بررسی آسیب های فضای مجازی

اینترنت با همه فواید و ثمراتی که برای انسان عصرحاضر دارد می‌تواند برای ما ایرانیان که در کشوری خاص با اعتقادات دینی زندگی می‌کنیم و با توجه به اعتقادات دینی، زندگی متفاوتی بر روابط انسانی در کشورمان حاکم است، مضراتی هم داشته باشد.

از عدم آشنایی بیشتر افراد با دنیای مجازی تا تلف شدن وقت و از بین رفتن حیا و غیرت!

اینترنت با همه فواید و ثمراتی که برای انسان عصرحاضر دارد می‌تواند برای ما ایرانیان که در کشوری خاص با اعتقادات دینی زندگی می‌کنیم و با توجه به اعتقادات دینی، زندگی متفاوتی بر روابط انسانی در کشورمان حاکم است، مضراتی هم داشته باشد.

به گزارش گلستان 24، سهولت در ارتباط‌گیری با هر نکته از جهان در هر ساعت از شبانه روز مساله‌ای است که اینترنت را بین جوانان محبوب کرده است به صورتی که بدان زندگی دوم Second Life اطلاق می‌شود. جوانان در فضای مجازی برای خود زندگی نوینی دست و پا کرده‌اند زندگی که جوان در فضای مجازی دارد به مراتب راحت تر  و سهل تر از زندگی در دنیای واقعی است

فضایی که مردمان آن همان انسانهایی هستند که در دنیای واقعی با ایشان سرو کار داریم. انسانها در صورت عدم پایبندی به برخی اصول و مبانی انسانی و اسلامی موجودی خطرناک تلقی می‌شوند موجودی که به راحتی دروغ گفته و آبروریزی می‌کند، نسبت به داشته‌های دیگران حسادت می‌کند، تکبر و غرور دارد و صدها اخلاق رذیله و ترفند در همین دنیای واقعی انجام می‌دهد تا به خواسته‌های نامشروع خود برسد.

حال تصور کنید چنین موجودی در فضایی حضور یابد که نه جنسیت مشخص است و نه خبری از سن افراد است و نه معلوم است از کدام نقطه از جهان است. در فضای مجازی اعتماد فقط به اقرارهای شخصی افراد است و بس، غیر از آن نمی‌توان به صدق گفته‌های افراد حاضر در فضای مجازی اعتماد کرد. 

انسانها در دنیای واقعی هم به سختی می‌توانند از عواطف و احساسات همدیکر باخبر شوند و بعضا دیده می‌شود فردی مطلبی را به شوخی بیان می‌کند ولی طرف مقابل برداشتی جدی از مطلب ایشان دارد و یا برعکس که باعث سوء برداشتهایی شده و موجب بروز مشکل در روابط انسانها می‌شود. این سوء تفاهم به علت عدم انتقال عاطفه و احساسات در مکالمه است با این که طرفین قرائن دیگری هم از حالت قیافه و لحن صدا و.....وجود دارد ولی اینها همه مانع از بروز سوء تفاهم نمی شود.

با این وجود آیا عقلانی است در فضایی مجازی بدون دیدن قیافه و شنیدن لحن صدا و نه هیچ قرینه‌ای به عاطفه و احساساتی که از نوشته‌ها ناشی می‌شود اعتماد کرد؟ آیا می شود به عشقهای مجازی که فقط و فقط لغات و شکلکها بیان کننده آنهاست اعتماد کرد؟

اینترنت با همه فواید و ثمراتی که برای انسان عصرحاضر دارد می‌تواند برای ما ایرانیان که در کشوری خاص با اعتقادات دینی زندگی می‌کنیم و با توجه به اعتقادات دینی، زندگی متفاوتی بر روابط انسانی در کشورمان حاکم است، مضراتی هم داشته باشد که آگاهی ازاین مضرات می‌تواند انسان را در استفاده صحیح از تکنولوژی یاری رساند و از آسیبهایی که از طرف اشخاص سودجو و فرصت‌طلب در دنیای مجازی مهیا شده است ایمن بدارد.

آسیبهای  اینترنت

1-    عدم آشنایی بیشتر افراد با دنیای مجازی

اگر فضای مجازی را مثل دنیای واقعی بدانیم عدم آگاهی از آن مثل ورود به شهری است که اطلاعی از مردمان و خیابانها و کوچه‌ها و فروشگاههای و روابط حاکم بر آن مردم و گویش و کردار و رفتار آنها نداریم عقل سلیم حکم می‌کند انسان در چنین شرایطی قبل از ورود بدان منطقه، اطلاعاتی از آن بدست آورد و الا متضرر خواهد شد و پس از مدتی ممکن است مورد سوء استفاده مردمان قرار گیرد. 

لذا آگاهی از فضای دنیای مجازی مثل آگاهی از دنیای واقعی ضروری است همچنان که انسان بدون اطلاع و علم در هیچ مسیر قدم نمی‌گذارد برای ورود به دنیای مجازی هم حتما باید نسبت بدان اطلاع کافی داشته باشد.

2-    مبهم بودن هویت در دنیای مجازی

هویت افراد در فضای مجازی همانند دنیایش کاملا مجازی است و راهی برای دست‌یابی به هویت افراد الا با اقرار خود فرد ممکن نیست و یا کار دشواری است. بنابراین فضایی فراهم شده است تا برخی در هویتهای مختلف و با جنسیتهای جعلی به اعمال مجرمانه‌ای دست زنند و اگر گفته می‌شود اصل در فضای مجازی عدم اعتماد است الا این که عکشش ثابت شود سخن گزافی نیست.

دنیای مجازی می‌تواند دنیای جعلی هم لقب بگیرد هر کسی می‌تواند با جعل شخصیت خود با دیکران ارتباط برقرار نماید و در این فضا هر گونه سوء استفاده و کلاه‌برداری و آزار و اذیت دیکران امکان‌پذیر است.

3-    معلوم نبودن محل سکونت افراد در دنیای مجازی

در دنیای مجازی هیچ راهی برای رسیدن به محل سکونت و افراد نیست و لذا  افراد مطمئن از عدم دست‌یابی به ایشان هر عملی را مرتکب می‌شوند زیرا احساس امنیت و مصونیتی در عدم دست‌یابی به موقعیت مکانی این فرد نکته قوتی است برای ایشان تا به آزار و اذیت و بعضا اعمال مجرمانه بپردازد. هرچند در صورت نیاز، پلیس می‌تواند هویت افراد را مشخص نماید ولی بیشتر لطماتی که جوانان در روابط خود در اینترنت می بینند روحی و روانی است و قابل پی گیری نیست و برفرض پیگیری هم آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

4-    مبهم بودن خصوصیات اخلاقی افراد در دنیای مجازی

شخصیت انسانها در دنیای مجازی مبهم است. کاربران اینترنتی در مواجه باهم نمی‌توانند از فضایل و رذایل اخلاقی همدیگر باخبر شوند انسانها در فضای مجازی از اسرار و نیات همدیکر بی‌خبرند، کلمات و جملات و شکلکها انتقال دهنده اسرار درونی انسانها به هم نیستند و نخواهند بود.

 تشخیص افراد راستگو از دروغگو، متکبر از متواضع، عصبانی از مهربان و دیگر خصوصیتهای اخلاقی در فضای مجازی ممکن نیست و لذا سودجویان و شیادان به راحتی در فضای مجازی تور پهن می‌کنند و به دلایل مختلف از جمله اخاذی و آبروریزی و.... جوانان ساده و ناآشنا به فضای مجازی را طعمه خود کرده و به نیات پلید خود جامع عمل بپوشانند.

وبکم و تصویر و ایمیل و.....هیچ‌کدام نمی‌تواند بیان کنده اصول شخصیتی افراد باشند و انسانها به راحتی می‌توانند با پوششهای مختلف و نقابهای دروغین به سودجویی بپردازند. انسانها در دنیای مجازی به راحتی می‌توانند دروغ بگویند، خیانت بکنند، فحاشی نمایند، و هزاران عمل منافی عفت و اصول اخلاقی انجام داده و برخلاف آن را وانمود نمایند.

5-     مجهول بودن اهداف و غرایز افراد

مبهم بودن اهداف و اغراض انسانها در فضای مجازی نیز یکی از مضرات فضای مجازی است. انسانها بسته به نیازهای خود به فضای مجازی وارد می‌شوند. در فضایی که هویت افراد مشخص نیست و افراد شناختی نسبت به هم ندارند هر هدفی برای افراد قابل پیش‌بینی است و هر فردی می‌تواند با هر نیتی دست به اقداماتی بزند.

برای در امان ماندن از آسیبهای احتمالی و اغراض شخصی که معلوم نیست چیست باید ضمن افزایش آگاهی و اطلاعات خود؛ به هر رفتار و گفتاری با دیده تردید بنگریم تا از اهداف شوم برخی در امان بمانیم.

6-     هک شدن (سرقت اطلاعات)

تکنولوژی با همه خوبی‌هایش اذیتهایی را به همراه دارد که بعضا برای انسانها غیر قابل باور است. با ورود اینترنت به خانه‌ها راهی به جهان باز شده است که زمان و مکان بردار نیست.

شاید برخی تصور کنند هر وقت اراده کردند می‌توانند از طریق اینترنت به فضای جهانی پلی بزنند غافل از این که این پل دو طرفه است و اکر ما به راحتی می‌توانیم به دنیای دیگران وارد شویم دیگران هم می‌توانند به خانه ما وارد شوند و این ورود بدون اجازه هم میسر خواهد بود.

هک کردن سیستمها و از کار انداختن سیستم حفاظتی رایانه‌های شخصی برای عده‌ای در فضای مجازی کار دشورای نیست و به راحتی می‌توانند به حریم شخصی افراد وارد شده و اطلاعات شخصی افراد را سرقت نمایند.

این اطلاعات می‌تواند از اسناد شغلی گرفته تا عکس و فیلمهای خانوادگی باشد که معمولا در رایانه‌های شخصی نگهداری می‌شود. نگه داشتن اطلاعات شخصی در سیستمی که به اینترنت وصل نمی‌شود بهترین راه برای در امان ماندن ازاین آسیب می‌باشد. در رایانه‌های شخصی خود اطلاعات و فایلهایی را داشته باشیم که اگر فردا در آنها فضای مجازی دیدیم ناراحت نشویم.

7-     از بین رفتن حیا و غیرت

بر جامعه دینی ما ایرانیان قوانین خاصی حاکم است که در برخی از کشورهای دیگر این قوانین وجود ندارد یکی از این قوانین غیرت دینی ایرانیان است که  انتشار عکسهای شخصی افراد را بر نمی‌تابد و این عمل را گناهی عظیم می‌داند. زیرا پخش عکسهای مراسمات و عروسی‌ها و مجالس و......باعث هتک حرمت ناموس دیگران می‌شود و با غیرت دینی جامعه اسلامی ما سازگار نیست. این امر در دراز مدت سبب سستی بنیان خانواده خواهد شد.

8-     اعتیاد و تلف شدن وقت و ...

امروزه فضای جذاب اینترنت و فضای مجازی و بازیها در رایانه و تلفن همراه سبب اعتیاد خیل عظیمی به این تکنولوژی شده که ساعتها از وقت و توان خود را در گذارندن در آنها صرف می کنند که اکثرا فایده ای ندارد. این امر سبب شده ارتباطات چهره به چهره و دوستانه کم شده و ارتباطات انسانی تحت الشعاع قرار داده است

اینها تنها بخشی از آسیبهای اینترنت بود که بیان شد که دانستن آنها سبب می شود انسان با خودآگاهی و مراقبت بیشتری گام به این عرصه پر مخاطره بگذارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار