مدیرکل هواشناسی گلستان:

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: خوشبختانه مرکز پیش‌بینی هواشناسی گلستان از امکانات خوبی نظیر دریافت تصاویر ماهواره برخوردار است و باید امکانات دیگری نظیر رادار را در استان گلستان تعریف کنیم که قرار است در آینده‌‌ای نزدیک این رادار را در استان گلستان راه‌اندازی کنیم.

به زودی رادار هواشناسی در گلستان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ امروزه اطلاعات هواشناسی در تمام زمینه‌ها و فعالیت‌های انسان نقش دارد اگر کمی به داده‌های هواشناسی گذشته بیاندیشیم یکی از مهمترین نقش هواشناسی با توجه به اطلاعات هواشناسی این است که برای آینده بویژه اقتصاد کشور می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

در خصوص وضعیت اداره‌کل هواشناسی استان گلستان گفت و گویی صمیمی با نوربخش داداشی‌تنکابنی مدیرکل هواشناسی گلستان و محمدرضا رحمان‌نیا معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان گلستان صورت گرفت.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: اداره‌کل هواشناسی استان گلستان در حال حاضر دارای ۱۰ ایستگاه سینوپتیک اصلی است که این ایستگاه‌ها، اطلاعات هواشناسی را به صورت ساعتی در مدار بین‌المللی قرار می‌دهد و در کنار آن ۲۲ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۸۰ ایستگاه باران‌سنجی در گلستان وجود دارد.

نوربخش داداشی‌تنکابنی اظهار کرد: رسالت اصلی اداره‌کل هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم است یعنی با صدور پیش‌بینی، اطلاعیه و اخطاری که می‌دهیم نقش ما در حفاظت از جان و مال مردم تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه اطلاعات هواشناسی در تمام زمینه‌ها و فعالیت‌های انسان نقش دارد اگر کمی به داده‌های هواشناسی گذشته بیاندیشیم یکی از مهمترین نقش هواشناسی با توجه به اطلاعات هواشناسی این است که برای آینده به ویژه اقتصاد کشور می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: بعد از پایش مستمر داده، مرکز پیش‌بینی ما باید پردازش و تولید محصول کند و داده‌ها تبدیل به پیش‌بینی شود و خوشبختانه مرکز پیش‌بینی هواشناسی همراه با کارشناسان بسیار مجرب در سطح استان گلستان داریم و با توجه به اقلیم خاصی که در این استان وجود دارد در مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان خوشبختانه از امکانات خوبی نظیر دریافت تصاویر ماهواره نیز برخوردار هستیم.

داداشی‌تنکابنی اذعان کرد: باید امکاناتی نظیر رادار را در استان گلستان تعریف کنیم که قرار است انشاالله در آینده‌‌ای نزدیک این رادار را در استان گلستان راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از کاربردهای هواشناسی گلستان با توجه به اینکه در کنار دریا و جنگل قرار گرفتیم یکی از عواملی که امروزه استان ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها است تولید داده و اطلاعات در سطح جنگل را در برخی از ایستگاه‌های هواشناسی تعریف کردیم و در آینده‌ای نزدیک باید تعدادی از ایستگاه‌های خودکار را در دامنه‌های جنگل و ارتفاعات افزایش دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان گفت: سه نوع پیش‌بینی هواشناسی داریم پیش‌بینی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت است پیش‌بینی‌هایی که در سازمان هواشناسی انجام می‌شود با توجه به اقلیم خاصی که این استان دارد در برخی مواقع پیش‌بینی خیلی کوتاه‌مدت برای ما حائز اهمیت است ما در صدور پیش‌بینی‌ها همواره اعلام می‌کنیم و پیش‌بینی ما در ۲۴ ساعت آینده، ۴۸ ساعت آینده و ۷۲ ساعت آینده است.

داداشی‌تنکابنی ابراز کرد: هر چه به زمان نزدیک‌تر می‌شویم دقت پیش‌بینی بالاتر می‌رود به طوریکه پیش‌بینی کوتاه‌مدت ما قریب به ۹۰ درصد صحت دارد و این موضوع همواره مورد بررسی سازمان هواشناسی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پیشرفته‌ترین کشورها نیز نمی‌توانند پیش‌بینی صددرصدی را ارائه دهند هواشناسی گلستان در طول سال قریب به ۴۰ اطلاعیه و اخطار صادر می‌کند یعنی این استان با بسیاری از استان‌های دیگر که تغییرات اقلیمی اینچنینی ندارند تلاش بسیاری انجام می‌دهند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان افزود: در راستای صید و صیادی نیز توصیه هواشناسی کاربردی دریایی در استان گلستان داریم در شهرستان بندرترکمن نیز دوبار در هفته نشست توصیه هواشناسی دریایی را داریم و همکاران ما در شیلات، صید و صیادی و منابع‌طبیعی استان گلستان شرکت می‌کنند و توصیه‌های لازم را با توجه به اطلاعات هواشناسی ارائه می‌دهند.

معاون پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: متوسط بارش ایستگاه‌های هواشناسی استان گلستان از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه) تاکنون ۱۱۰.۵ میلیمتر بود که می‌توان گفت قریب به دو درصد نسبت به دوره بلندمدت آماری کاهش بارندگی را داشتیم و نسبت به سال گذشته نیز افزایش ۹ درصدی بارش را در استان گلستان شاهد بودیم.

محمد رحمان‌نیا یادآور شد: بیشترین مقدار بارندگی در شهر بندرگز با میزان ۱۹۶.۳ میلیمتر به خود اختصاص داد و کمترین میزان بارش نزولات جوی متعلق به اینچه‌برون با میزان ۴۴.۹ میلیمتر گزارش شد و از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش در شهرستان گرگان ۱۱۹.۶ میلیمتر ثبت شده است.

وی تصریح کرد: این میزان بارش نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است و در مقایسه با دوره بلندمدت آماری قریب به یک درصد کاهش را نشان می‌دهد که میزان بارندگی در شهرستان گرگان نیز در سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار