در تور یکروزه آموزشی محیط زیست گلستان عنوان شد:

در تور یک روزه آموزشی پرنده نگری محیط ریست گلستان برای آشنایی بیشتر با پرندگان آبزی و فرصت های گردشگری پرنده نگری در ضلع شرفی دریای خزر در بندر ترکمن با حضور تعدادی از اصحاب رسانه برگزار و از گلستان به عنوان یکی از استان های موفق در حفاظت پرندگان مهاجر یاد شد.

گلستان یکی از استان های موفق در حفاظت پرندگان مهاجر است/ امسال هیچ پروانه شکاری صادر نشد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، دکتر حمید رضا رضایی عضوهیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منایع طبیعی گرگان ببه عنوان مدرس این تور یک روزه با بیان اینکه پرندگان مهاجر از سمت روسیه و ترکمنستان به این بخش از دریای خزر در بندر ترکمن در فصل غیر جوجه آوری و سرما ورورد و مدت زمانی را تا هنگام بهار در این مکان سپری می کنند.

وی افزود: بر همین اساس سعی شده تا برنامه های حفاظتی از سوی سازمان محیط زیست و پژوهشگران این حوزه برای این پرندگان در نظر گرفته شود.

دکتر رضایی ادامه داد: در این برنامه های حفاظتی یکسری از پرندگان وابسته با تالاب ها و آب ها هستند که در نتیجه یکسری از تالاب های کشور چه آنها که در فوندانسون رامسر و دیگر مناطق کشور ثبت و حفاظت شده هستند و همینطور مناطقی آزادی که وجود دارد تحت حفاظت قرار گیرند.

وی افزود: .مشکلی که در چند سال اخیر نغییر مسیر رودخانه ها، سد سازی ها و بهره برداری بیش از حد از آب سرزمین بوده است و با توجه به اینکه سرزمین خشکی در حوزه آب هستیم، بسیاری از تالاب ها دچار کم آبی یا خشکسالی شدند.

دکتر رضایی بیان کرد: با پس روی آب دریای خزر نیز تالاب خلیج گرگان و دیگر تالاب ها پس روی کرده و در نتیجه آن منابع غذایی برای این پرندگان آبزی نیز بسیار کمتر از گذشته شده است.

وی افزود: یکی دیگر از موارد که باید به آن توجه شود این است که چنانچه تعداد پرندگان مدیریت شود می توان تعدادی از آن ها را از نظر اقتصادی بهره برداری کرد اما شرط آن این است که نخست تعداد آنها زیاد و خوب حفاظت شده باشند و پروانه های شکار هم بر اساس ضوابط صادر شود تا از کشتار و صید های بی رویه این پرندگان آبزی پیشگیری شود.

وی گفت: فلامینگو ها چون امکان جوجه آوری زیادی ندارند به شدت حفاظت می شوند.

دکتر رضایی افزود: محیط زیست سعی کرده زیست گاه این پرندکان در گلستان را به خوبی مراقبت کند و استان گلستان یکی از استان های موفق در حفاطت از پرندگان مهاجر دریایی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: در کنار این استان مازندران را داریم که مناطق را به خوبی حفاظت نکرده و فریدون کنار نمونه آن است و اگر این روند را ادامه دهند ممکن است بسیاری از گونه ها منقرض شوند.

وی افزود: مساله ای هم اکنون بسیار اهمیت دارد حفظ این تالاب ها است و باید همه رسانه های استان در رابطه با خفاظت از تالاب های و حق آبه آنها به امر حفاظت آن ها و حفظ این پرندگان نقش مهمی دارند.

دکتر رضایی گفت: سرد نشدن هوا در بخش روسیه و ترکمنستان، کاهش سطح تلا ب ها و دیگر عوامل موجب شده که امسال مهاجرت آنها کمتر از سال قبل شود و در مناطق شمالی خزر بیشتر مانده اند و امسال نیز هیچ پروانه شکاری صادر نشده است.

گفتنی است در این تور یکروزه اصحاب رسانه با استفاده از تجهیزات دوربینی سازمان حفاظت محیط زیست استان از نمایی نزدیک به بررسی حضور این پرندگان در دریای خزر پرداختند .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار