بارش تگرگ و باران‎های نقطه‎ای در شرق گلستان آغاز شد، بارشی که در پی خود انسداد مسیر ییلاقی توسکستان را به همراه داشته است.

دردسرهای عظیم بارش تگرگ در گلستان

 به گزارش گلستان 24، هر چند با توجه به اخطاریه ‎و اطلاعیه هواشناسی استان ، انتظار می‎رفت باران امروز، گلستان را تحت تاثیر خود قرار دهد اما بارش تگرگ آن هم از سمت جاده توسکستان به شاهرود رانندگان و خودروهای عبوری این مسیر را غافلگیر کرد.

بارش تگرگ در گلستان

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه شهرسازی استان گلستان گفت: طبق آخرین گزارش‎‎های دریافتی از راه‎دارخانه‎های استان جاده توسکستان منتهی به ابتدای شاهرود به دلیل بارندگی و تگرگ مسدود است.

حسین محبوبی لحظاتی پیش در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: بارش باران و تگرگ موجب بروز سیلاب در این محور عبوری شده و جاده حوالی منطقه «گندآب» را در این مسیر از گل و لای و خاشاک متاثر ساخته است.

*بارش نقطه‎ای در کوهستان‎ نگران‎کننده است

وی ادامه داد: اکنون یک گروه از نیروهای عملیاتی این اداره کل به همراه یک دستگاه لودر در منطقه حضور دارند و  در حال بازگشایی جاده هستند تا تردد ایمن برقرار شود.

محبوبی یادآور شد: در صورت نیاز، تجهیزات سنگین دیگری نیز به منطقه اعزام خواهد شد.

وی با اشاره به صدور اخطاریه هواشناسی استان طی روزهای اخیر افزود: از شهروندان و مسافران عازم به استان درخواست می‎شود پیش از مسافرت حتما با تلفن‎های گویای هواشناسی «139» و راه و شهرسازی «141» تماس حاصل کرده و از آخرین وضعیت جوی و محورهای عبوری استان آگاهی یابند.

این مسئول راه وشهرسازی گلستان با تاکید بر جدی گرفتن اخطاریه‎های هواشناسی یادآور شد: با توجه به بارش باران‎های نقطه‎ای، این وضعیت به ویژه در نقاط کوهستانی نگران‎کننده است و از رانندگان درخواست می‎شود از سفرهای غیر ضروری در مناطق کوهستانی خودداری کنند.

محبوبی تصریح کرد: به دلیل بارش باران در محورهای عبوری، این مسیرها لغزنده هستند که با توجه به این وضعیت به رانندگان توصیه می‎شود، با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی با دیگر خودروهای عبوری حرکت کنند.

وی اذعان کرد: رانندگان، علاوه بر کنترل وضعیت هواشناسی در هنگام سفر، برای احتیاط به همراه خود مقداری غدای کنسرو یا بیسکویت داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل، از نظر غذایی معضلی وجود نداشته باشد.

محبوبی با تاکید جدی بر توجه به توصیه‎های ایمنی راهداران و نیروهای پلیس توسط رانندگان خودروها در طول مسیر سفر افزود: بی‎توجهی به این توصیه‎ها ممکن است خطرآفرین باشد.

 وی خاطرنشان کرد: هفت راه‎دارخانه این استان در طول مسیرهای عبوری وجود دارد که بین 20 تا 25 نفر راهدار در آن به شکل شبانه‎روزی فعال هستند.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه شهرسازی استان گلستان محل استقرار راه‎دارخانه‎های ثابت را  درازنو، چارباغ، اولنگ، جنگل گلستان و دماغ برشمرد و یادآور شد: دو راه‎دارخانه سیار نیز در مسیرهای دوزین و دهنه زرین‎گل نیز به شکل شبانه‎روزی آماده خدمت‎رسانی به مسافران و شهروندان عزیز گلستانی هستند.

*مسیرهای خوش‎ییلاق و جنگل گلستان باز است

محبوبی متذکر شد: در مسیرهای خوش ییلاق و جنگل گلستان در محدوده استان نیز بارش باران آرام و خفیف ادامه داشته و رفت و آمد خودروها به طور عادی در آن جریان دارد.

 مدیر کل هواشناسی استان گلستان نیز با اشاره به صدور اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی طی روزهای اخیر گفت: با توجه به پیش‎بینی وقوع بارش‎های رگباری و نقطه‎ای در استان تا صبح فردا، احتمال آب‎گرفتگی و بروز سیلاب به ویژه در مناطق کوهپایه‎ای و کوهستانی جنوب استان بالا است.

سید محمد رضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: از عصر امروز گلستان شاهد بارش‌های متناوب باران توام با رعد و برق خواهد بود که این وضعیت تا شام‎گاه روز چهارشنبه طول خواهد کشید.

وی اضافه کرد: طی این مدت دریای خزر مواج است، که با توجه به این شرایط از شهروندان به ویژه مسافران میهمان در استان درخواست می‎شود از شنا در این دریا و حتی رودخانه‎های محلی پرهیز کنند.

*مردم اخطاریه‎های هواشناسی  را جدی بگیرند

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان اذعان کرد: انتظار می‎رود مدیران استانی و مردم همواره اطلاعیه‎ها و اخطاریه‎های جوی را مورد توجه قراردهند تا شاهد حادثه ناگواری در استان نباشیم.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان افزود: در سال‎هایی نه چندان دور بی‎توجهی به این هشدارهای هواشناسی موجب خسارات مالی و حتی تلفات انسانی در استان شده است.

وی با اشاره به صدور اطلاعیه هواشناسی استان و ابلاغ آن به تمامی دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تصریح کرد: این اطلاعیه و اخطاریه‎ها در حوزه پیش‎بینی و پیشگیری مدیریت بحران از اهمیت به‎سزایی برخوردار است و سریعا برای اعضای شورا و رسانه‎ها‎ ارسال می‎شود.

هوای گلستان هم‎اکنون ابری است و به تدریج بر شدت وزش باد در آن افزوده می‎شود، دمای هوای استان نیز بین 19 تا 28 درجه سانتی‎گراد متغیر است.

ارسال نظر

آخرین اخبار