حجت الاسلام و المسلمین رفیعی:

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان این‌که متاسفانه مردم از تکراری بودن مباحث منبرها گلایه دارند، گفت: چه بسا امروزه سخنرانی کارشناسانی که در زمینه علوم حدیث، فقه، تفسیر قرآن در دانشگاه ها تحصیل کرده‌اند مخاطبان بیشتری از منابر روحانیون دارد و این علاوه براین‌که فرصتی مناسب است، تهدید نیز به حساب می‌آید، چرا که این مطلب نشان دهنده این است که مطالب منبرهای برخی طلاب و روحانیون در بین مردم جاذبه ندارد.

رمردم از تکراری بودن مباحث منبرها گلایه دارند

به گزارش گلستان24؛حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در نشست "سوژه‌های سخن با محوریت قرآن و ماه رمضان" که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، عنوان کرد: ماه شعبان، ماه بسیار پر برکتی است و انسان باید بهترین استفاده معنوی را ازاین ماه پر خیر و برکت ببرد؛ در این راستا امام رضا(ع) نیز درحدیثی ضمن سفارش به اغتنام فرصت در ماه شعبان به اموری همچون زیاد دعا خواندن، طلب مغفرت، قرائت قرآن، توبه از گناهان، ادای دین و امانت، گذشت از حقد و رفع کینه، ترک گناهی که انسان بیشتر به آن مبتلاست و هم‌چنین رعایت تقوا بسیار سفارش کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان و کثرت منبرهای وعظ در این ایام، طلاب باید در نوع محتوا و مطالب منبرها بیشتر دقت داشته و سعی کنند موضوع منابر دراین ایام جز مباحث قرآنی نباشد؛ البته مباحث قرآنی نیز قطعا باید توام با مسائل تاریخی و احادیث باشد چرا که مباحث قرآنی منهای این دو مبحث نیست، اما محوریت باید مباحث قرآنی وتفسیر آیات باشد.

رفیعی با اشاره به آیه "و لقد یسرنا القران للذکر فهل من مدکر" تاکید کرد: برخی تعبیر یسرناالقرآن را به این معنا دانسته‌اند که حفظ قرآن و به خاطر سپردن قرآن آسان‌تر از دیگر کتب و مطالب است، اما برخی همچون علامه طباطبایی در رابطه با این تعبیر گفته‌اند یسرناالقرآن به معنای تنزل قرآن از لوح محفوظ به عالم تشریع و الفاظ است که این همان فهم آسان قرآن است؛ بنابراین از آیه مذکور این پیام دریافت می‌شود که قرآن باید به آسان‌ترین شکل برای مردم بیان و تفسیر شود.

وی افزود: تمام دردهای بشر در چهار درد کفر، نفاق، انحراف(الغی) و ضلالت است و طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) قرآن این چهار درد را برطرف می‌کند چراکه قرآن شفای صدور است و این تعبیر که برخی کلمه شفاء را در قرآن تنها به معنای شفای جسم دانسته‌اند امری اشتباه است، چرا که اصل درشفای صدور است، اما به دلیل گستردگی معنای کلمه، شفای جسمی را هم شامل می‌شود.

رفیعی گفت: امام سجاد(ع) نیز در راستای اهمیت قرآن، در صحیفه سجادیه ۵ نقش اساسی برای قرآن شمرده‌اند که از جمله آنها مونس بودن قرآن، حارس(نگهبان)بودن، زاجر بودن قرآن است؛ به این معنا که قرآن بهترین مونس از تنهایی و وحشت، نگهبان انسان از وسواس و خطرات شیطان، بازدارنده از حرکت در مسیر معصیت، جلوگیرنده از گناهان لسانی همچون غیبت، تهمت، دروغ و هم‌چنین بازدارنده از ورود انسان به خطا و معصیت است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این‌که علاوه بر نص قرآن، در روایات و احادیث ائمه اطهار(س) به اهمیت و نقش حیاتی قرآن در جنبه‌های گوناگون زندگی انسان تاکید شده است؛ لذا لزوم تفسیر آیات کلام الله مجید بیشتر احساس می‌شود و این مسئله در منابر طلاب و روحانیون باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مسئله تفسیر قرآن، از مباحثی است که خوشبختانه برای مردم عامه جاذبه بسیار زیادی دارد اما باید دقت شود که تفسیر قرآن به گونه‌ای مطرح شود که در سطح فهم همه اقشار و در واقع درسطح ادراک عامه مردم باشد، چراکه تفسیر تبلیغی از تفسیر کلامی جداست.

رفیعی تصریح کرد: منظور از تفسیر تبلیغی، این است که برداشت‌های تبلیغی از آیه گفته شود، تاریخ وقصه برای آن نقل شود و در نهایت تفسیر یک آیه منطبق با مسائل روز مطرح شود.

وی در زمینه تفسیر و مباحث قرآنی به طلاب تو صیه کرد؛ در منابر به ویژه در ماه مبارک رمضان باید مسائلی هم چون اعجاز قرآن، پاسخ شبهات، مسئله نسخ، محکم و متشابه در قرآن به وضوح برای مردم توضیح داده شود.

این استاد دانشگاه گفت: تفسیر می‌تواند به دو نوع ترتیبی و موضوعی مطرح شود، در تفسیر ترتیبی یک سوره همچون سوره حجرات، نور، ملک و...تفسیر وتوضیح داده می‌شود و درتفسیر موضوعی یک موضوع و مسئله همچون مسئله خسران و جایگاه خاسران در قرآن و ... مطرح می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که هم اکنون ۹۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم قرآنی و احادیث در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند، گفت: در منبرها اولا باید به شبهات مردم پاسخ داده شود و درواقع به جنبه اعتقادی مردم توجه شود، ثانیا منبرها باید آموزشی باشد، به این معنا که از مباحث تکراری اخلاقی و ... دوری شود و نکات آموزشی یک آیه در حوزه‌های اجتماعی، تاریخ و...گفته شود و در نهایت مطالب برای عامه مردم کاربردی باشد.

وی تاکید کرد: بحث اعلام در قرآن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بدین معنا که شأن نزول آیه نه فقط سبب نزول آن، برای مردم بیان شود و به بیان ساده‌تر این‌که آن فردی که به سبب رفتار نیک یا بد او آن آیه نازل شده است و مسائل پیرامون آن مطرح شود.

رفیعی در پایان گفت: بحث مثل‌ها، قصص و تشبیهات قرآنی نیز از مسائل مهمی است که باید با آن پرداخته شود، اما نکته مهم در همه این مطالب و توصیه‌هایی که ذکر آن رفت این است که بحث قرآن و تفسیر آن در منبرها به ویژه  ماه رمضان باید بیشتر از مباحث دیگر مطرح شود، اما با زبانی که در سطح فهم و درک همه اقشار جامعه باشد و سطح مخاطب در نظر گرفته شود و این مسئله هنر یک واعظ و طلبه است.

/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار