آیا دولت به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارد؟

در تازه‌ترین اقدامات برخی منتقدین دولت به طرز مشکوکی در شبکه‌های اجتماعی دچار مشکل شده وتوسط افرادی هک و از دسترس خارج شدند.

پشت پرده حذف کاربران منتقد دولت در شبکه‌های اجتماعی +عکس

یک هفته مانده به انتخابات و با نزدیک شدن به ۲۹ اردیبهشت به نظر می‌رسد برخی نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی بر رقیب و به خاطر نداشتن عملکرد قابل‌قبول نزد مردم از هر اقدامی دریغ نمی‌کنند، اقداماتی که نقض حریم خصوصی و آزادی اطلاعات و بیان است. 

تلگرام

حذف عجیب یک حساب تلگرامی

به گزارش گلستان 24،در تازه‌ترین اقدامات برخی منتقدین دولت به طرز مشکوکی در شبکه‌های اجتماعی دچار مشکل شده‌اند، به‌طور نمونه شب گذشته کانال نه ده به آدرس تلگرامی https://t.me/nohedah که از کانال‌های منتقد دولت است توسط افرادی هک و از دسترس خارج شد.

این کانال پس از افشاگری از مجید عمرانی و پخش فیلم هاله نور حسن روحانی و افشا مدارک مستند از وکالت جهانگیری به پالیزدار برای فروش املاک بلاروس، بلافاصله هک و از دسترس خارج می‌شود.

طبق اطلاعاتی که مدیر این کانال تلگرامی در اختیار ما قرار داده است، هکر یا هکرها ابتدا با در اختیار گرفتن Administrator اقدام به انتشار تصاویر مستهجن می‌کند و بعد از تلاش مدیر برای حذف این مطالب غیراخلاقی، دسترسی وی به کانال قطع می‌شود و کانال نیز با تغییر نام، پست‌های در حمایت از داعش منتشر می‌کند.

با تغییر نام کانال و عدم دسترسی به مدیریت آن، مدیر اصلی در ارتباطی ایمیلی با تلگرام و ارائه مشخصات فنی اعلام می‌کند که کانال تلگرامی‌اش هک و از دسترسی خارج شده است.

بلافاصله بعدازاین ایمیل، تلگرام بدون ارسال هرگونه پیامک یا پاسخ ایمیل اقدام به حذف حساب کاربری وی می‌کند، درحالی‌که در حالت معمول حذف حساب کاربری تلگرام بدین گونه است که ابتدا بایستی به سایت تلگرام مراجعه و درخواست حذف بدهید، تلگرام نیز اقدام به ارسال کدی برای تأیید این درخواست می‌کند، با وارد کردن این کد، حساب کاربری شما در تلگرام حذف می‌شود.

فیلتر شدن صفحه‌های اینستاگرامی منتقد دولت

علاوه بر این روز گذشته نیز صفحه‌های اینستاگرام فتن، حزب الهی‌ها، پشیمونیم و... فیلتر شد. این فیلتر شدن در حالی است که دولت مسئول فیلترینگ اینترنت است و باید پاسخگو باشد که به چه دلیلی این حساب‌های اینستاگرام فیلتر شده‌اند؟

در گذشته نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است که نشان می‌دهد این شیوه سازمان‌دهی شده و احتمالاً با هماهنگی دستگاه‌های دولتی بوده است یا حداقل آن‌ها از این مسئله اطلاع داشته‌اند.

نمونه‌های مشابه در گذشته

به‌طور نمونه هفته گذشته اطلاعات تلگرام و لب تاب مهدی محمدی تحلیلگر سیاسی به‌طور مشکوکی پاک و تغییر پیدا کرده بود که هیچ توجیه فنی منطقی نداشت یا در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ مدیر یکی از کانال‌های تلگرامی که تنها خبری را درباره یکی از نامزدهای نمایندگی در اصفهان بازنشر کرده بود، ظرف مدت اندکی اطلاعات کانالش پاک و سپس بازداشت شد.

با توجه به داغ شدن فضای انتخابات و نگرانی طرفداران دولت مبنی بی‌اقبالی مردم به نامزد مورد نظرشان معلوم نیست که دولت و وزارت اطلاعات در چند روز آینده مانده به انتخابات، چه برنامه‌هایی برای فیلترینگ کاربران شبکه‌های اجتماعی منتقد خود دارد؟ بررسی دقیق این اتفاقات این سؤال را مطرح می‌کند که آیا وزارت اطلاعات و دولت به شبکه‌های اجتماعی دسترسی کاملی دارند؟

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار