یادداشت دکتر حسن بیارجمندی؛ تهدیدات مهندسی اطلاعات برای مهندسی مدیریت های کلان❗

دکتر حسن بیارجمندی کارشناس مسئول سابق امور امنیتی استانداری گلستان طی یادداشتی نوشت: اپیدمولوژی سیاسی امنیتی استان سیاست زده گلستان و حلقه های تصمیم ساز و مدیران تصمیم گیر آن نشان داده است که ما با یک سازمان پیچیده و چند لایه ای مواجه هستیم که سطح و عمق روابط در لایه به لایه های مختلف ، با استتارهای کاملا فنی ، فکر و حساب شده پوشانده و پوشش داده می شود.

اپیدمیولوژی سیاسی و امنیتی استان و ویروسی شدن نرم افزارهای مدیریت کلان

به گزارش گلستان24؛ دکتر حسن بیارجمندی کارشناس مسئول سابق امور امنیتی استانداری گلستان و کارشناس مسائل بین الملل در مطلب جدیدش با موضوع تهدیدات مهندسی اطلاعات برای مهندسی مدیریت های کلان❗به بررسی انتخاب استاندار جدید گلستان و بایدها و نبایدها پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده است:

اپیدمولوژی سیاسی امنیتی استان سیاست زده گلستان و حلقه های تصمیم ساز و مدیران تصمیم گیر آن نشان داده است که ما با یک سازمان پیچیده و چند لایه ای مواجه هستیم که سطح و عمق روابط در لایه به لایه های مختلف ، با استتارهای کاملا فنی ، فکر و حساب شده پوشانده و پوشش داده می شود .

این علم  و بالاخص تجربه های شخصی محیطی در سازمان و فرا سازمانی ، می تواند ما را در شناخت کامل عوامل تعیین کننده در وقوع پدیده ها و مدیریت کلان و بالاخص یافتن راه حلها ، بمنظور ارزیابی دقیق اطلاعات و نظارت بر وضعیت های مختلف مدیریت کلان در سازمان رهنمون سازد .

در واقع این اپیدمیولوژی ما را قادر می سازد که منشاء ، سطح ، عمق و نوع خبر و اطلاعات و آسیب‌های احتمالی ناشی از تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان متاثر از آن را بخوبی بشناسیم و آلوده به اخبار و اطلاعات ویروسی برای اختلال در نرم افزار مدیریت کلان خود نشویم  .

بنابراین رازآلودترین بخش مدیریت های کلان ، فهم و درک چگونگی و منشا اصلی و هدایت کننده آلودگی آن به ویروس های مختل و منحرف کننده است که خیلی وقت ها امکان شناسایی بجهت هماهنگی های پشت پرده برای مواجهه های صوری در جلسات مشترک به سختی صورت می پذیرد . ( از قبل بصورت دوجانبه یا چند جانبه برای مواجهه های صوری و طرح اخبار و اطلاعات جهت دار هماهنگی می شود و... )

ابزاری که در این مهندسی اطلاعات برای مهندسی مدیریت ها از آن بهره می برند ؛ ابزار " ضد اطلاعات " است

که عمدتا بهره گیری از آن در محیط های سازمانی پیچیده و چند لایه مرسوم است ؛ تا جایی که بخش عمده ای از توان و ظرفیت مدیران دارای افکار بلند ، بسیار فعال و دارای برنامه مدون را مصروف خود می نماید و با دامن زدن به حواشی دامنه دار ، وارد سیاه چاله های سیاست زدگی و روزمرگی استان می کند .

 

بزرگترین تهدید این مدیریت های کلان ویروسی شده ، باور به در اختیار داشتن اطلاعات۱۰۰ درصدی از وضعیت ها ، پدیده ها ، موضوعات ، افراد ، اشخاص و ... است .

بنابراین نقطه قوت حساب کردن بهره مندی از همکاری که از نظر مدیر یاد شده ، بیشترین اطلاعات را در اختیار او گذاشته و می گذارد ؛ تحت ملاحظات بالا ، بزرگترین نقطه ضعف است .

بالاخص اگر همکاران یاد شده مبتلا به آلودگی های اقتصادی گسترده ای باشند و با این مهندسی ( اطلاعات و مدیریت ) بدنبال حفظ وضع موجود کلونی خود باشند.

تجربه شش ساله در مدیریت عالی این حوزه ، از دفتر استاندار گرفته ( دفتر مشاور اجرایی در دوره دکتر علی محمد شاعری ) تا دفتر و مشاور حوزه معاونت سیاسی امنیتی استان و... ، آموخته است که برای پیشگیری از چنین آلودگی های نرم افزاری می بایست نسبت به اقدامات ذیل اهتمام ویژه داشت :

1. شناخت کامل و همه جانبه حلقه اول تصمیم سازی و تصمیم گیری . الگو ل

2. ایجاد کانال های امن مردمی برای کنترل غیر ملموس حلقه اول . الگو ن

3. اهتمام ویژه نسبت به اصل عدم هوشیاری در برابر افراد و اشخاصی که چهره واقعی آنها شناسایی اما به هر دلیل مجبور به تحمل و همکاری با آنها هستیم .الگو ن

4. بهره گیری از ظرفیت های مدیران میانی ستادی در حوزه مورد نظر . الگو م

5. یک تغییر مدیریت ویژه خارج از ستاد ، برای ایجاد همسویی همه جانبه و مقتدرانه در تمام دستگاه های استان ( ترجیحا غیربومی ، دست پاک و غیرقابل نفوذ ) الگو ج

ضمن اینکه در مدیریت کلان علوی نیز چنین ضرورتی بر اهل فن پوشیده نیست . ( مستدرک الوسائل ، ج 3، ص207 )


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار