به گزارش گلستان 24 :‌ نگاهی کوتاه به مخالفت رسانه ها با طرح افزایش جمعیت

جوسازی رسانه ای در مخالفت با طرح افزایش جمعیت

 

به گزارش گلستان 24 :‌نگاهی کوتاه به مخالفت رسانه ها با طرح افزایش جمعیت 


افزايش جمعيت، آزادي ها و چالش سلامت شهروندان

هدي عميد- وکیل پایه یک دادگستری 

آنچه بسيار مهم است اين است كه ماده يك اين طرح در مقام تعريف جرم برآمده و براي افرادي كه مبادرت به عقيم سازي نمايند مجازات سنگيني در نظر گرفته است. "حقّ بر بدن " يكي از اساسي ترين حقوق بشر است كه اگرچه به صراحت مورد بيان اسناد حقوق بشري قرار نگرفته است اما امروزه هيچ اختلافي ميان حقوقدانان مبني بر شناسايي اين حق از خلال مواد اعلاميه جهاني حقوق بشر و نيز دو ميثاق مدني سياسي و اقتصادي اجتماعي وجود ندارد و يك توافق عمومي وجود دارد مبني بر اينكه مندرجات دو ميثاق بر آزادي تن انسان فارغ از مشخصات جنسي و نژادي و مذهبي و مانند آن تأكيد دارند و در آن ها مالكيت انسان بر تن خويش را به رسميت شناخته شده و بر مالكيت دولت بر تن انسان پايان داده شده است. از آنجا كه ايران نيز به اين دو ميثاق پيوسته و متعهد به ايفاي مفاد آن ها مي باشد، در نتيجه مواردي مانند اين طرح كه افراد را از مالكيت بر بدن شان منع مي نمايد قطعاً در تعارض با اين تعهدات است.

-سایت یکشهر -

ازدیاد جمعیت با این روش ره به خطاست / با کاربران


نویسنده: ح.د
حال امروز متولیان امر با برخورد سلبی و قهری(تصویب جرم برای انجام اعمال وازکتومی و سقط جنین توسط نمایندگان محترم مجلس جدا از تبعات آن که قبلا در مطالب قبلی عصر ایران بیان شد) و پیشنهادات توده گرایی و خلق الساعه که فقط در کشورهای جهان سومی می توان آن را رویت نمود(پیشنهاد شهردار محترم مشهد درخصوص فرزند پنجم و دریافت 5.000.000 تومان) سعی درافزایش جمعیت به هر قیمتی را دارند.آیا این مسولین دلسوز در این معقوله تا به حال پای درد دل مردم نشسته اند و یا باسیاست خارج ازگود نشستن به مردم میگویند لنگش کن. آیا محاسبات هزینه ی به ثمر رساندن یک فرزند از بدو تولد تا تشکیل زندگی آن هم با حقوق مصوب قانون کار و حداقل امکانات مورد نیاز امروز در معادلاتشان جای دارد.حتی درشهرهای کوچک و روستاها که امرفرزند چهارم و پنجم که امری طبیعی است رقبتی به این مسئله نشان نمی دهند چون دغدغه معیشت دارند آن هم در زمانه هدفمندی یارانه ها.

سایت عصرایران 


گزارش اكونوميست از تلاش ها براي افزايش جمعيت ايران:

دولت نگران جمعيت پير است، اما يك جمعيت جوان بيكار بدتر است


به گزارش نامه نيوز، شعار "فرزند كمتر، زندگي بهتر" در حال محو شدن است. در عوض بيلبوردهاي تبليغاتي جاي آن را گرفته كه خانواده پرجمعيت شاد را در كنار خانواده كم تعداد غمگين نشان مي دهد. يارانه كاندوم و برنامه هاي تنظيم خانواده كاهش يافته است. مجلس قانوني را تصويب كرده كه طي آن نرخ جمعيت افزايش مي يابد. اگر اين قانون اجرايي شود، وازكتومي و توبكتومي كه تا دو سال پيش رايگان بود، مانند سقط جنين ممنوع خواهد شد و با مجازات و پرداخت ديه روبرو مي شود. اما ممكن است دولت توفيق زيادي در اين مورد نداشته باشد. از زمان انقلاب ، ايرانيان، بخصوص زنان، تحصيل كرده شده اند و به طور كلي تمايل كمتري به داشتن خانواده هاي پرجمعيت دارند. از اين مهمتر، نرخ ازدواج نيز به شدت كاهش يافته است . بنا بر آمار رسمي، نرخ طلاق سالانه 3.4 درصد افزايش يافته. بسياري، تهاجم فرهنگي، ارزش هاي خودخواهانه و فردگرايي غرب را مقصر مي دانند. به گزارش تيك، حسن روحاني و دولتش در اين موضوع سكوت كرده اند. تمام ايرانيان نيز قصد ندارند نرخ تولد را معكوس كنند. در حاليكه، مجلس لايحه فرزند حداكثر را تصويب كرده ، مهرداد لاهوتي از اعضاي مخالف مي گويد، اين لايحه عمق مشكلات اقتصادي را ناديده گرفته است.
نامه نیوز

کمترفرزند
 

وازكتومي كيفيت رابطه جنسي را براي زنان بالا مي برد


به گزارش پايگاه خبري  سلامانه  به نقل از سايت  «ديلي ميل » نتايج اولين بررسي در مورد ارتباط بين  رضايت جنسي زنان و عمل وازكتومي، نشان مي دهد ميل جنسي، هيجان و رضايت كلي زنان بعد از اينكه مرد اين عمل را انجام داد، افزايش پيدا مي كند، اما در مقابل، ميزان رضايت در مردان كاهش مي يابد.
محققان مي گويند، از بين رفتن ترس بارداري باعث مي شود زن ها از رابطه جنسي شان بيشتر لذت ببرند و كمتر زير فشار باشند و به اين دليل، رضايت كلي شان بالاتر مي رود.

www.salamaneh.com/

زندانی شدن به دلیل وازکتومی


در صورتی که این طرح قانون شود، باید انتظار داشته باشیم که میان زندانیانی که به دلیل جرایمی همچون قتل، سرقت یا کلاهبرداری راهی حبس شده اند، با زندانیانی مواجه شویم که جرمشان وازکتومی یا توبکتومی بوده و چه بسا مدت محکومیتشان به مراتب بیشتر از بسیاری هم بندان باشد؛ طنزی تلخ که باید بپذیریم دورنمای مصوبه امروز مجلس چیزی متفاوت از آن نیست!

بالاخره پس از دو سال از مطرح شدن خطر ابتلای جمعیت کشور به کهنسالی و ضرورت مقابله با این وضعیت نامطلوب، صبح امروز - سه شنبه- کلیات طرحی به تصویب رسید که حکم پیشانی تدبیر قانون گذاران برای مقابله با معضل پیری جمعیت را دارد، اما در عمل چیزی جز تهدید به بگیر و ببند نیست! 
عصرایران

کمترفرزند

انتقاد یک جامعه‌شناس از سیاست‌های عجولانه برای افزایش جمعیت

یک جامعه شناس تاکید کرد که سیاست‌های عجولانه در راستای افزایش نرخ جمعیت، نتیجه معکوس خواهد داشت. 
 
دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات ماده یک طرح افزایش نرخ باروری و پیش بینی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، گفت: این مصوبه مجلس نتیجه معکوس خواهد داشت، چرا که سیاست‌های عجولانه در راستای افزایش جمعیت چند ره‌آورد خواهد داشت که بدترین آنها می‌تواند ضررهایی را متوجه زنان کند. 
این جامعه شناس با اشاره به اینکه وازکتومی یا توبکتومی یک موضوع شخصی است، گفت: ممنوعیت این طرح در کشور علاوه بر زیر زمینی شدن این مسائل، سبب می‌شود که برخی از افراد متمول به خارج از کشور سفر کنند؛ چرا که این موضوع برایشان جنبه حیاتی دارد. 
عصرایران 

نماینده مجلس: مجازات حبس برای وازکتومی خلاف شرع و قانون است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار باشد قانونی آزاد افراد را که مغایر با شرع و قانونی است سلب کند این قانون خود مخالف شرع و قانون خواهد بود.
میرهادی قره سیدرومیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب کلیات طرح افزایش باروری در روز گذشته در صحن علنی مجلس گفت: همه باید رهنمودهای مقام معظم رهبری را با توجه به افق دید ایشان و به خصوص تاکید بر بحث افزایش جمعیت مد نظر داشته باشند، اما قانون‌گذاری شرایط مخصوص به خود را دارد.
سخنگوی کمیسیون حقوقی خاطر نشان کرد:‌ بنابراین اگر قرار باشد آزادی افراد که مغایرتی با شرع و قانون ندارد سلب شود قطعا مخالف قانون و شرع است. بنابراین تصویب چنین مواد و لوایحی نیز هر چند در نگاه بعضی‌ها موجب افزایش جمعیت شود، اما خلاف قانون اساسی و دین است. و قطعا مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد.
عصرایران 

نقدی بر طرح تأسف انگیز مجلس شورای اسلامی


"جمعیت" با بگیر و ببند و زندان افزایش نمی یابد/ مجازات "جلوگیری" بیش از جعل و سرقت و قاچاق آثار باستانی!
فرض کنید زن و شوهری صاحب 5 فرزند شدند و دیگر نخواستند بچه دار شوند؟ آیا حق ندارند نحوه جلوگیری از بارداری را بلد باشند یا از علم پزشکی برای این منظور استفاده کنند؟
در این باره نکاتی چند قابل تأمل جدی است:
1-  به نظر می رسد بسیاری از مسوولان و نمایندگان مجلس، درک درستی از سیاست افزایش جمعیت ندارند.
2- اعمالی مانند وازکتومی و توبکتومی، جزو شخصی ترین حیطه های افراد است و هر انسانی حق ذاتی دارد که درباره خودش تصمیم بگیرد.
3- ممنوعیت وازکتومی و توبکتومی، می تواند منجر به مخفی کاری در این خصوص شود و این اعمال پزشکی ، خارج از نظارت صورت گیرد و آثار مخرب داشته باشد. همچنین به دلیل شیوع بارداری های ناخواسته ، سقط جنین غیرقانونی هم افزایش خواهد یافت. 

4- ممنوع کردن هر گونه تبلیغات راجع به تحدید موالید هم یک گزاره کلی است و بیم آن می رود از فردای تصویب این قانون، هر کس حرفی در این باره بزند، مجرم شناخته شود و به زندان برود.
5-  سیاست افزایش جمعیت ، با بگیر و ببند و تهدید و زندان پیش نمی رود.
امیدواریم مجلسی ها در بررسی جزئیات طرح، با خردمندی بیشتری به این موضوع بنگرند و از تصویب نهایی این طرح عجیب و تأسف انگیز خودداری کنند زیرا این طرح بیش از آن که جمعیت کشور را پرشمار دهد ، جمعیت زندان ها را افزایش می دهد.
عصرایران 

 

کاش کسی فریاد «وا مجلسا» را بلند سر بدهد

 فریاد وااسلاما از همین مجلس بلند بوده است، همچنین فریاد وافسادا، وادولتا، واازدیاد نسلا، وا تورما، و البته وا حجابا. 
 
این کار این روزهای مجلس است، علاوه بر دادن کارت زرد به وزرای علوم، ارشاد، آموزش و پروش و اقتصاد، طرح سوال از وزرای نفت، دادگستری، کار و اقتصاد، و همچنین طرح استیضاح وزرای علوم، کشاورزی و نیرو، فریاد وااسلاما و چیزهای دیگر هم این روزها در دستور کار است. 
روز گذشته مجلس کلیات طرحی را تصویب کرد که گفته می شود در قالب «طرح تعالی خانواده و افزایش جمعیت» قدم به اتاق خواب مردم گذاشته است. تصویب جرم انگاری اعمال جراحی برای پیشگیری از بارداری و تعیین مجازات 2 تا 5 سال حبس که هنوز مشخص نیست تنها شامل پزشکانی که این اعمال را انجام می دهند خواهد شد یا شامل مراجعان برای این جراحی ها هم هست، علاوه بر موج شدید انتقادهای رسانه های خارجی از مجلس ایران در داخل کشور هم اعتراض کارشناسان را بلند کرده است. حتی اگر برخی رسانه های محلی تلاش کنند با انتشار مطالبی نظیر مصاحبه با یک روحانی 32 ساله که 9 فرزند و دو داماد دارد، تبلیغات موثر در حمایت از افزایش جمعیت انجام دهند، کارشناسان وزارت بهداشت در خط مقدم مخالفت با اعمال زور برای تشویق مردم به فرزندآوری قرار دارند. 
عصر ایران 

بهشت و بچه، زوری نمی‌شود
خراسان: این طرح فرزند نمی آورد
«این طرح فرزند نمی آورد»عنوان یادداشت روز روزنامه خراسان به قلم سعید برند است که در آن می خوانید ؛ثبت نام تورهای سه روزه وازکتومی در سواحل آنتالیا شروع شد، وازکتومی کنید اقامت رایگان بگیرید! و ...
این لطیفه ها از روز گذشته در محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی به سرعت در حال انتشار است. لطیفه های تلخی که در صورت تصویب نهایی طرح افزایش نرخ باروری با مفاد فعلی، بعید نیست شاهد عملی شدن مسائلی شبیه آن باشیم.
حتی اگر اکنون سرعت بخشیدن به اجرای سیاست های جمعیتی در دستور کار مجلس است، باز هم تنها برداشتن موانع جوابگو خواهد بود.
به جای این که مباحث حاشیه ای مثل به بهشت بردن یا نبردن مردم درست کنیم، بهتر است وقت و انرژی خود را به این مسئله معطوف کنیم که آیا می شود مردم را به زور شلاق و زندان بچه دار کرد؟
عصرایران 
نماینده مجلس: مجازات برای وازکتومی خلاف حقوق و فقه
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجازات برای وازکتومی و توبکتومی برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است.

حمیدرضا طباطبایی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری در صحن مجلس در هفته گذشته گفت: این طرح در کل دو قسمت دارد: قسمت اول در خصوص ممنوعیت روش‌های عقیم‌سازی دائمی است که برای انجام دهندگان این عمل مجازات حبس معادل با مجازات سقط جنین دو تا پنج سال زندان در نظر گرفته است.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: مخالفت ما با قسمت اول این طرح است چرا که در حال حاضر فتوای مشهوری وجود ندارد که روش‌های وازکتومی و توبکتومی را حرام کرده باشد و اگر به فرض فقهایی گفتند حرام است اصل بر برائت و صحت است و نمی‌توان برای موضوعی که به شخص افراد جامعه مربوط می‌شود مجازات تعیین کرد و این موضوع برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است.
عصرایران 


توضیحات مصباحی‌مقدم درباره طرح مجازات وازکتومی

وی درباره انتقاد برخی حقوقدانان نسبت به جرم‌انگاری در مورد اعمال جراحی پیشگیری از باروری، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در طرح پیش‌بینی شده، جرم‌انگاری عمل وازکتومی است که نباید در این باره اینقدر سر و صدا در رسانه‌ها به وجود می‌آمد زیرا مجلس در این باره ورود نکرده و این یک فضاسازی نادرست برای تصمیم‌گیری نمایندگان است.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه طرح افزایش نرخ باروری نیاز به چکش‌کاری و پخته شدن دارد، ادامه داد: آنچه در این طرح در زمینه جرم‌انگاری برخی عمل‌های جراحی آمده مخاطبش پزشکان هستند و نه مردم و می‌خواهد بگوید که پزشکان نباید از روش‌های جراحی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند اما اینکه همین موضوع درست است یا نه و به مصلحت است یا خیر، نیازمند بحث و گفت‌وگو است. 
 
وی با بیان اینکه مجلس نباید در فضای فشار تصمیم بگیرد، گفت: آنچه رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند فضای فشار است و آنچه مجلس باید به آن برسد یک فضای آرام است تا در آن فضای آرام اظهارنظر کارشناسی صورت گیرد و نمایندگان تصمیم‌گیری کنند. 
 
مصباحی‌مقدم در پایان گفت: ما امیدواریم تصمیمات ما در مجلس به نفع عامه ملت باشد و ان‌شاءالله هیچگونه تضییقی از این بابت متوجه مردم و زوجین نخواهد شد.

نظر کاربران 
  تعیین مجازات برای وازکتومی و جلوگیری از بارداری ناخواسته خلاف شرع و دخالت در زندگی خصوصی مردم است
 پاسخ
  مجلس حق نداره به تصمیمات خصوصی مردم وارد بشه وبرای خانواده ها تعیین تکلیف کنه. بهتره اقایون یک نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی مردم بندازن.بعد قصاص کنند...........
 پاسخ
آقایون خودشان مشکل اقتصادی ندارند که علت اصلی را دریابند بقول سعدی در 7 قرن پیش:
چنان خشکسالی شد اندر دمشق 
که یاران فراموش کردند عشق
عصرایران 

ارسال نظر

  • ازیتا
    0

    بیست سال سرمایه گذاری بشه بچه نیارین

    الان به چه امیدی بچه بیارن؟

  • ali
    0

    بچه بیاریم با کدوم درآمد بزرگش کنیم و پرورشش بدیم؟؟؟؟

آخرین اخبار