درسی که باید از فاجعه منا گرفت

بی کفایتی مسئولین عربستانی به منظور عدم برگزاری مناسب کنگره عظیم حج تمتع، نباید دلیلی شود برای برخی افرادکه اصل برگزاری حج را تضعیف کنند و مردم را به ترک آن تحریک کنند.

گرای غلط کاربران مجازی از فاجعه منا

به گزارش گلستان24، طی روزهای گذشته یکی از حوادثی که اخبار بسیار زیادی درباره آن در کل دنیا مخابره شد، وقوع فاجعه تاسف بار منا بود که در روز عید سعید قربان بیش از 5000 نفر مسلمان در منا جان خود را از دست دادند.اگر چه درباره علت این حادثه تحلیل های زیادی ارائه شد اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که اگر عمدی بودن این حادثه توسط حکام سعودی را باور نکنیم حدقال می توانیم قاطعانه بی توجهی و بی مسئولیتی سعودی ها در رقم خودن این فاجعه انسانی دخیل بدانیم.

فاجعه منا

بی مسئولیتی سعودی ها در سال های گذشته و در جریان برگزاری مناسک حج مسلمانان هم کاملا مشهود بود اما با توجه به اینکه تعداد بسیار کمتری از مسلمانان جان خود را از دست می دادند، اینگونه مانند سال جاری برای مردم جهان نمایان نشده بود.پس در بی کفایتی و بی مسئولیتی سعودی ها در برگزاری صحیح کنگره عظیم حج هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند اما متاسفانه عده ای از افراد در داخل و خارج خواسته و یا ناخواسته به بهانه این مسئله مطالبی را مطرح می کنند که علاوه بر سعودی ها کنگره عظیم حج را زیر سوال می برند.

این در حالی است که بی کفایتی مسئولین عربستانی به منظور عدم برگزاری صحیح حج تمتع نباید دلیلی بر تضعیف اصل برگزاری حج تمتع باشد.از طرفی دیگر احترام به برگزاری کنگره عظیم حج دلیلی بر عدم اعتراض به سعودی ها و نحوه مدیریت آنها نمی باشد اما اعتراضی که بدون توهین و بدون دخیل شدن مسائل نژاد پرستی باشد ,و یا اینکه بهانه ای به دشمنان برای انگ های نژاد پرستی ندهد.

بعد از اعتراضات گسترده مردم ایران و کشورهای مختلف به سعودی ها، به دلیل سوء مدیریت آنها در برگزاری حج که منجر به کشته شدن هموطنانشان در منا شد،عده ای از افراد خواسته یا ناخواسته سعی داشتند که از آب گل آلود ماهی گرفته و در مرحله اول به تحریم حج و در مرحله بعدی به تخریب اعتراضات مردم بپردازند.

این ماجرا در داخل کشور و با توجه به اینکه عده ای به دنبال این هستند که اختلاف به وجود آمده میان ایران و یک کشور عربی را دستاویزی برای تاختن به قومیت عرب قرار دهند، کمی حساس تر است و زمانی بر آتش این حساسیت دمیده شد که برخی از هنرمندان با ادبیاتی خاص که خطابشان به سعودی ها بود اعتراض خود را به گونه ای بیان کردند که به نظر می رسید منظورشان قوم عرب است.این در حالی است که کشور ماهم عرب دارد و یا بسیاری از کشورهای دیگر عرب هایی زندگی می کنند که حتی مقایسه آنها با سعودی ها می توان توهین به شخصیت آنها باشد.

در طول تاریخ هم شاهد این مسائل و مشکلات بوده ایم، توهین به قومیت ها و نژاد ها و برتربینی نژادی به صورت شناسنامه دار در دوره پهلوی اول کلید خورد که آتش آن آتش افروزی ها در میان مردم همچنان شعله ور است.اما تاکید دین اسلام دین صداقت و محبت بر عدم خودبرتر بینی و دوری از تخریب نژادی و قومیت است.

در هر صورت اختلافات میان کشورها بر سر مسئله ای خاص دلیل بر باز شدن راه توهین های قومیتی و نژادی نیست، و در موضوع حادثه اسف بار منا هم صحبت بر سر عرب و فارس نیست صحبت بر سر بی کفایتی سعودی ها است.افرادی که در هنگام برگزاری کنگره عظیم حج بر سر مردم بی دفاع یمن موشک می ریزد، به گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه برای کشتن مردم بی گناه، کمک تسلیحاتی می کند و در خوش بینانه ترین صورت ممکن (اگر نگوییم به صورت عمدی بوده) در اثر سوأ مدیریت و بی تدبیری حدود 5000 نفر مسلمان را در حریم امن الهی به کام مرگ می کشاند.

طبیعی است که این جنایات را هر شخص و گروهی که انجام دهد اینگونه مورد اعتراض به حق مسلمانان قرار می گیرد، حال شخص و گروه جنایت کننده متعلق به هر قوم و نژادی باشد.

به نظر می رسد برنامه هایی از قبل تعیین شده و به صورت مرموز به دنبال اختلاف افکنی میان ایرانی ها و فارس زبان ها با عرب ها را دنبال می کند که بعد از فاجعه اسف بار منا به این جریان دامن زده شده است.

1.باید در نظر داشت که در هر صورت نباید کنگره عظیم حج و دستورات الهی به هر بهانه ای ولو به بهانه عدم امنیت جانی در عربستان برای حجاج تعطیل شود،چرا که این موضوع خواست دشمنان اسلام و از جمله سعودی ها هم هست که به صورت غیر مستقیم مخالفین سیاست های خود را از کشور خود برانند.لذا باید از اظهار نظرهای احساسی و به دور از منطق در جمع های مختلف و مخصوصا شبکه های اجتماعی که مورد رصد دشمنان هم می تواند قرار بگیرد و آن را دستاویزی برای رسیدن اهداف خود قرار دهند دوری کرد.

2.دشمنان و افراد سودجو همواره از کاه، کوه ساخته و به دنبال بهره برداری منفی از سخنان ایرانی ها هستند، لذا در جریان حادثه منا هم این جریان در حال پیگیری است.در چنین شرایطی باید افراد بیشتر از هر زمانی نسبت به اظهار نظرها و اعتراضات خود نسبت به موضوعی همانند فاجعه منا حساس باشند تا اظهار نظرهای آنان بهانه ای برای گروه و یا اشخاصی به وجود نیاورد.

3.باید به این مسئله اهمیت ویژه داد که انتظار از انسان با توجه به تعقلی که دارد بالاست، و این انتظار ها از مسلمانان با توجه به قبول دین تکامل یافته اسلام، بالاتر، پس در چنین شرایطی هرگز نباید یک اعتراض  ولو اعتراض بسیار بزرگ را طوری بیان کرد که با توهین آمیخته باشد،به نظر می رسد باید برای اعتراض حتی به سعودی ها به دلیل وقوع فاجعه منا، بر اساس منطق و به دور از توهین برخورد کرد.چرا که این مسئله از هر انسانی مخصوصا انسان مسلمان با توجه به تاکید دینش، انتظار می رود.

ارسال نظر

آخرین اخبار