کتابخانه گلستان 24

کتاب اصول دین و احکام برای خانواده تألیف : دکتر محمدجواد باهنر و سید رضا برقعی

چرا مردم به دین نیازمندند ؟!!

دین سنتی است آسمانی که خداوند بوسیله پیغمبران برای ارشاد و راهنمایی بشر فرستاده است و آن مجموعه مقررات و عقاید صحیحی است که انگیزه رفتار نیکو در افراد و نظم صحیح و عادلانه در اجتماع خواهد بود.

چرا دین برای مردم لازم است ؟

1 ـ خدا مردم را آزاد و مختار آفرید و به آنان خواسته های نامحدود در زمینه علاقه به مال و مقام و امورجنسی و مانند آن داد ، تا انگیزه کوشش و پیشرفت فراوان باشد .

خواسته ها ممکن است موجب تصادم و اختلاف شود از این رو لازم بود قانونی برای تعدیل این تمایلات و راهنمایی آنان بفرستد .

2 ـ خدا بشر را اجتماعی آفرید و می دانست هنگامی که جمعی دور هم گرد آمدند احتیاج به همکاری دارند و در زمینه این زندگی گروهی و همکاری ، حقوق و روابطی پیدا می شود ، از این روز لازم است تا آنان را به حقوق و روابط صحیح اجتماعی رهنمون گردد .

3 ـ بشر برای شناختن امور نامحسوس و ماورای طبیعت به این آسانی راهی پیدا نمی کند و در شناختن آفریدگار و عالم آخرت و بهشت و جهنم و فرشتگان و مانند آن به انحراف و اشتباه می افتد و از طرفی این امور با عقیده و زندگی و سرنوشت او تماس مستقیم دارند . از این رو لازم است خدا مردم را با این حقایق به خوبی آشنا کند .

3 ـ خدا به مردم نعمتهای فراوان داد و هر نعمتی را شکری لازم بود و مردم خود راه صحیح شکرگذاری و عبادت را نمی دانند و لازم بود به آنان یاد داده شود از این رو خدا پیامبران را برانگیخت .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار