هر انتقادی هم که به این توافقنامه چه در کنگره و چه در میان سیاستمداران آمریکا مطرح شد، با پاسخ قانع کننده مواجه شد.

برجامی که به کنگره آمریکا رفت ولی به مجلس ایران نرفت

به گزارش گلستان 24، 23 تیرماه سال جاری توافقنامه وین بین ایران و گروه موسوم به 1+5 وضع شد که در پی آن ایران ملزم به اجرای مفادی در توافقنامه شد که بعضاً خلاف مسیر پیشرفت در مسئله هسته ای ایران بود. مسائلی از قبیل تبدیل نیروگاه استراتژیک فردو به یک مرکز ساده ی تحقیقاتی، محدود کردن شدید غنی سازی در نطنز و تعطیلی و تخریب نیروگاه آب سنگین اراک و مسائلی که برای تحریم ها بیان شد. طبیعتاً تیم مذاکره کننده ایران بایستی پس از عقد چنین توافقی، حال چه به نفع ملت باشد و چه به ضرر، در اختیار مراجع مربوطه، مثل مجلس شورای اسلامی قرار می داد تا مورد بازرسی و تایید آنان قرار گیرد. چنان که این روند در آمریکا طی شد. و توافقنامه وین در اختیار کنگره این کشور قرار گرفت که مورد بحث و بررسی مسئولان و سیاستمداران آنها هم بود. هر انتقادی هم که به این توافقنامه چه در کنگره و چه در میان سیاستمداران آمریکا مطرح شد، با پاسخ قانع کننده و به دور از تخریب مواجه شد.

توافقنامه وین

اما حالا می بینیم که با گذشت چند هفته، از 23 تیرماه تا 11 شهریور، هنوز این برجام به مجلس تحویل داده نشده است. و این بسیار مایه نارضایتی است که چرا باید برجامی که مربوط به ایران است در اختیار مجلس ایران نباشد ولی کنگره آمریکا از همان روزهای ابتدایی به بررسی آن بپردازد!

آیا جناب رئیس جمهور روحانی و تیم مذاکره کننده ترس از این دارند که حقایقی که در این برجام است مورد انتقاد قرار گیرد؟ آیا مفاد برجام مخالف سند پیشرفت کشور و قانون است؟

در غیر اینصورت باید از این بزرگواران پرسید که اگر توافق، توافقِ خوبی بود، اگر رفع تحریم ها را به دنبال داشت، اگر پیش از آمدنش به ایران باعث جشن و پایکوبی هموطنانم شد، پس جرا از ارائه آن به مجلس شورای اسلامی به عنوان یک سند افتخار برای دولتمردان امتناع می شود؟

 

ارسال نظر

آخرین اخبار