سلسله مباحث فساد در فضای مجازی

تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا موتورهای جستجو خدمات رایگان ارائه می دهند؟

کم رنگ شدن حریم خصوصی

به گزارش گلستان 24، تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا موتورهای جستجو خدمات رایگان ارائه می دهند؟ آیا می دانید هزینه های مربوط به یک سرور و کارمندان یک شرکن موتور جستجوی اینترنتی چقدر است؟ موتورهای جستجو ساختار بسیار پیچیده ای دارند اما همه این پردازش ها با سرعتی باور نکردنی انجام می شوند!

وقتی یک فایل یا برنامه را در کامپیوتر شخصی خود جستجو می کنید زمانی که طول می کشد تا پیدا کند به مراتب بیشتر از جستجو در یک موتور جستجوگر است. با این اوصاف که یک موتور جستجو با میلیون ها آدم سر و کار دارد و در آن واحد پاسخ این تعداد را می دهد ولی در کامپیوتر شخصی فقط یک نفر منتظر جواب است.

موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، Baidu، مایکروسافت و همه موتورهای جستجو با هدف جمع آوری  و فروش اطلاعات کاربران اینترنتی راه اندازی می شوند.

بخش زیادی از درآمد گوگل از طریق آژانس امنیت ملی آمریکا NSA تامین می شود. چه چیزی بهتر از اینکه بدانند مردم دنیا در حال حاضر به چه چیزی فکر می کنند، دنبال چه چیزی هستند، علاقه مندیشان به چیست و... بهترین روش برای جمع آوری اطلاعات جامع درباره افکار عمومی دنیا، موتورهای جستجو هستند.

شناخت علاقه مندی مردمان یک کشور و واردات محصولاتی که مورد علاقه آنهاست باعث افزایش درآمد کمپانی های آنها می شود. یا پی بردن به اعتقادات یک ملت و تمایلاتشان و در نتیجه طراحی یک انقلاب رنگی...!

در بین شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی ست و طبق افشاگری‌های اخیر اسنودن دولت‌هایی نظیر آمریکا به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ایمیل، تماس‌های شما در اسکایپ و … دسترسی دارد که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در فضای مجازی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمک کرده‌اید که شما را راحت‌تر به دام بی اندازند.

در پایان ذکر این نکته ضروری ست که شبکه‌های اجتماعی در کنار این اثرات منفی و مخرب فواید بی‌نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان‌ها و افراد نیز داشته است و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربر است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار