حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می‌کارند، چیست؟ در صورتی که ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟

حکم وضو و غسل با ناخن کاشته شده

به گزارش گلستان24، برخی از بانوان به خاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن می کنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسل شان می شود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود. لذا درصدد آن بر آمدیم تا طبق فتاوای مشهور مراجع عظام تقلید احکام آن را بازگو نماییم.

امام خمینی(ره):

باید ناخن مصنوعی را بردارد و در صورتی که ممکن نیست یا به قدری مشقت دارد که غیر قابل تحمل است باید به دستور جیبره عمل کند. (روی ناخن مصنوعی را دست بکشد.)(تحریرالوسیله، 1424 ه.ق، ج1، ص 31، با استفاده از م9- توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج 1، ص196، مسأله 338)

آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی):

در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ولو با صرف هزینه ممکن برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل هاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ولو در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.[استفتائات سایت معظم له: (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج 1، ص196، مسأله 338)

اگر در جاى وضو یا غسل چیزى چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد که نمى شود تحمل کرد، وظیفه اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد آیت الله العظمی

بهجت(ره):

در وضو و غسل اشکال پیدا می شود و باید ناخن مصنوعی را بردارد. و اگر امکان برداشتن آن نیست باید در وضو و غسل عمل به جبیره نماید. (روی ناخن مصنوعی را دست بکشد.)(استفتائات، ج1، ص175، با استفاده از س610 وسیلة النجاة، ص51، با استفاده از م9)

آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

اگر در جاى وضو یا غسل چیزى چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد که نمى شود تحمل کرد، وظیفه اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج 1، ص 196، مساله338)

آیت الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی):

اگر در جاى وضو یا غسل چیزى چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست یا به قدرى مشقت دارد که نمى شود تحمل کرد، باید تیمّم نماید و بنا بر احتیاط مستحب به دستور جبیره هم عمل کند؛ بلى اگر محل، جراحت و مانند آن داشته باشد و برداشتن آن چیز به جراحت صدمه مى زند باید وضوى جبیره بگیرد و تیمّم لازم نیست.(توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، مساله344 - توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج 1، ص 196، مساله338)

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی)

در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممکن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد که نمى شود تحمل کرد باید به دستور جبیره عمل کند و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى مانع باشد، تیمّم هم بنماید چنانچه گفته شد.(توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج 1، ص 196، مساله338)

زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن زینت شمرده می شود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاندآیت الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):

در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممکن نیست، یا به قدرى مشقّت دارد که نمى شود تحمل کرد، بنابر احتیاط واجب باید هم وضوء جبیره ای بگیرد و هم تیمّم نماید.(سایت معظم له، استفتاء/18634)

آیا ناخن کاشته شده یا بلند گذاشتن ناخن زینت محسوب می شود و باید از نامحرم پوشانده شود؟

زینت بودن یک معنای عرفی است، پس اگر مکلف با مراجعه به عرف جامعه یقین کند کاشت ناخن یا بلند گذاشتن آن   زینت شمرده می شود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

1و2. تشخیص آن به عهده مکلف است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه مفسده ندارد، پوشاندن آن لازم نیست.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

زینت بودن یک معنای عرفی است پس اگر یقین داشته باشد زینت است باید آن را بپوشاند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود.

 

منبع: تبیان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار