بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه؛

حجم عمده مطالب سیاسی روزنامه های امروز دوشنبه 20مهر 94 به جلسه روز گذشته مجلس پیرامون رای به کلیات طرح برجام پرداخته است.

همه حواشی یکشنبه جنجالی برجامی

به گزارش گلستان24، حجم عمده مطالب سیاسی روزنامه های امروز دوشنبه 20مهر 94 به جلسه روز گذشته مجلس پیرامون رای به کلیات طرح برجام پرداخته است. روزنامه های حامی دولت و اصلاح طلب با تمام توان خود به منتقدان برجام حمله کرده و با تیترهایی تند سعی کرده اند 100 نماینده مخالف کلیات طرح برجام را اقلیتی در مقابل 139 نماینده موافق نشان دهند. این روزنامه ها که همچنان در آتش دوقطبی سازی این فضا می دمند سعی نموده اند در کنار گزارشهای خود استفاده انتخاباتی و توصیه هایی برای انتخابات مجلس برای رای به نمایدگان مورد نظر خود داشته باشند.

یکشنبه سرکاری

روزنامه اصولگرای وطن امروز درباره جلسه روز گذشته مجلس نوشت: روز مبادای مجلس فرا رسید و دیروز صحن پارلمان در آزمون یک طرح یک فوریتی درباره اجرای برجام قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز»، این طرح که طی فرآیند دور زدن کمیسیون برجام مطرح شد و به معنای دقیق‌تر طرحی برای چشم‌پوشی از واقعیات برجام بود؛ دیروز در صحن علنی مجلس ابتدا دارای اولویت شد و سپس کلیات آن در معرض رای نمایندگان قرار گرفت. استدلال‌های موافقان و مخالفان این طرح هم در روزهای قبل از طرح آن در مجلس و هم در جریان جلسه علنی دیروز، یک واقعیت تلخ را برای ایران امروز نشان داد. واقعیتی که می‌گوید یک اکثریت نسبی طرفدار این طرح، با علم به اینکه این طرح فاقد شرایط لازم برای تامین اهداف ایران است، در تلاش برای تصویب آن بودند. مناظره‌های روزهای اخیر درباره برجام و طرح مجلس نشان داد حامیان این طرح حتی اطلاعات اولیه درباره مذاکرات و برجام را ندارند. بسیاری از آنها هنوز یک پاراگراف از برجام را مطالعه نکرده‌اند. حتی در مناظره‌ای که شنبه‌شب میان مهرداد بذرپاش و مسعود پزشکیان در تلویزیون برگزار شد، اوج بی‌اطلاعی حامیان این طرح از مختصات کلی برجام – و نه جزئیات- آشکار شد. مسعود پزشکیان که هم نماینده حامی دولت در کمیسیون برجام بود و هم یکی از نماینده‌های امضاکننده طرح یک فوریتی برای اجرای برجام بود، در این مناظره تنها و تنها با انتقاد از عملکرد دولت سابق، به ذکر مسائلی بی‌ربط و سیاسی بسنده کرد و اساسا با رفتار خود نشان داد اطلاعات او از بسیاری از خبرنگاران حوزه هسته‌ای نیز کمتر است! او آنقدر در این حوزه بی‌اطلاع بود که صراحتا اعلام کرد بیانیه‌ای که او و 4 نماینده دیگر حامی دولت، درباره اثرات مثبت برجام صادر کرده‌اند را اصلا نخوانده و طبیعتا اطلاعاتی درباره آن نیز ندارد! در مقابل اما جریان منتقد محتوای برجام، با انتشار یک گزارش مهم و بی‌سابقه درباره برجام، نشان داد از یک پشتوانه علمی کم‌نظیر نسبت به آنچه طی 12 سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای گذشته و تیرماه امسال در وین به برجام منتهی شده، برخوردار است.
 
با این حال اما در روز ارائه گزارش، ناگهان طرحی با حمایت رسمی و علنی علی لاریجانی به صحن ارائه شد تا همه زحمات کمیسیون برجام به حاشیه برود. طرحی که به جرات می‌توان گفت هدف اصلی آن، سرپوش گذاشتن به فاجعه برجام بوده است. این طرح اگرچه هفته گذشته با یک فوریت تصویب شد اما در کمیسیون امنیت ملی که ریاست آن با یکی از لیدرهای حامی برجام در مجلس است، به سرعت تصویب شد. طرحی که وندی شرمن، نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای آن را تامین‌کننده خواست آمریکا دانست!  دیروز صحن علنی مجلس، صحنه بزرگی بود. آزمونی که باید در تاریخ به ثبت برسد! 2 جبهه درباره برجام ایجاد شد؛ در یک جبهه حامیان برجام بدون اصلاح بودند و جبهه دیگر خواستار اجرای برجام با اعمال برخی شروط و اصلاحات بویژه برای تضمین لغو تحریم‌ها بود.
 
در این میان علی‌اکبر صالحی نیز جزو کسانی بود که پشت میکروفن رفت و با یک رفتار نامتعادل و احساسی اقدام به دفاع از برجام کرد و به گونه‌ای سناریوی مظلوم‌نمایی خود را پیش برد که حتی در بخشی از این فیلم هندی، حالت گریه نیز به خود گرفت تا سناریوی کلی «بی‌خیالان» نسبت به کشور و منافع ملی، در روز رای‌گیری در مجلس، رنگ احساسی به خود نیز بگیرد! در نهایت سناریوی بی‌خیالان به نتیجه رسید و طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام که بیشتر شبیه یک لایحه دولتی برای اجرای چشم بسته برجام بود به تصویب رسید. 139 نماینده به این طرح رای مثبت دادند و 100 نماینده نیز با آن مخالفت کردند. 12 نماینده نیز ترجیح دادند نه نگران کشور باشند و نه بی‌خیال کشور! و رای ممتنع دادند! نکته قابل تامل درباره رای 54 درصدی مجلس به این طرح آن بود که نمایندگان حامی اجرای طرح، هرگز حاضر نشدند امضای خود را پای این طرح ثبت کنند. یعنی به‌رغم درخواست‌ها برای رای‌گیری شفاف درباره این طرح که نمایندگان موافق و مخالف طرح را مشخص می‌کرد اما با این پیشنهاد مخالفت شد تا در نهایت مشخص نشود چه کسانی در تاریخ مورد مواخذه ملت قرار خواهند گرفت.
ابزار ایدئولوژیک نومحافظه‌کاران
وطن امروز: در شرایطی که پس از گذشت ۳ ماه از حصول برجام در وین، دیروز مجلس با رأیی شکننده کلیات طرحی در رابطه با برجام را تصویب کرد، تردیدی نیست که هنوز مساله نحوه برخورد با آن جدی‌ترین مساله سیاسی داخل ایران یا به بیان بهتر، مهم‌ترین دعوای سیاسی داخلی است. این دعوا حتی در صورت گذر برجام از آوردگاه مجلس هم پایان نخواهد یافت، چرا که این توافق تا سال‌ها ایران را در گیر و دار اجرا نگاه خواهد داشت. بازرسی‌های سرزده یکی از آن دست‌هایی است که تا مدت‌ها گوش ایرانیان را می‌پیچاند و در صورت بقای برجام، شاید الی‌الابد!
اکنون بر سر پذیرش یا عدم پذیرش آن محدودیت‌ها در برابر این به اصطلاح امتیازات(!) چالش و دعوایی گسترده در سرزمین ایران و در میان تفکرات سیاسی در جریان است. از نظر صاحب این قلم این مساله نه یک دعوای سیاسی صرف که یک «چالش گفتمانی» است.
 
گفتمان سیاست خارجی شکل‌گرفته در انقلاب اسلامی ۵۷، گفتمان نفی ظلم‌ و ظلم‌پذیری، نفی استکبار، تقابل با زورمندان بین‌المللی و شکستن ابهت و هیمنه آنان، تاکید بر خودکفایی و عدم وابستگی، تاکید بر حمایت از مسلمین، مظلومین و... بود. اما این گفتمان از همان روزهای نخست مخالفانی جدی در داخل کشور داشت که حتی در میان آنها، برخی از گروه‌هایی حضور داشتند که مخالف رژیم سابق به حساب می‌آمدند. حتی برخی افرادی که بدواً به این گفتمان معتقد به نظر می‌رسیدند هم به مرور به مخالفان آن پیوستند.
مخالفان گفتمان سیاست خارجی انقلابی، انقلاب اسلامی را تنها در داخل مرزهای آن تعریف می‌کردند و تحت عنوان مسالمت‌جویی در فضای بین‌المللی یا حتی واقع‌گرایی (نه به معنای نظریه رئالیسم بلکه به معنای کاربردی)، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ایران انقلابی با نظام قاعده‌مند بین‌المللی مقید به قواعد قدرت‌های بزرگ را تئوریزه می‌کردند. برای این جماعت مبارزه با ابرقدرت‌های بین‌المللی بخشی از آرمان‌ها و اهداف نبود. اکنون نیز ادامه همان جریان همچنان در کشور حضور دارد و متاسفانه همین جریان است که می‌خواهد برجام را نه به‌عنوان مجموعه‌ای از داده‌ها و ستانده‌ها بلکه به‌عنوان یک «ابزار ایدئولوژیک» به ثمر بنشاند. به عبارت دقیق‌تر، برای آن جریان که امروز خود را بیشتر اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا می‌خواند [و در واقعیت، «نومحافظه‌کار» است]، برجام یک ابزار ایدئولوژیک است نه صرفا یک توافق.
از نظر جریان نومحافظه‌کار، برجام نقطه آغاز بسیار خوبی برای تنش‌زدایی با نظم بین‌المللی قدرت‌محور و کنار زدن استراتژی انقلابی کسانی است که هنوز می‌خواهند آرمان‌های ۵۷ را دنبال کنند. این‌طور نیست که این جماعت، بی‌دین باشند و ایمان در دل‌شان نباشد اما ایمان اینان بدون کفر به طاغوت معنا می‌شود. اصولا چون در نگاهشان طاغوت جز یک واژه سمبلیک چیز دیگری نیست و در تاریخ با نمرود و فرعون دفن شده است و دیگر مصداق بیرونی ندارد و از آنجا که نگاهشان مبتنی بر رفاه‌طلبی در دنیا در کنار لذت‌جویی معنوی و اخلاقی است و دین‌مداری را تا سرحد «اخلاق‌گرایی عرفی صرف» می‌کاهند، دلیلی برای مواجهه با پدیده‌ای به‌نام استکبار برای خود نمی‌بینند.
 
برجام برای جماعت نومحافظه‌کار، آغاز کوتاه کردن دست آرمانگرایی از سیاست خارجی است. برای انقلابیون [جماعت مقابل آن جماعت] نیز به منزله پیروزی دنیاگرایی بر عقبی‌گرایی است.
 
منظورم از جاسوس ظریف نبود‌‌
روزنامه اصلاح طلب قانون با انعکاس سخنان سنگوی قوه قضائیه نوشت: هشتاد‌‌‌‌‌‌‌‌وششمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه ظهر روز گذشته برگزار شد‌‌‌‌‌‌‌‌ و طی آن حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود‌‌‌‌‌‌‌‌.
محسنی اژه‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌ر پاسخ به این سوال که آیا منظور شما از اظهارات اخیرتان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص آن د‌‌‌‌‌‌‌‌سته از جاسوسانی که با حرف‌ها و اقد‌‌‌‌‌‌‌‌امات‌شان زمینه حضور د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن را فراهم می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌، وزیر امور خارجه یا تیم مذاکره‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ه هسته‌ای است یا خیر، گفت: مسلما نظرم به این فرد‌‌‌‌‌‌‌‌ی که نام برد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ نبود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.وی به بخشی از اظهارات خود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این رابطه اشاره کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ و گفت: نفوذ د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن و بسترسازی برای حضور د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کشور از د‌‌‌‌‌‌‌‌و طریق انجام می‌شود‌‌؛ روش نخست از طریق جاسوسی اصطلاحی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این روش افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ی که مواجب بگیر و مستمری‌بگیر د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن هستند‌‌‌‌‌‌‌‌، اخبار طبقه‌بند‌‌‌‌‌‌‌‌ی شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه را مکتوب یاغیرمکتوب د‌‌‌‌‌‌‌‌ر اختیار د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن قرار می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌. سخنگوی قوه‌قضاییه اد‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌‌‌سته د‌‌‌‌‌‌‌‌وم کسانی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ که بستر را برای حضور د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن فراهم می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما جاسوس اصطلاحی نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌ و ضررشان بیش از ضرر د‌‌‌‌‌‌‌‌سته اول است.اژه‌ای افزود‌‌‌‌‌‌‌‌: این د‌‌‌‌‌‌‌‌سته کسانی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ که مواجب‌بگیر نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌  اما کاملا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر جهت رسید‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن به کشور بسترسازی می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. اینها کسانی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ که سعی می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ قد‌‌‌‌‌‌‌‌رت د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن را به رخ د‌‌‌‌‌‌‌‌وست بکشند‌‌‌‌‌‌‌‌ و او را بزرگ جلوه د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌ و مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را از د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن بترسانند‌‌‌‌‌‌‌‌. اینها سعی می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌شمنی د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن را کمرنگ جلوه د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌یا اینکه می‌گویند‌‌‌‌‌‌‌‌ آمریکا د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر  د‌‌‌‌‌‌‌‌شمن بزرگ نیست.
 رسید‌‌‌‌‌‌‌‌گی به اموال مسئولان
سخنگوی قوه‌قضاییه د‌‌‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌ر پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به تصویب قانون رسید‌‌‌‌‌‌‌‌گی به اموال مسئولان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیا اقد‌‌‌‌‌‌‌‌امات لازم از سوی د‌‌‌‌‌‌‌‌ستگاه قضایی برای رسید‌‌‌‌‌‌‌‌گی به اموال مسئولان صورت گرفته است یا خیر، گفت: این قانون هنوز نهایی نشد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت مطرح رسید‌‌‌‌‌‌‌‌گی است و فعلا د‌‌‌‌‌‌‌‌ستگاه قضایی وظیفه‌ای ند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ و به طور قطع پس از تصویب قوه قضاییه به وظایف خود‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌.
د‌فن د‌یپلماسی زیر سیمان افراطی گری!
قانون با گزارشی از جلسه دیروز مجلس درباره رای به برجام همراه با دیگر روزنامه های اصلاح طلب به حمله به منتقدان طرح برجام پرداخته است و با قلب واقعیات از تهدید شدن صالحی در مجلس خبر داده است: 
از پله‌های مجلس بالا می‌رود‌، به‌‌ همان لحن عربی که از نجف با اوست شروع به خواند‌ن قرآن می‌کند‌.نگرانی د‌ر چهره‌او مشخص است واز شد‌ت عصبانیت د‌وبار د‌ر خواند‌ن آیات قرآن د‌چار اشتباه می‌شود‌. علی اکبر صالحی بی‌مقد‌مه می‌رود‌ سر اصل مطلب و از تهد‌ید‌ برخی نمایند‌گان علیه او وظریف که صورت گرفته، صحبت می‌کند‌. می‌گوید‌ به ما گفته‌اند‌ اعد‌ام‌تان می‌کنیم و د‌ر قلب‌‌ همان رآکتور اراک با سیمان د‌فن‌تان می‌کنیم! د‌عوا‌ها بالا می‌گیرد‌، یک سو نمایند‌ه د‌ولت و د‌ر سویی د‌یگر عد‌ه‌ای باعنوان  نمایند‌ه مرد‌م گذاشته‌اند‌به سوی او حمله می‌کنند‌. چند‌ نمایند‌ه به سمت او هجوم می‌آورند‌ که با او برخورد‌ فیزیکی کنند‌ اما عد‌ه‌ای د‌یگر جلوی آن‌ها را می‌گیرند‌ تا آسیبی به صالحی نرسد‌. همهمه‌ای راه افتاد‌ه و فریاد‌ «د‌و د‌و» تند‌ رو‌ها بلند‌ است و موافقان برجام د‌ست‌شان را با علامت 4 بلند‌ کرد‌ه‌اند‌.مخالفان د‌ر سخنان معاون روحانی اخلال ایجاد‌ می‌کنند‌ و صالحی آنقد‌ر بلند‌ صحبت کرد‌ه که صد‌ایش گرفته است. رئیس مجلس همه را به آرامش فرا می‌خواند‌ و از نمایند‌گان می‌خواهد‌ که سرجای خود‌ بنشینند‌ و کمی فضا آرام‌تر می‌شود‌. کاظم جلالی که می‌بیند‌ تند‌روها صالحی را عصبی کرد‌ه‌اند‌ از او می‌خواهد‌ یک لیوان آب بخورد‌ وبعد‌ اد‌امه د‌هد‌. این بخشی از فضای متشنج مجلس د‌ر روز گذشته و جلسه تصویب کلیات طرح یک‌فوریتی برجام د‌ر صحن علنی است.اما تلخی این بی‌اد‌بی‌ها و توهین‌ها را شیرینی تصویب کلیات طرح کمی فرونشاند‌ ولی به طور حتم کابوس این یکشنبه نیز مانند‌ یکشنبه‌ سیاه د‌ر خاطره‌ها ماند‌. 
 
 غیبت 88 نفر د‌ر ابتد‌ای جلسه 
د‌ر د‌قایقی قبل از شروع جلسه، همان‌طور که انتظار می‌رفت تند‌رو‌ها فکری د‌ر سر د‌اشتند‌. شاید‌ حربه آبستراکسیون آن‌ها لو رفته بود‌ اما ۸۸ نفر از نمایند‌گان به صحن نیامد‌ه بود‌ند‌ تا مجلس را با شوک آبستراکسیون روبه‌رو کنند‌. اما زمانی که د‌ید‌ند‌ زیاد‌ هم این حرکت مورد‌ توجه کسی قرار نگرفت به صحن آمد‌ند‌ و شروع به راه رفتن د‌ر پارلمان و ایجاد‌جلسات چند‌ نفره کرد‌ند‌. 
پس از صحبت‌های بروجرد‌ی، احمد‌ توکلی اعلام تذکر آیین نامه‌ای کرد‌ و گفت: ‌ براساس بند‌ ۱۱ ماد‌ه ۲۴ آیین نامه هیأت‌رئیسه مجلس وظیفه د‌ارد‌ که از حیثیت مجلس د‌فاع کند‌ و ‌ برخورد‌ی که با کمیسیون برجام صورت گرفت، مناسب نبود‌. زمانی که به روش کمیسیون اعتراض شد‌، اعتراض نابجا بود‌؛ به د‌لیل اینکه آنان ۴۰ روز زحمت کشید‌ند‌ و حقایقی را از برجام نقل کرد‌ند‌، ولی شما به صورت اجمالی از کار کمیسیون برجام د‌فاع کرد‌ید‌. حقایقی که د‌ر مورد‌ برجام گفته شد‌ خوشایند‌ برخی‌ها نبود‌ و به صورت ۶ به ۴ رأی آورد‌. لاریجانی هم د‌ر پاسخ به تذکر احمد‌ توکلی گفت: ‌ ما از حیثیت مجلس د‌فاع کرد‌ه‌ایم اما قرار نیست هر کسی حرفی بزند‌ جواب د‌هیم. 
 
 مجاد‌له لاریجانی و زاکانی
زاکانی که جایگاه خود‌ش را بعد‌ از اد‌اره ناد‌رست  کمیسیون برجام از د‌ست د‌اد‌ه بود‌،با اشاره به برخورد‌ مبهم هیأت رئیسه،گفت: د‌یروز به ما گفتند‌ که د‌بیرخانه به د‌نبال تفاهم است. د‌وستانی که امروز سکوت کرد‌ند‌ به خاطر اینکه صبح ما د‌ر جلسه به آن‌ها گفتیم د‌بیرخانه د‌ر حال تفاهم است. د‌بیر محترم شورایعالی امنیت ملی صبح امروز نزد‌ بند‌ه به مسئول د‌فتر شما زنگ زد‌ند‌ و خواهش کرد‌ند‌ که به آقای لاریجانی بگویید‌ این را از د‌ستور خارج کند‌. علیرضا زاکانی، لاریجانی را متهم به د‌روغگویی د‌رباره او کرد‌ و د‌ر مورد‌ صحبت‌های شب گذشته شمخانی و لاریجانی گفت: د‌وست عزیزی که د‌ر آنجا بود‌ به من گفت آقای لاریجانی این صحبت‌ها را د‌رست مطرح نکرد‌ه و معلوم شد‌ که مغایرت د‌اشته است که لاریجانی گفت: د‌یشب با آقای شمخانی صحبت کرد‌م و از اول تا آخر طرح را با ایشان خواند‌یم و ایشان قبول د‌اشتند‌. زاکانی خطاب به لاریجانی گفت: شما یک‌تنه از این طرح د‌فاع می‌کنید‌، د‌لایل ما را هم بشنوید‌. شما من را متهم کرد‌ید‌ که د‌روغ می‌گویم. طبق قانون اساسی هرگاه نسبت به نمایند‌ه‌ای نسبت سوء د‌اد‌ه شود‌ یا سخنانش بر خلاف جلوه د‌اد‌ه شود‌ او اجازه د‌فاع از خود‌ را د‌ارد‌. شما عقید‌ه من را بر خلاف جلوه د‌اد‌ید‌. د‌وست عزیزی که با بند‌ه صحبت کرد‌ه بود‌ د‌ست خط‌ها را به من نشان د‌اد‌. لاریجانی نیز د‌ر پاسخ به این اد‌عا با کنایه گفت: ‌‌‌ همان د‌وست عزیزتان د‌یشب د‌ست‌خط‌ها را آورد‌ و با هم چک کرد‌یم. جوری صحبت‌نکنید‌ که گویا ما از این قضیه نفع شخصی د‌اریم. 
 
   آرزوی مرگ برای صالحی!
صالحی د‌ر اد‌امه گفت من تا امروز سکوت کرد‌م اما چند‌ روز پیش د‌ر تلویزیون برای من آرزوی مرگ می‌کرد‌ند‌. او اد‌امه د‌اد‌: آقایی د‌ر تلویزیون می‌گفت برنامه برجام ۱۰ ساله است. سن این آقا {صالحی} ۶۶ سال است و متوسط عمر ایرانی ها۷۲ سال است و این آقا تا آن زمان مرد‌ه است! آخر این نحوه حرف زد‌ن است؟ آن شخص جای خد‌ا نشسته که می‌د‌اند‌ ما کی می‌میریم و تا کی زند‌ه هستیم؟ این چگونه صحبت کرد‌ن است. اینجا بود‌ که احسنت نمایند‌گان مجلس بلند‌ شد‌. 
    قسم جلاله برای کشتن یک مقام‌مسئول
صالحی د‌ر اد‌امه هنگامی که صد‌ایش می‌لرزید‌، گفت:امروز آقایی با قسم جلاله می‌گوید‌ روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را می‌کشیم! د‌ر نظام جمهوری اسلامی این نحوه بیان، گفتار و صحبت است؟ به کسانی که می‌خواهند‌ به نظام خد‌مت کنند‌ می‌گویند‌ روی شما سیمان می‌ریزیم و د‌ر قلب رآکتور اراک د‌فن‌تان می‌کنیم. او د‌ر اد‌امه رو به مرد‌م می‌گوید‌ عنایت بفرمایید‌ که چگونه جوسازی می‌کنند‌، اما من سکوت کرد‌ه‌ام. 
 من به عنوان کسی که ۴۰ سال د‌ر کار علمی است و این تواضع ما ضد‌ مسئولیت ماست هیچ وقت نیامد‌م بگویم که کی هستم و چه کرد‌م و کجا تحصیل کرد‌م. برای آنکه آن را خد‌ا باید‌ بد‌اند‌ و اگر معامله‌ای است با خد‌ا انجام د‌اد‌یم. صالحی د‌ر اد‌امه سه بار قسم جلاله می‌خورد‌ و می‌گوید‌ د‌ر مسائل هسته‌ای نه با کند‌ی و نه با توقف روبه‌رو خواهیم شد‌. 
 
    تهد‌ید‌ به قتل توسط حسینیان 
پس از صحبت‌های صالحی و اعلام این موضوع که از سوی یکی از نمایند‌گان به مرگ تهد‌ید‌ شد‌ه است، کمال الد‌ین پیر موذن د‌ر گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: روح ا... حسینیان، آقای صالحی را تهد‌ید‌ کرد‌ که اگر برجام به فرجام برسد‌، ‌ سیمان رویش می‌ریزیم و او را می‌کشیم. وی با بیان اینکه صالحی ابوالفضل‌وار به روشنگری پرد‌اخت، گفت: خد‌ا را شکر می‌کنم که امروز(د‌یروز) افراطیون نتوانستند‌ کام ملت را تلخ کنند‌؛ ان شاء ا... با تصویب جزییات برجام شاهد‌ اجرای آن د‌ر کشور و به د‌نبال آن افزایش ثروت ملی و تحقق حماسه ملی خواهیم بود‌. 
    یکشنبه ای د‌یگر سیاه شد‌
شاید‌ این تنها جلسه‌ای از مجلس باشد‌ که احتیاج به توضیحات تکمیلی ند‌اشته باشد‌ و روایت اتفاقات آن خود‌ گویای مسائل باشد‌. اتفاقات د‌یروز مجلس د‌ر ذهن تمام ایرانی‌ها خواهد‌ ماند‌ و صحبت‌های صالحی که به گفته خود‌ش یک بار برای همیشه بود‌ موضوعی است که نمی‌توان از ذهن‌ها پاک کرد‌. این یکشنبه هم با بی‌اد‌بی سیاه شد‌ ولی نه با اظهارات یک مقام د‌ولتی بلکه با توهین‌ها و تهد‌ید‌ات نمایند‌گانی که برای رسید‌ن به اهد‌اف خود‌ حاضرند‌ حتی مقامات نظام را نیز تهد‌ید‌ به مرگ کنند‌.باید‌ منتظر سه‌شنبه ماند‌ و د‌ید‌ نمایند‌گان واقعی مرد‌م چه تصمیمی را برای جزییات طرح خواهند‌ گرفت تا د‌ر آنجا بتوانیم عیار این مجلس و نمایند‌گان آن را به خوبی بسنجیم.
 
انتخابات اسفندماه ؛نه به بداخلاقی
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در یادداشتی با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس از مردم خواسته است این بار در انتخابات مجلس با شکوه شرکت کنند تا نمایدگان منتقد دولت در مجلس قدرتی نداشته باشند:
به جرات می توان گفت اتفاقات دیروز مجلس حجت را بر مردم کشورمان تمام کرد. دیگر هیچ یک از هوطنان کشورمان که دل در گرو این مرز و بوم دارند و نسبت به سرنوشت خود و فرزندان شان حساس می باشند نمی توانند عذر و بهانه ای آورده و در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی شرکت ننمایند.شاید عده ای همچنان دم بزنند که رای آنها بی تاثیر است و قرار نیست با رای من و شما برخی رویکردها تغییر نماید اما حداقل تجربه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به نیکی نشان می دهد عزم ملت برای تغییر چقدر موثر و مفید است. 
 
اگر چه موقعیت امروزمان آرمانی و عالی نیست اما حداقل خیال مان آسوده است که دولتی در راس کار می باشد که هم عقلانی رفتار می نماید و هم نسبت به سرنوشت ملت حساس است . این در حالیست که اقلیت تندرو قصد داشتند در انتخابات 92 روند 8 سال گذشته را تکرار نمایند و کشور را به سان گذشته در مسیر ناکجاآباد قرار دهند.
حال در جایی ایستادیم که صف کشی ها کاملا مشخص و مبرهن می باشد. این موضوع مطمئنا به برکت برجام محقق شده است. اکنون در یکسوی میدان اقلیت تندرو حضور دارد که دلسوزی آنان برای منافع ملت محل تردید جدی است چرا که همواره تلاش دارد با شعارهای توخالی و هزینه ساز اقدام نماید وسوی دیگر گروه هایی هستند که در عین اختلافات فکری اما معقول و منطقی می اندیشند و رویکردی اعتدالی نسبت به موضوعات فوق از جمله مسئله هسته ای دارند .
به هر روی جماعت تندرو دیروز ثابت نمود برای رسیدن به هدف خود نه تنها به مسئولان مختلف بی ادبی می کند بلکه از تهدید جانی مقامات کشورمان 
از جمله وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ابایی ندارد.
 
اما خوشبختانه در مقابل این اقلیت افراطی و مخرب روز گذشته اکثریت توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند .البته اکثریت فوق صرفا از یک جناح و جریان نبوده و یکدست نمی باشد . در واقع اکنون دولتی ها ، اصلاح طلبان و معتدلان و معقولان جناح راست همگی در این سوی میدان قرار گرفته و سعی دارند تلاش های خطرناک اقلیت افراطی را خنثی نمایند.
مع الوصف به نظر می رسد انتخابات اسفندماه سالجاری یک دوقطبی میان اخلاق و بد اخلاقی است.به عبارت ساده صرفنظر از اصولگرا یا اصلاح طلب،
راست یا چپ ،تندرو یا کند رو و حامی دولت یا مخالف دولت و یا هر دوقطبی دیگر مردم باید میان ادب و بی ادب دست به انتخاب بزنند.
دوشنبه آینده آغاز اجرایی شدن برجام
آفتاب یزد: معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امورخارجه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح مربوط به اجرای برجام گفت : امیدوارم که برای ملت ایران خوشایند باشد و خیر و برکاتش برای ملت بزرگ ایران باشد و آنچه که صلاح ملت ایران است در مسیر اجرای برجام پیش بیاید.
سید عباس عراقچی دیروز -یکشنبه- در حاشیه مراسم جشن آفتاب اظهار داشت: دیروز یک جلسه پر چالش و زنده با بحث‌های بسیار خوبی بود، فکر می‌کنم نمایندگان محترم خیلی ریز و دقیق همه ابعاد برجام را مورد بررسی قرار دادند و به دلیل اهمیت بحث فراز و نشیب‌هایی هم داشت و نهایتا اکثریت نمایندگان محترم تصمیم گرفتند به کلیات طرحی که به دولت اجازه اجرای برجام را می‌دهد نظر مثبت بدهند. وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ادامه اجرای برجام و مراحل بعدی آن اظهار داشت: مهلت 90 روزه، 26 مهرماه به پایان می‌رسد که روز یکشنبه هفته آینده خواهد بود و اگر در این فاصله جزئیات این طرح هم به سرانجام برسد و شورای محترم نگهبان هم آن را تایید بفرماید، روال قانونی در ایران طی شده است.
رییس ستاد پیگیری برجام افزود: همزمان ما بحث نقشه راهی که با آژانس در حال اجرای آن هستیم، تا آخر این هفته امیدوارم به پایان برسد. اگر این دو کار هم به پایان برسد ما از دوشنبه آینده می‌توانیم شروع مرحله اجرایی شدن برجام را اعلام بکنیم که اسم آن، روز تصویب است.
وی اضافه کرد: در آن روز، ما کمیسیون مشترکی را در وین برگزار خواهیم کرد و قرار است در آن روز اتحادیه اروپا تحریم‌های خودش را لغو بکند و ریاست جمهوری آمریکا تحریم‌های خود را لغو و تحریم‌های کنگره را متوقف بکند، ولی اجرایی شدن لغو این تحریم ها، بعد از دوره‌ای است که ایران اقدامات خودش را انجام دهد. وی ادامه داد: به هر حال فکر می‌کنم دوشنبه آینده اگر این دو مرحله هم طی شود و بخصوص کار مجلس و طی روال قانونی به انتها برسد، بتوانیم شروع مرحله بعدی برجام را اعلام بکنیم.
 
تلاش زنانه برای 30درصد مجلس 
روزنامه اصلاح طلب آرمان از فعالیت های زنان اصلاح طلب برای کرسی های انتخابات مجلس و خبرگان نوشته است: زنان اصلاح‌طلب سهم 30درصدی زنان در انتخابات مجلس و همچنین حضور زنان در عرصه انتخابات خبرگان را پیگیری می‌کنند. در نشست جمعی از اعضای شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب با فعالان زنان در استان گلستان، زهرا شجاعی با اشاره به اهمیت حضور زنان در عرصه انتخابات مجلس تاکید کرد: حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و قانونگذاری می‌تواند به ایجاد توازن جنسیتی کمک کند و این کشور را به سمت توسعه پایدار رهنمون می‌سازد. دبیر مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به تلاش‌های این مجمع برای حضور حداکثری زنان در عرصه افزود: برای تحقق سهم 30درصدی مجلس به زنان تلاش می‌کنیم و در این راستا هرچه تعداد کاندیداهای زن بیشتر باشد رای زنان هم بیشتر می‌شود، بنابراین درخواست می‌کنیم تا در تمام استان‌ها زنان توانمند برای حضور در عرصه کاندیداتوری شناسایی شوند تا حضوری موثر در این انتخابات پیش رو داشته باشیم. شجاعی با اشاره به اهمیت وحدت میان اصلاح‌طلبان تاکید کرد: در سال 92 اصلاح‌طلبان با اتکا به تجربه‌های پیشین به اجماع رسیدند و وحدت عامل پیروزی شد و دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد که بارقه‌هایی از امید را در دلمان روشن کرد. وی افزود: تفکر اصلاح‌طلبی دنبال این نیست که در قدرت قرار گیرد بلکه تلاش برای اداره صحیح کشور است و البته نمی‌توان شرایط فعلی را با زمان دولت اصلاحات مقایسه کرد؛ چرا که اکنون مختصات و مقتضیات خودش را دارد و کار سخت و دشواری پیش روی دولت قرار دارد.
در ادامه این نشست فائزه هاشمی رئیس کمیته امور استان‌های مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز با اشاره به اهمیت حضور زنان در عرصه انتخابات‌های پیش رو تاکید کرد: باید برای حضوری موثر در عرصه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس زنان تلاش کنند و با تشویق و ترغیب زنان توانمند به حضور در این عرصه تعداد کاندیداهای زن در سراسر کشور افزایش یابد. وی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان گفت: با توجه به اینکه منع قانونی برای حضور زنان در خبرگان وجود ندارد بنابراین تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از زنان مجتهده برای حضور در این انتخابات دعوت کنیم تا پس از سال‌ها شاهد حضور زنان در عرصه این رقابت نیز باشیم. وی افزود: ما برای حضور ۳۰درصدی بانوان در لیست‌های انتخابی اصلاح‌طلبان به توافق رسیده‌ایم و این درصد را عادلانه می‌دانیم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. 
 
عراقچی: لحن حسینیان جدی بود
روزنامه اصلاح طلب شرق در خبری مدعی شد تهدید صالحی در مجلس شوخی نبوده است: مجلسی که رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه سابق را تهدید به اعدام می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز به هنگام دفاعش از برجام در مجلس پرده از این ماجرا برداشت و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز خبر داد که صالحی توسط یکی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس تهدید شده است. «مجید انصاری» به ایسنا گفت: «متأسفانه تهدیدی صورت گرفت که یکی از نمایندگان آمد و دکتر صالحی و ظریف را به اعدام تهدید کرد، گفت شما را اعدام می‌کنیم و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم». او گفته است: «اما فکر می‌کنم آقای دکتر صالحی و ظریف از این صحبت‌ها بسیار شنیده‌‌اند و به آن عادت دارند و ما هم این حرف‌ها را چندان جدی نمی‌گیریم». «عباس عراقچی» عضو تیم هسته‌ای هم دیروز در واکنش به این اتفاق خطاب به مردم گفت: «من به‌جای این نماینده عذرخواهی می‌کنم». او به ایسنا گفته است: «فکر نمی‌کنم حرف حسینیان جدی بود ولی لحنش جدی بوده است!»
 
بار دیگر، تهران پارلمان دارد
شرق از رای مثبت مجلس به کلیات طرح برجام ابراز خوشحالی کرده و طبق روال همیشگی بر طبق میل بودن افعال برای شرف وجود نوشته است: تهدید به اعدام و دفن با بتن در رآکتور اراک، در بهترین حالت شوخی تلخی بود که رگه‌‌های پنهانی از ذهنیت مخالفان توافق هسته‌ای را پیش چشم افکار عمومی به نمایش گذاشت.
احمدی‌نژاد - علاوه بر تأثیر ژرف بر هبوط گفتمان و گویش سیاست‌ورزان - سنگ‌بنای برخی سنت‌های بدیع را در سپهر سیاسی ایران بنیان گذاشت که ظاهرا به‌این‌زودی از لوح دل برخی زدوده نخواهد شد؛ یکی‌ همین یکشنبه‌های پرماجرا و حاشیه مجلس است.
حالا که «برجام» به هر سعی و مشقت، از خان بهارستان عبور کرده، وقت آن است که به مخاطراتی بیندیشیم که این سند - و البته نویسندگان آن – در‌صورت فرستاده‌نشدن آن به صحن مجلس با آن روبه‌رو می‌شدند.
 آنچه دیروز در صحن بهارستان رخ داد، نمای کوچکی از هیبت مهیب مرکبی است که مخالفان پایان مناقشه هسته‌ای، برای روزهای پس از توافق زین کرده‌اند. خود می‌گویند تهدید به «دفن در بتن» شوخی است. مخاطره جدی اما عزم «دفن در آوار جنجال» مهم‌ترین دستاورد دیپلماتیک چند دهه گذشته کشور است. قرار است با حاشیه‌سازی و آمیختن راست و دروغ، لوح توافق هسته‌ای چنان لجن‌مال شود که هیچ‌کس را یارای به‌گردن‌آویختن این مدال نباشد. 
با رأی اکثریت پارلمان به کلیات برجام اما این حربه تا حدی بسیار، از دست تندروها خارج شد. سندی که مهم‌ترین دولت منتخب ملت دو سال وقت و اعصاب را بر سر تهیه آن گذاشت، اکنون رأی اکثریت نمایندگان مجلس را نیز پشت سر دارد. این یعنی فردا روز - که از شواهد پیداست چندان دور نخواهد بود- کسی نمی‌تواند ظریف و صالحی و عراقچی و دیگران را به مهر خیانت بنوازد و «تخته قاپو» کند. برجام اکنون سندی معتبر است که مهر مجلس به آن رسمیت بخشیده است. آری، تهران پارلمان دارد.
 
چرا جایزه صلح به ظریف و کری نرسید؟
شرق: جایزه مخترع دینامیت به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و آمریکا نرسید. بعد از حدود یک ماه فشار رسانه‌ای بر کمیته نروژی نوبل، این کمیته تصمیم گرفت جایزه صلح را به کمیته گفت‌و‌گوهای چهارجانبه تونس هدیه و وزرای خارجه ایران و آمریکا را از دریافت این جایزه محروم کند. این اتفاق بهترین تصمیم روان‌شناختی این کمیته بوده است و شاید پیام قوی‌ای باشد به هر دو تیم مذاکره‌کننده ایران و آمریکا. چرا؟ در نگاه علم روان‌شناسی، مذاکره سیاسی در چارچوب فرایند کلی مذاکره فهمیده می‌شود. این فرایند از اجزائی تشکیل شده است که غیاب هریک می‌تواند آن را به‌هم بریزد؛ «مطرح‌کردن راه‌حل‌های هر دو طرف»، «یافتن راه‌حل مشترک»، «اجرای راه‌حل» و «بررسی راه‌حل انتخاب‌شده». اینکه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و روسیه دو سال تمام از وقت، عمر و انرژی خود را صرف مذاکرات طولانی درباره برنامه هسته‌ای ایران کردند و نهایتا توانستند به توافقی برسند، فرایند مذاکره را تمام‌شده قلمداد نمی‌کند. این مذاکرات وقتی به معنای واقعی به اتمام می‌رسد که راه‌حل انتخاب‌شده به اجرا گذاشته و نحوه اجرا بررسی شود. پس قاصدان صلح ایران و آمریکا کارشان به اتمام نرسیده است. محمدجواد ظریف اگرچه تاکنون با انرژی تمام‌نشدنی خود کاری کرده است کارستان، اما هنوز پیچ‌های خطرناکی بر سر راه اوست؛ «اجرای راه‌حل» و «بررسی راه‌حل در عمل». پیچ‌هایی که مانع‌تراشان، مخالفان و منتقدان بسیاری در آن به انتظار محمد‌جواد ظریف و همتای آمریکایی او نشسته‌اند تا او به سرمنزل مقصود نرسد. 
 
این‌بار انتخاب‌کنندگان با درک اشتباه پیشینیان خود در کمیته صلح نوبل با انتخاب «کمیته چهارجانبه صلح در تونس»، که توانست تنها کشور عربی باقی‌مانده از فرایند بهار عربی را نجات دهد و دموکراسی را در این کشور نهادینه کند و فرایند مذاکرات را به نتیجه کامل برساند، این پیام را به همه جهانیان داد که اگر خواهان صلح هستید، باید تمامی فرایندهای مذاکره را به نتیجه برسانید و بدانید که راه صلح طولانی است و دشمنان بسیاری دارد که غفلت می‌تواند این راه را بدون نتیجه باقی بگذارد.
 
طرح کلیات ابوالبقاء با جنجال مهندسی شده رأی آورد!
روزنامه کیهان در گزارشی از جلسه دیروز مجلس درباره برجام، آراء مهندسی شده را عامل رای آوردن برجام دانسته است: روز گذشته کلیات طرح اجرای برجام که بیشتر شبیه کلیات ابوالبقاست تا یک طرح سیاسی و عملیاتی، در سایه حاشیه‌سازی‌های قابل تامل و با آرایی لرزان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام که به دولت اجازه می‌دهد توافق وین را بدون چون و چرا اجرا کند، پس از سخنان موافقان و مخالفان در صحن علنی مجلس با ۱۳۹ رای موافق در مقابل 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید. 
در ابتدای این جلسه تقاضای 50 نفر از نمایندگان برای بررسی با اولویت و خارج از نوبت طرح یک‌‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.
نمایندگان با 133 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 244 نماینده حاضر، با بررسی خارج از نوبت این طرح در صحن علنی موافقت کردند.
این طرح 9 ماده‌ای در حالی اجازه اجرای برجام را به دولت می‌دهد که هیچ تدبیری برای جلوگیری از مضرات و خطرات برجام در آن دیده نمی‌شود و از این جهت بیشتر می‌توان آن را کلیات ابوالبقاء و نصیحت‌نامه دانست!
 
مخالفان برجام کاسب هستند!
همچنین کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل در سخنانی به عنوان موافق طرح مذکور آن را چکیده توافق دو فراکسیون عمده مجلس برشمرد و گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام با هماهنگی «رئیس گلم» و کارشناسان تدوین شده است!
وی در ادامه مدعی شد:  بیش از 80 درصد مردم خواهان اجرای برجام هستند. پیرموذن همچنین مخالفان برجام را مورد توهین قرار داده و آنان را کاسبان تحریم خواند.
کمیسیون امنیت  در کمتر از 2 ساعت  طرح را تصویب کرد!
مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تغییر دستور صحن علنی مجلس اظهار داشت: انتقاد من به عنوان عضوی از هیئت رئیسه مجلس  این است که چرا به صورت دو‌تکه و جدا شده‌ایم. به هر حال ما باید در روند گزارش برجام،‌ مسیر مشخص را طی می‌کردیم و طرح را به کمیسیون مربوطه‌ای که نمایندگان مربوطه رأی داده‌اند ارجاع می‌دادیم و بررسی می‌شد.
وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهم‌ترین طرح‌های جمهوری اسلامی است را بررسی کرده و هم 200 پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشته‌ شدن تحریم‌ها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض دو ساعت به صورت یکجا 200 پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری می‌توانستیم انجام دهیم.
در ادامه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام، گفت: برادر عزیزی در همین مجلس قسم جلاله می‌خورد و به من می‌گوید روی تو سیمان می‌ریزیم و می‌کشیمت. این چه طرز بیان آن هم در جمهوری اسلامی است؟ آیا این نحوه گفتار و صحبت است که به ما می‌گویند روی شما سیمان می‌ریزیم و در همان قلب رآکتور اراک دفنتان می‌کنیم؟
این سخنان صالحی جو مجلس را متشنج کرده و بحث اصلی بررسی طرح را به حاشیه کشاند و بازتاب‌های فراوانی نیز داخل و بیرون از مجلس در پی داشت. این جنجال‌آفرینی قابل تامل در حالی است که روزانه ده‌ها مورد از این تهدیدهای بی اساس و مزخرف رد و بدل شده و تمسک به آنها برای به حاشیه بردن یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور نمی‌تواند طبیعی تلقی شود.در حالی که درباره اصل ادعای صالحی مبنی بر تهدید وی ابهامات فراوانی وجود دارد، باید پرسید حتی در صورت صحت رد و بدل شدن چنین سخنان سخیف و نابجایی، این موضوع چه ارتباطی با قضیه طرح جاری دارد و جنجال‌سازی پیرامون آن برای ایجاد دوقطبی‌های کاذب و تاثیرگذاری بر رای نمایندگان مجلس جای پرسش و تامل فراوان دارد!
همچنین در حالی که پیش از این صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود صرفا درباره مسائل فنی اظهار نظر می‌کند و جنبه‌های سیاسی توافق برعهده دیگران است، انتخاب وی برای دفاع از طرح یک فوریتی جای پرسش دارد. علی‌رغم حضور ظریف در جلسه دیروز منطقی آن بود که وی به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده درباره برجام توضیح می‌داد. انتخاب صالحی برای دفاع از برجام و حاشیه‌سازی‌های عجیب و غریب در این‌باره، پرسش‌ها در این زمینه را پررنگ‌تر می‌کند.
 
فاکس‌نیوز: ایالت‌های آمریکا احتمالاً زیر بار اجرای برجام نمی‌روند
کیهان: «توافق هسته‌ای آمریکا با ایران یک توافق اجرایی است و نه معاهده و در چالش با دادگاه‌های آمریکا و قوانین فدرال، آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد.»
در حالی که در برجام قید شده که دولت آمریکا، ایالت‌های خود را «تشویق» به تعلیق برخی تحریم‌ها کند. شبکه فاکس‌نیوز گزارش داد: برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی درگیر اجرای توافق هسته‌ای بطور خصوصی به این نتیجه رسیده‌اند که شرط اصلی کاهش تحریم‌ها با مقررات فدرال تناقض دارد و بدون نقض این مقررات امکان اجرای آن وجود ندارد.
به گزارش پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز، بطور خاص بخش 5/1/2 ضمیمه دوم برجام می‌گوید که در ازای تبعیت ایران از شروط توافق، «واشنگتن به شرکت‌های غیر آمریکایی تحت مالکیت یا کنترل اتباع آمریکا اجازه می‌دهد که با ایران وارد فعالیت‌های سازگار با برجام شوند.» این بدان معناست که شرکت‌های وابسته به شرکت‌های مادر آمریکایی تحت شرایط خاص مجاز به کار با ایران می‌شوند.
فاکس‌نیوز تصریح کرد: مشکل این است که «قانون کاهش تجدید ایران و حقوق بشر سوریه» (ITRA) که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اوت 2012 آن را امضاء کرد، بطور آشکار رخنه «شرکت‌های وابسته خارجی» را برای کار با ایران بست. قانون یاد شده همچنین تأکید می‌کند که شروط مذکور در بخش 218 این قانون به قوت خود باقی خواهد ماند تا زمانی که رئیس جمهوری آمریکا دو موضوع را در کنگره تأیید کند: اول این که ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه خارج شده؛ و دوم اینکه تلاش خود برای رسیدن به سلاح‌های کشتار جمعی را متوقف کرده است.
سایر دستورات اجرایی و مقررات امضاء شده توسط رئیس جمهور اوباما مانند «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» نیز تأکید کرده‌اند که تمام مقررات پیشین فدرال مرتبط با تحریم‌ها مؤثر باقی خواهند ماند.
فاکس نیوز خاطرنشان کرد: از آنجا که توافق هسته‌ای یک «توافق اجرایی» و نه یک معاهده است، و بعلاوه رأی مثبت کنگره بصورت آشکار یا نمادین را نیز دریافت نکرده است، تحلیلگران حقوقی در داخل و خارج از دولت اوباما به این نتیجه رسیده‌اند که برجام در برابر چالش در دادگاههای آمریکا آسیب‌پذیر است.
عدم اجرا از سوی ایالت‌های آمریکا و اعمال تحریم‌های سابق، یکی از چالش‌های اجرایی شدن برجام در زمینه تعلیق تحریم‌هاست و این در حالی است که انجام تعهدات طرف غربی پس از انجام همه تعهدات ایران شروع می‌شود!
 
پارازیت «جام جم» روی موج «برجام»
روزنامه دولتی ایران در یادداشتی به قلم محمد هاشمی از عملکرد صدا و سیما در پوشش مذاکرات برجام انتقاد کرده و آن را یکجانبه به سود منتقدان برجام دانسته است:
یکی از وظایف «ملی» صدا و سیما، اطلاع‌رسانی درباره مهم‌ترین مسائل روز است. رسانه ملی موظف است در کوتاه‌ترین زمان، اخبار و رویدادها را بی کم و کاست و بدون سوگیری، به اطلاع مردم برساند. این مأموریت زمانی اهمیت ویژه می‌یابد که سر و کار رسانه  با موضوعات «ملی» باشد. چنین موضوعی ایجاب می‌کند صدا و سیما به عنوان رسانه «ملی» در راستای «منافع ملی» حرکت کند. اما متأسفانه مروری بر عملکرد این سازمان، گواهی می‌دهد صدا و سیما از وظیفه و مأموریت ذاتی خویش فاصله گرفته است. مصادیقی چون نبود توازن در تقسیم تریبون میان موافقان و مخالفان توافق، پخش پر تعداد و مکرر سخنان منتقدان توافق و تریبون دادن به  طیفی خاص و عده‌ای معدود و نیز اقدام دیروز که سخنان و تصویر یک نماینده منتقد را پخش کرد اما هنگامی که نوبت نماینده موافق رسید، به پخش تصویر ثابت و صوت او بسنده کرد، در مجموع نشان می‌دهد که این رسانه در مقام عمل به تریبونی برای تبلیغ یک جناح خاص سیاسی بدل شده است. این گمانه دیروز نیز بشدت تقویت شد زیرا پس از پایان رأی‌گیری در «بهارستان» و تأیید «برجام»، تلویزیون که قاعدتاً باید به رأی اکثریت مجلس احترام گذارد، در اقدامی معنادار اما غیرحرفه‌ای، بار دیگر سخنان شنبه شب نماینده منتقد توافق  را «بازپخش» کرد.
 بررسی کارشناسانه موضوعات روز سیاسی، یکی از اولویت‌های مطلوب هر رسانه و مخاطبانش است، مشروط بر اینکه کارشناسان از میان سلیقه‌های مختلف انتخاب شده و برای ارائه نظرات، به آنها فرصت «برابر» داده شود؛ «نقد» بسیار مفید است به شرطی که به کسی که مورد انتقاد قرار می‌گیرد، فرصت دفاع داده شود. متأسفانه صدا و سیما در چینش کارشناسان و اعطای فرصت «برابر» به سلیقه‌های مختلف سیاسی، کارنامه قابل دفاعی ندارد. در اینجا این پرسش پیش می‌آید که آیا «صدا و سیما توانسته با رویکرد یکسویه خود به هدف هایش دست یابد یا نه؟» پرسشی که پاسخش را می‌توان در «نظرسنجی ‌ها» یافت. به گواه «نظرسنجی‌های» متعدد و معتبر، صدا و سیما نه تنها نتوانسته مخاطبان خود را حفظ کند، بلکه در دفاع از یک جناح خاص نیز موفق عمل نکرد. چرا که به دفعات دیده شده تبلیغات صدا و سیما به نفع یک فرد یا جناح خاص نتیجه برعکس داده است. با این اوصاف می‌توان به پرسش مطرح شده این گونه پاسخ داد که رسانه ملی نتوانسته با رویکرد خود به آن جناح خاص خدمت کند. از سوی دیگر «رفتار جناحی» این رسانه به اهرمی تبدیل شده که مردم را به سوی استفاده از رسانه‌های بیگانه سوق می‌دهد، رسانه‌هایی که در جهت «منافع ملی» حرکت نمی‌کنند و در لفافه برنامه‌ها و اخبار سیاسی خود، موضوع‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را نشانه گرفته‌اند؛ موضوعی که بارها از سوی صدا و سیما اذعان شده، اما این رسانه تاکنون برای جلوگیری مردم از مراجعه به رسانه‌های بیگانه، اقدام مؤثری انجام نداده است. باید توجه داشت کانال‌های اطلاع‌رسانی مانند گذشته نیست و امروز می‌توان با یک موبایل در کوچه و بازار و خودرو در جریان اخبار قرار گرفت. رویدادی که بر پیچیدگی کار رسانه افزوده است و حساسیت ویژه‌ای می‌طلبد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار