انجام چه اعمالی رفع بلا می کند؟

به گزارش گلستان 24؛ پروردگار عالم ممکن است به اعتبار حکمت ها و مصلحت هایش، در امور هر موجودى، تغییراتى بدهد. در این مورد، در آیه 39 از سوره رعد مى‌ فرماید: «خداوند محو مى ‌فرماید آنچه را که بخواهد (از امورى که به‌ حسب جریان عادى واقع مى‌ شود) و اثبات مى ‌فرماید (آنچه از امور عادى نبوده) و نزد اوست امّ الکتاب».
صریح این آیه است که مقدّرات قابل تغییر است بلکه حسب روایات، قسمتى از مقدّرات، حتمى و قسمتى دیگر، معلّق است. به عبارت دیگر، بعضى از مقدّرات قابل تغییر و دگرگونى نیست وپاره‌اى دیگر به اراده خدا تغییر مى‌کند.
از قرآن مجید نیز این تقسیم بندى فهمیده مى‌ شود؛ در دوّمین آیه از سوره انعام مى‌ فرماید: «خداست که شما را از خاک آفرید سپس اجلى قرار داد و اجل نامیده شده نزد اوست ...».
حسب این آیه شریفه، دو قسم «اجل» داریم، یکى «اجل حتمى» و دیگرى، «اجل معلّق». اجل حتمى آن است که قابل تغییر نیست و فرار کردن از آن محال است، امّا اجل معلّق، اجل دیگرى است که بستگى به انجام، یا ترک کارى دارد، یا به وجهى قابل تأخیر، یا تقدیم است. ممکن است زودتر برسد، یا دیرتر بیاید؛ مثلًا برایش تقدیر شده که در شصت سالگى بمیرد، یا پیشامد سختى برایش بشود. ممکن است با صدقه، یا دعا برطرف شود، البتّه خداوند به حکمت بالغه ‌اش مخفى داشته که کسى نداند اجل حتمى است یا معلّق؛ مثلًا به سختى بیمار شده، آیا از این بیمارى بهبود مى ‌یابد یا نه؟ معلوم نیست، شاید موفّق به صدقه و دعا شود، به احتمال این‌که اجل معلّق است و برطرف گردد، هر چند اجل حتمى هم باشد از خیرات، بهره برده است.

 از چیزهایى که مقدّرات را تغییر مى ‌دهد و شقاوت را به سعادت مبدّل مى‌ سازد، صدقه دادن، «نیکى به پدر و مادر» و «کار نیک» است؛ احسان به هرکس و هر چه که باشد. کار خوب، بالأخره مؤثّر است، لذا مؤمن باید دست به هر کار خیرى بزند تا شاید مقدّراتش را عوض نماید؛ بنابر این، اعمالى که مقدّرات را تغییر مى ‌دهند و رفع بلا مى ‌کنند عبارتند از:
1- صدقه دادن.
2- نیکى به پدر و مادر.
3- کار نیک و احسان‌.

 

منبع:

پرسشها و پاسخها، ص: 80- 83

 

ارسال نظر

آخرین اخبار