یک متخصص گوارش گفت: رعایت رژیم غذایی مناسب در کنترل اختلالات گوارشی نقش بسزایی دارد، این موضوع در ماه مبارک رمضان به دلیل تغییر الگوی تغذیه بیشتر نمایان می‌شود.

توصیه به بیماران مبتلا به زخم معده در ماه رمضان

به گزارش گلستان24،علیرضا میرکریمی گفت: در ماه مبارک رمضان معمولاً الگوی دریافت غذا از زمان صرف وعده‌های غذایی تا ترکیب غذایی که مصرف می‌شود تغییر می‌یابد در نتیجه این حالت ممکن است علائم و عوارض برخی بیماری‌های گوارشی را تحت تاثیر قرار دهد.

13910115000185_P

وی ادامه داد: بیماری زخم معده و اثنی‌عشر یکی از این بیماری‌هاست چرا که با نخوردن غذا به مدت طولانی، ترشحات معده کاهش یافته و حرکات معده و روده هر دو ساعت یکبار انجام می‌شود.

این متخصص گوارش گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شده که ترمیم زخم در بیماران مبتلا به زخم اثنی‌عشر در زمان روزه‌داری و قبل از آن یکسان است و فقط بیمارانی که دچار زخم‌های شدید هستند باید از روزه‌داری خودداری کنند. اما بیمارانی که بیماری‌شان کنترل شده و بی‌علامت است می‌توانند با مشورت پزشک و با مصرف داروهای خود به روزه‌داری اقدام کنند.

میرکریمی ادامه داد: این بیماران باید غذای خود را با آرامش مصرف کرده و خوب بجوند، از غذاهای سنگین و پرچرب و همچنین دیرهضم نیز باید خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان افرادی که از بیماری‌های معده رنج می‌برند باید از مصرف غذاهای تند، نوشابه‌های گازدار، قهوه و کاکائو پرهیز کنند و در مقابل غذاهایی که به صورت کبابی است یا با روغن زیتون، یا با سماق مصرف کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار