نقطه عطف

قیام 15 خرداد نقطه عطفی بدون بدیل در مبارزه با رژیم پهلوی شد. از این مقطع دیگر کاملاً آشکار شد که حکومت بنا ندارد هیچ‌گونه حق انتقاد و اعتراضی را برای منتقدان و مخالفانش به رسمیت بشناسد.

اینفوگرافی قیام 15 خرداد

به گزارش گلستان24، پانزده خرداد 1342 مجموعه وقایعی است که در پی بازداشت امام خمینی(ره) در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی وولایتی منجر به تظاهرات در تهران و قم علیه دولت اسدالله علم شد. تظاهرات به زد و خورد بین ماموران شهربانی و تظاهرکنندگان تغییر یافت.

مردم به پشتیبانی از امام خمینی(ره) به تظاهرات برخاستند و علیه اصلاحات انقلاب شاه و مردم، به ویژه اصل اول یعنی اصلاحات ارضی و اصل پنجم آن یعنی اصلاح قانون انتخابات ایران اعتراض و شورش کرد. اصل پنجم انقلاب سفید، اصلی بود که برای دادن آزادی به زنان و در دادن حق برابرسیاسی و اجتماعی با مردان در انتخاب کردن و انتخاب شدن در انجمن‌های استان و شهرستان، دو مجلس شورای ملی و مجلس سنا و انتخابات در هر سطح انتخاباتی دیگر در کشور نوشته شده بود. در تکمیل قوانین برای حمایت و آزادی زنان، قانون حمایت خانواده نیز به تصویب رسید که امام خمینی(ره) آن را نیز خلاف قوانین اسلام خواند. 15 خرداد 1342  به عنوان نقطه عطف در آغاز انقلاب اسلامی به شمار می رود.

گلستان24،اینوگراف قیام 15 خرداد 1342 را تقدیم میکند.

جهت دریافت با کیفیت اصلی روی تصویر کلیک نمایید.

اینفوگراف قیام 15خرداد 42

ارسال نظر

آخرین اخبار