هر مردی قبل از ازدواج باید این نامه را مطالعه و دستورات این نامه را مبنای رفتار خود در زندگی مشترک قرار دهد.

نامه ای برای کسانی که قصد ازدواج دارند

به گزارش گلستان 24، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نامه ۳۱ نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) که دربرگیرنده دستورات امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در ارتباط با رفتار با زنان است الگو و نمونه‌ای دانست که باید سرمشق تمامی مردان قرار گیرد و گفت: هر مردی قبل از ازدواج باید این نامه را مطالعه و دستورات این نامه را مبنای رفتار خود در زندگی مشترک قرار دهد.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین علی غضنفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگویی، به بیان سیره حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در رفتار با یکدیگر به عنوان همسر پرداخت و اظهار کرد: رفتارهای این دو شخصیت الهی نمونه بارز احکام اسلامی و آیات قرآن کریم بود.

 

وی به ویژگی‌های رفتار همسران با یکدیگر از دیدگاه اسلام اشاره و عنوان کرد: چیزی که از زندگی امروز همسران رخت بربسته است وجود یکدلی و احساس یکی بودن است. با وجود احترامی که بین زوجین وجود دارد اما مفهوم آیه «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُم وَ انتُم لِبَاسٌ لَّهُنَّ» که همان یکی شدن وجود است، میان آنان وجود ندارد.

 

وی قناعت را از جمله خصایصی برشمرد که یک بانوی مسلمان بنابر تعالیم دینی باید در زندگی خانوادگی عملیاتی کند و ادامه داد: زن و شوهر باید در زندگی زناشویی مناعت طبع داشته باشند و امور مربوط به خود را به دیگری محول نکرده و دائما منتظر کمک از طرف فرد دیگری نباشند.

 

وی نامه ۳۱ نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) که دربرگیرنده دستورات امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در ارتباط با رفتار با زنان است الگو و نمونه‌ای دانست که باید سرمشق تمامی مردان قرار گیرد و گفت: هر مردی قبل از ازدواج باید این نامه را مطالعه و دستورات این نامه را مبنای رفتار خود در زندگی مشترک قرار دهد.

 

پرهیز از غیرت‌ورزی بیجا

حجت‌الاسلام غضنفری به ذکر برخی از نکات مندرج در این نامه پرداخت و با اشاره به این جمله امیرالمؤمنین علی(ع) که فرمودند: «بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا که درستکار را به بیمار دلى، و پاکدامن را به بدگمانى رساند» گفت: حضرت علی(ع) مردان را از تعصب بیجا نسبت به همسران خود منع کرده و معتقد هستندکه هرگاه مردی نسبت به عفت و پاکدامنی همسر خود مطمئن شد، باید از غیرت‌ورزی بیجا خودداری کند وگرنه این غیرت‌ورزی بیهوده سبب متلاشی شدن زندگی وی خواهد شد.

 

محول‌کردن کارهای سخت به بانوان

وی با اشاره به جمله دیگری از حضرت امیر(ع) که می‌فرمایند: «کارى که برتر از توانایى زن است به او وامگذار، که زن گل بهارى است، نه پهلوانى سخت کوش» ادامه داد: ایشان معتقد هستند که مردان نباید زنان را در سختی‌های زندگی شریک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفری مدارای مردان با زنان را از دیگر اموری برشمرد که مورد تأکید حضرت علی‌(ع) بوده است و تصریح کرد: امروزه مردان در برابر کوچکترین موضوعی بر همسر خود خشمگین می‌شوند و این مدارا که یک دستور اسلامی است در زندگی زناشویی کمرنگ شده است.

 

ایکنا

ارسال نظر

آخرین اخبار