گشت و گذار در شبکه های اجتماعی بخش قابل توجهی از فعالیت های روزانه ما را به خود اختصاص می دهند و همچنان این پرسش وجود دارد که این مسئله چه تاثیری بر زندگی ما دارد.

شبکه‌های اجتماعی چگونه مغز ما را مختل می‌کنند؟
به گزارش گلستان24 و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشی که ده سال پیش درباره استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی صورت گرفت نشان داد که اختلال حواس ناشی از کار با تلفن همراه هنگام رانندگی، به اندازه اختلال حواس هنگام رانندگی در حالت مستی است.

 

پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۵ بیان می کند پس از چک کردن ایمیل، ۱۵ تا ۲۵ دقیقه طول می کشد تا مغز خودش را بازیابی کند و داشتن یک منبع دریافت لحظه به لحظه اخبار و اطلاعات در جیبمان می تواند اثری ویرانگتر هم داشته باشد.

 

در سال ۲۰۱۳ هم یک انجمن مرتبط با معلمان اعلام کرد که ۴۵ درصد پاسخگویان به نظرسنجی این انجمن، تلفن همراه را برای کلاس های درس مخرب دانسته بودند.

 

بحث ها در مورد تاثیر تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در سال های اخیر بیشتر هم شده است. کل نیوپورت، متخصص رایانه و استاد دانشگاه جورج تاون در نیویورک تایمز می نویسد:

 

در نظر داشته باشید که توانایی متمرکز شدن روی کارهای سخت و انجام آنها بدون حواس پرتی در اقتصاد پیچیده روز افزون، بسیار ارزشمند شده است. شبکه های اجتماعی این توانایی را تضعیف می کنند، چرا که آنها برای معتاد کردن مهندسی شده اند.

 

او بر این باور است که استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی باعث می شود تا مغز یاد بگیرد هنگام کمترین بی حوصلگی هم نسبت به یک محرک کوچک اشتیاق نشان دهد. وقتی که این ارتباط پاولوفی (شرطی شدن) جا افتاد، تمرکز بی وقفه بر روی وظایف سخت، دشوار می شود و مغز شما چنین زمان طولانی را بدون بازسازی تحمل نمی کند.

 

نیوپرت می افزاید: بخشی از مخالفت شخصی من با شبکه های اجتماعی از این ترس ناشی می شود که چنین خدماتی توانایی تمرکزم را تضعیف خواهند کرد.


منبع: پارسینه

ارسال نظر

آخرین اخبار