حسد واژه ای آشنا برای همه ی ماست. آن را در دوران کودکی خوب تجربه کرده ایم. وقتی دوستمان نمره بالاتری می گرفت، وقتی اسباب بازی می خرید که نداشتیم، وقتی مسافرت می رفت و حتی حسادت به محبت والدین به فرزند دیگر.

حسد سلامتی جسم را از بین می برد

به گزارش گلستان 24، حسد واژه ای آشنا برای همه ی ماست. آن را در دوران کودکی خوب تجربه کرده ایم. وقتی دوستمان نمره بالاتری می گرفت، وقتی اسباب بازی می خرید که نداشتیم، وقتی مسافرت می رفت و حتی حسادت به محبت والدین به فرزند دیگر. همه اینها را در کودکی کم و بیش داشتیم. اما با گذشت زمان و بزرگتر شدن این چیزهای کوچک دیگر به چشم نمی آمد. و در خیلی ها ریشه ی حسادت به طور کامل از جا کنده می شد اما در تعداد معدودی هم این حسادت های کوچک تبدیل به حسادت های بسیار بزرگتری شدکه تبعات بدی داشت. دیگر قهر کودکانه و لفاظی های بچه گانه پشتش نبود. حالا زندگی ها در معرض خطر بود.

حسادت

حسادت نوعی آزار روانی برای فرد حسود بوجود می آورد. ساعت ها به فرد حسادت شونده فکر می کند و عصبانی می شود و دوباره آرام می گیرد. هر روز فکر جدیدی می کند. طوری که مهمترین برنامه زندگی اش رقابت با اوست.

از بین رفتن ایمان به وسیله حسد

اما تاءثیر حسد نسبت به روان انسان نیز باید گفت که حسد روح را نیز مى کاهد. در روایتى از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: ((حسد، ایمان را مى خورد همانطور که آتش هیزم را مى خورد)) دیده اید چگونه آتش ، هیزم را از بین مى برد؟ مى فرماید حسد هم ایمان شخص را همین طور از بین مى برد تا وقتى که مى خواهد بمیرد، مثل این است که هیچ ایمان ندارد، هر چند نماز و روزه هم انجام داده باشد زیرا حسد نمى گذارد ایمان باقى بماند.

در روایت شریف دیگر رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به اصحابش ‍ فرمود: ((بترسید از دردى که در امتهاى پیشین بود و در میان شما نیز پیدا شده است ، بدانید این درد از بین برنده است ، نه اینکه مویتان را از بین مى برد بلکه دینتان را نابود مى کند)). این اعلان خطرى بود که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در اواخر عمرش به اصحابش فرمود: امتهاى پیغمبران گذشته پس از رسیدن به کمال و سعادت ، چیزى که آنان را از دین بیرون کرد، حسد بود لذا به مسلمانان نیز فرمود و دیدیم که حسد در میان مسلمین پس از پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم چه کرد. همان حسد بود که سبب شد هزاران نفر در جنگهاى جمل و صفین کشته شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار