معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در سال جاری 27 تن مواد غذایی در سطح استان گلستان معدوم شدند.

فعالیت 83 اکیپ نظارتی در سطح استان گلستان در ایام نوروز

به گزارش گلستان24؛ به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی در مراکز توزیع و عرضه در سال جاری 27 تن مواد غذایی در سطح استان گلستان معدوم شدند.

18 فروردین ماه و هفتم آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف از جمله کشور ایران نامگذاری شده است در چنین روزی در سال 1948 میلادی در نیویورک نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان جهانی بهداشت تدوین شد.

در ژوئن سال 1948 میلادی نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از 61 کشور جهان تشکیل شد از آن سال به بعد همه ساله در چنین روزی را به عنوان روز جهانی بهداشت معرفی کردند.

در کشور ایران، بهداشت به عنوان یکی از مباحث مبنایی در امر توسعه کشور همواره مدنظر قرار داشته است چنانچه فصل 25 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به بهداشت و درمان اختصاص داده شده است.

در این راستا گفت و گویی صمیمی با عارف‌نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و رئیس مرکز بهداشت گلستان صورت گرفت.

فرماندار کلاله گفت: در سال جاری به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی در مراکز توزیع و عرضه تعداد 27 تن مواد غذایی در سطح استان گلستان معدوم شدند.

چه اقداماتی در ایام نوروز داشتید و در سطح استان گلستان انجام شد؟

عارف‌نیا: تمام فعالیت‌های ما در راستای بهداشت محیط متمرکز شده است که از 15 اسفندماه استارت آن زده می‌شود و تا 15 فروردین است که به مدت یک ماه برنامه کشیک‌های کاردان‌ها و کارشناسان بهداشت محیط آغاز می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفت و محقق هم شد 201 نفر نیرو در قالب 83 اکیپ نظارتی در سطح استان گلستان در ایام نوروز فعالیت کردند.

در ایام نوروز از چند مراکز عرضه و تولید در سطح استان گلستان بازدید بعمل آمد؟

عارف‌نیا: فعالیت‌های بهداشت محیطی در شهرستان‌های گلستان انجام شد و در ایام نوروز 22 هزار مورد بازدید از مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی صورت گرفت.

بازدید از اماکن عمومی که شامل تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و سایر مناطقی که تفریحی است اعم از جنگل‌ها و مراتع به تعداد 5 هزار و 632 مورد گزارش شد.

142 مورد از اماکن بین‌راهی استان گلستان بازدید به عمل آمد که حاصل این بازدیدها 27 تن مواد غذایی در استان گلستان معدوم شدند مواد غذایی نظیر گوشت مرغ، گوشت ماهی، نوشابه‌های تاریخ گذشته، خامه‌های شیرینی‌پزی و غیره است و نسبت به سال گذشته که 12 تن معدومی داشتیم تعداد معدومی‌ها در سال جاری تقریبا 2.5 برابر افزایش را نشان می‌دهد.

در ایام نورز چند مراکز به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی به تعطیلی کشانده شدند؟

عارف‌نیا: 57 مرکز به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی در ایام نوروز سال 1397 تعطیل شدند و 589 مورد به دادگاه معرفی شدند و 413 مورد از مواد غذایی نمونه‌برداری شد.

متاسفانه درصد کمی از مردم حاضر هستند زود به یک سرمایه اقتصادی برسند و در این راستا از هیچ چیزی کوتاهی نمی‌کنند و برایشان مهم نیست که مواد غذایی که تهیه می‌کنند تاریخ مصرفش گذشته است و آیا بهداشتی است یا خیر.

در سال جاری ما به تجهیزات بسیار خوبی مجهز بودیم ما حتی در همان لحظه می‌توانستیم سطح آلودگی مواد عرضه را کشف کنیم که این ماده غذایی که اکنون در حال عرضه است تا چه میزان آلوده است و همچنین دستگاه‌هایی داشتیم که روغن را از روی مواد اکسیدان می‌سنجیدند.

شهروندان گلستانی در صورت مشاهده عرضه و توزیع مواد غذایی ناسالم مانند شیرینی مانده در مراکز فروش شیرینی و یا غیره بودند می‌توانند از طریق سامانه تلفنی 190 که یک سامانه کشوری است اطلاع دهند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از توزیع موادغذایی غیربهداشتی و ناسالم صورت پذیرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار