به مناسبت روز دانشجو

جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه بوده است.

دانشجو و استکبار ستیزی

به گزارش گلستان 24، اعلام شده بود که روابط بین ایران و بریتانیا از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد. این موضوع بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در ۱۴ آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاسها پرداختند و ناآرامی تمامی محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت. دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت. سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاسهای درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی نمودند. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نامهای احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد. فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد.

و این شد که امروز یعنی 16 آذرماه نامگذاری شد به نام دانشجویان ایران. به یاد دانشجویانی که از هر فکر و عقیده ای یک هدف مشترک داتند، و آنهم استکبارستیزی بود.

روز دانشجو

با توجه به دستور شفاهی رهبر انقلاب:

نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه‌هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنید و برای رویارویی با آن، تمام ظرفیّتهای خودتان را به‌کار گیرید و در این مسیر به وعده‌های خداوند اطمینان داشته باشید.

هم‌چنان شاهدیم که امام خامنه‌ای در پیام شفاهی خود به تشکل‌های دانشجویان انقلابی، بندی را آورده که نشان از لزوم توجه بیشتر به این مباحث دارد. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شفاهی به تشکل‌های دانشجویی انقلابی، با بیان اینکه عرصه جنگ نرم بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک اشتروار می‌طلبد، خطاب به جوانانی که آنان را افسران جوان جنگ نرم می‌دانند تأکید کردند:

- نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه‌هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنیدو برای رویارویی با آن، تمام ظرفیّتهای خودتان را به‌کار گیرید و در این مسیر به وعده‌های خداوند اطمینان داشته باشید.

این جملات امام خامنه‌ای سه سوال مهم را مطرح می‌کند: آیا غرب‌شناسی و پیرو آن نظام سلطه شناسی به صورت کامل صورت نگرفته است و هنوز جنبه‌هایی از آن مغفول مانده؟ و یا اکنون منظور نظر امام این است که این فرآیندِ انجام شده در رابطه با غرب‌شناسی و محصولات به دست آمده از این فرآیند باید به صورت کاربردی و اجرایی، سرمشق و الگوی ابعاد گوناگون زندگی جوانان انقلابی این کشور قرار بگیرد؟ و یا هر دوی این سوال‌ها؟

پاسخ هر چه که باشد، مخاطبان این دستور صریح امام خامنه‌ای، جوانان انقلابی و دانشجویان مسلمان و ولایت‌مدار این کشور هستند و بر ایشان فرض است که نسبت به انجام این دستور اقدام کنند؛ در سرحد توان. امام خامنه‌ای در بند مورد اشاره، چهار مرحله از جنگ نرم را به تصویر کشیده‌اند:

1. شناسایی کامل نظام سلطه

2. تحلیل اهداف و راهبردهای واقعی آن

3. رویارویی با تمام ظرفیت

4. اطمینان به وعده‌های خداوند در حین جنگ

دانشجو یعنی عنصری که از مرحله آموختن به یافتن رسیده است. از آموز به جو تحول پیدا کرده است. دانشجویان یک ملت آینده سازان آن کشورند. سعی و تلاش در تحصیل علم و آگاهی های اجتماعی از وظایف دوره دانشجویی است. دانشجو به عنوان یک عضو تحصیل کرده کشور باید بداند وضعیت کشور خودش و کشورهای جهان چگونه است. بداند در بحرین و یمن و فلسطین و سوریه چه می گذرد. آگاه باشد به وضعیت استعمار جهانی . آگاه باشد به جریان نفوذی که قصد نفوذ به پوست و گوشت دانشجویان کشور را دارد. چرا که دانشجویان عناصر مهم یک کشورند.

امام خامنه ای:

جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار