محصولی به موقع برداشت نشود باعث افزایش ریزش ضایعات در مزرعه خواهد شد همچنین برای افزایش عملکرد محصول در سطح مزرعه باید از کمباین نو استفاده شود زیرا بهره‌گیری از کمباین‌های مستهلک و کهنه ریزش و اتلاف محصول را به دنبال خواهد داشت.

یک از کلزاکاران گلستانی گفت: برداشت کلزا را در مزرعه‌ام انجام دادم و خوشبختانه برداشت خوبی بود ولی ریزش‌های زیادی در مزرعه اتفاق افتاد به طوریکه در مزرعه مشاهده می‌کنید سبزینگی زیادی در مزرعه وجود دارد که نشان‌دهنده آن است که ریزش زیادی توسط کمباین در مزرعه صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از کمباین‌داران می‌خواهیم که قبل از اقدام به برداشت محصولات زراعی کلزا معاینات فنی را برای کمباین خود انجام دهند تا در سطح مزرعه با ریزش زیاد محصولات زراعی مواجه نشویم.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: با توجه به اینکه برآورد ما از سطح زیر کشت کلزا در سطح استان گلستان قریب به 65 هزار هکتار بود در سال جاری قریب به 56 هزار هکتار از اراضی استان گلستان، کلزا کشت شد و قریب به سه هکتار از اراضی کلزا هنوز کشت نشده است.

محمدرضا عباسی اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری از بذور استاندارد اصلاح‌شده‌ی داخلی و خارجی استفاده شد و 14 لغایت 15 ارقام داخلی و خارجی در سطح استان وارد کردیم و اکنون در حال برداشت محصولات کلزا هستیم و قریب به 3 هزار هکتار از اراضی کلزا هنوز برداشت نشده است.

وی تصریح کرد: کشت محصلات کلزا را می‌توان از تاریخ 15 شهرویور لغایت 15 آبان انجام داد در غرب استان گلستان تاریخ کاشت کلزا به خوبی رعایت شد و بارندگی مناسبی در سطح مزارع رخ داد و متاسفانه قریب به 30 هزار هکتار از اراضی کلزا در شرق استان نظیر شهرهای کلاله، مینودشت، گنبدکاووس به دلیل کاهش بارندگی که در زمان کاشت داشتیم یک تاخیر کشت 45 روزه را در اراضی شاهد بودیم که متاسفانه در این مزارع از عملکرد خوبی برخوردار نیست.

یکی از اصول اولیه کشت مناسب رعایت تاریخ کاشت مناسب محصولات زراعی است که به ناچار ما نتوانستیم تاریخ کاشت مناسبی را در منطقه شرق گلستان رعایت کنیم.

در سال جاری عملکرد بالای 1.5 تن محصول زراعی کلزا در منطقه شرق استان گلستان داشتیم کشاورزان از طریق کشاورزی حفاظتی توانستند رطوبت کافی را در خاک حفظ کنند.

* مزارع تک کشت و کشت تابستانه از طریق گاوآهن برگردان نباید استفاده شود

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اذعان کرد: مزارعی که اصطلاحا تک‌کشت هستند و اصولا در منطقه شمال گلستان وجود دارد اقدام به کشت تابستانه می‌کنند و لازم به ذکر است که کشت تابستانه از طریق گاوآهن برگردان نباید استفاده شود بلکه به جای آن از گاوآهن قلمی استفاده کنند زیرا در سال گذشته کشاورزان در شرق استان گلستان با همان میزان بارندگی، اقدام به شخم تابستانه کردند و مزارع‌شان سبز شد و این زمانی است که کشاورزان دیگر اقدام به کشت تابستانه کردند ولی بقایای گیاهی را معدوم کردند مزارع‌شان سبز نشد.

عباسی گفت: در مناطق غرب گلستان که تاریخ کاشت کلزا را رعایت کرده بودند عملکرد کلزا تا 4 تن و 300 کیلوگرم را شاهد بودیم و قیمت هر کیلوگرم محصول زراعی کلزا در سال جاری 2 هزار و 860 تومان تعیین شده است که قیمت کلزا نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است.

وی ادامه داد: کشاورزانی که در سال جاری کلزا کشت کردند و بعد از کشت کلزا اقدام به کشت گندم می‌کنند متوسط عملکرد 800 کیلوگرم لغایت یک تن در هر هکتار به بهره‌برداری خواهند رسید.

*48 مرکز خرید تعاونی کلزا در سطح استان گلستان فعال است/ تاکنون 105 هزار تن خرید کلزا در سطح استان گلستان انجام شد

معاون فنی و بازرگانی اداره‌کل تعاون روستایی گلستان ابراز کرد: 48 مرکز خرید تعاونی کلزا در سطح استان گلستان فعال است که تاکنون قریب به 80 هزار تن کلزا را از کشاورزان خریداری کردیم علاوه بر اینکه ما از کشاورزان محصولات زراعی کلزا را خریداری می‌کنیم کارخانجات روغن‌کشی به نمایندگی از شرکت غله از کشاورزان کلزا را خریداری می‌کنند که بر اساس آماری که به دست ما رسید تاکنون 105 هزار تن خرید کلزا در سطح استان گلستان صورت گرفته است.

ملکی افزود: قریب به 80 هزار تن محصول کلزا در تعاونی‌ها خریداری شده است و مابقی محصولات کلزا توسط کارخانجاتی که با شرکت غله قرارداد دارند خریداری شد.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: ساعت کارکرد کمباین‌داران متفاوت خواهد بود به عنوان مثال در مزارعی که زیر یک تن عملکرد محصول را دارد کمباین با سرعت بالاتری اقدام به برداشت محصولات زراعی در مزرعه می‌کند و در حقیقت زمان کوتاه‌تری برای برداشت محصول زراعی نیاز دارد و بالعکس در صورتی که در مزرعه‌ای عملکرد محصول زراعی بیش از چهار تن در هکتار داشته باشیم باید سرعت کمباین را کمتر کند زیرا اگر با همان سرعت اقدام به برداشت محصول زراعی کند با ریزش زیاد محصول مواجه خواهد شد.

عیدمحمد فاروقی تصریح کرد: روش صحیح برای برداشت محصول زراعی با کمباین در مزارعی که عملکرد بالایی دارند این است که زمان برداشت را افزایش دهند تا میزان عملکرد افزایش یابد و نرخی که ما برای کمباین‌داران تعیین می‌کنیم براساس میزان عملکرد محصول در هر هکتار است.

میزان عملکرد هر محصول زراعی متفاوت است به عنوان مثال عملکرد کمتر از دو تن محصول زراعی کلزا در هر هکتار مبلغ 155 هزار تومان و عملکرد بیش از دو تن محصول کلزا مبلغ 171 هزار تومان برای کمباین‌های داخلی و متوسط تعیین شده است.

*برداشت محصولات کشاورزی توسط کمباین‌های سنگین و هوشمند با قیمت 15 درصد تعیین شد

برداشت محصولات کشاورزی که توسط کمباین‌های وارداتی وسنگین و هوشمند هستند این قیمت 15 درصد افزایش خواهد یافت و چیزی حدود 190 لغایت 200 هزار تومان در هر هکتار تعیین شده است.

راننده کمباین اگر یک راننده ماهر و زبردستی باشد و تنظیمات کمباین را بلد باشد و کاربرد صحیح را به کار گیرد قطعا می‌تواند ریزش محصول را توسط کمباین کاهش دهد و زمان برداشت محصول توسط کمباین یکی از موارد مهمی است که توسط راننده کمباین باید صورت گیرد و اگر محصولی به موقع برداشت نشود ریزش ضایعات در مزرعه افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: حداکثر ریزش محصولات کلزا توسط کمباین در مزرعه در هر هکتار زیر پنج درصد است 99 درصد کمباین‌ها در سطح استان گلستان معاینه فنی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار