چه دکترهایی می توانند برای روزه نگرفتن تجویز کنند

اگر از گفته پزشک متدیّن و امین اطمینان حاصل شودکه روزه براى شما ضرر دارد روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جایز هم نیست

چه کسانی می توانند روزه نگیرند؟

به گزارش گلستان 24، روزه داری در اسلام همچون احکام دیگر دارای شرایطی است. بر اساس فتوای مراجع تقلید  افرادی که از بیماری رنج می برند و روزه برایشان مشکل جدی جسمی ایجاد می کند نباید روزه بگیرند. البته ذکر این نکته ضروری است که شاید هر پزشکی صلاحیت تجویز روزه نگرفتن را دارا نباشد.

 

ملاک اعتبارِ منع پزشک از روزه

سوال: اگر پزشک شخصى را از روزه گرفتن منع کند آیا با توجه به این‌که بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟

 

جواب: اگر مکلّف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه براى او ضرر دارد و یا از گفته وى یا منشأ عقلایى دیگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.

منع پزشک غیر امین

سوال: بعضى از پزشکان که به مسائل شرعى ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع مى‌‏کنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟

 

جواب: اگر پزشک امین نباشد و گفته او هم اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غیر این صورت نباید روزه بگیرد.

روزه با وجود منع پزشک

سوال:چشم پزشک مرا از روزه گرفتن منع کرده و گفته است که به علت ناراحتى چشم به هیچ وجه نباید روزه بگیرم، ولى من به گفته او توجه نکرده و شروع به روزه گرفتن کردم که باعث بروز مشکلاتى براى من در اثناى ماه رمضان شد. به‌طورى که در بعضى از روزها هنگام عصر احساس ناراحتى مى‌‏کنم، لذا متحیّر و مردّد هستم بین این‌که روزه نگیرم و یا ناراحتى‌‏ام را تحمل کرده و روزه را تا غروب ادامه دهم. سؤال این است که آیا اصولاً روزه گرفتن بر من واجب است؟ و در روزهایى که روزه مى‌‏گیرم و نمى‌‏دانم قدرت ادامه آن را تا غروب دارم یا نه، آیا روزه‌‏ام را ادامه دهم؟ و نیّت من چگونه باید باشد؟

 

جواب: اگر از گفته پزشک متدیّن و امین اطمینان حاصل کنید که روزه براى چشم شما ضرر دارد و یا خوف ضرر داشته باشید، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جایز هم نیست، و با خوف ضرر نیّت روزه صحیح نیست و در صورت عدم خوف ضرر نیّت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت‏ روزه متوقف بر این است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد.

سوال: در سال گذشته توسط پزشک متخصص موردعمل جراحى کلیه قرار گرفتم. وى مرا از گرفتن روزه تا آخر عمر منع نمود، ولى در حال حاضر هیچ مشکل و دردى احساس نمى‌‏کنم و حتى به‌طور طبیعى غذا مى‌‏خورم وآب مى‌‏نوشم و هیچ‌یک از عوارض بیمارى را هم حس نمى‌‏کنم، وظیفه من چیست؟

 

جواب:اگر خود شما از ضرر روزه خوف ندارید و حجت شرعى هم بر آن ندارید، واجب است روزه ماه رمضان را بگیرید.

 

روزه نگرفتن به دستور پزشک و کشف خلاف

سوال: اگر پزشک به بیمارى بگوید که روزه براى شما ضرر داد و او هم روزه نگیرد، ولى بعد از چند سال بفهمد که روزه براى وى ضرر نداشته و پزشک در تشخیص خود اشتباه کرده است، آیا قضا و کفّاره بر او واجب است؟

 

جواب: اگر از گفته پزشک متخصص و امین و یا از منشأ عقلایى دیگر، خوف از ضرر پیدا کند و روزه نگیرد، فقط قضا بر او واجب است.

 رساله ی اجوبه الاستفتاءات سوالات173-174-175-176-177

آوینی

ارسال نظر

آخرین اخبار