یکی از بزرگ*ترین تصورات اشتباه درباره فضای مجازی در ایران درباره خدمات ایمیل است. متأسفانه تعداد بسیاری از افراد حتی برخی دانشجویان رشته*های مرتبط با کامپیوتر درباره ایمیل این نظر را دارند: ایمیل برای یاهو است و جی میل برای گوگل!

تا کی جی میل؟ تا کی یاهو؟

 به گزارش گلستان24، اصل ماجرا به این شکل است که ایمیل یکی از خدماتی است که از طریق اینترنت عرضه می*شود. هرکسی می*تواند با داشتن یک سرویس*دهنده مناسب، یکی سیستم ایمیل ایجاد کند. پس نقش یاهو و گوگل چیست؟ این دو شرکت در کنار شرکت*های بی*شمار دیگر خدمت ایمیل را به*صورت مجانی به کاربران عرضه می*کنند.

اما چون شرکت*های قدیمی و مشهوری هستند و به خاطر تصورات اشتباه درباره ایمیل، بین کاربران ایرانی بسیار پرکاربرد هستند. (البته این شرکت*ها خدمات گوناگونی عرضه می*کنند و داشتن یک حساب کاربری در یاهو یا گوگل علاوه بر ایمیل شامل خدمات دیگر نیز می*گردد. لازم به ذکر است که اکثر خدمات اصلی و کاربردی، از طرف این دو شرکت بسته شده است و در ایران قابل*دسترس نیست.)

بنابراین ایمیل یک نام عام است برای یک ابزار اینترنتی. جی میل آدرس اینترنتی سایتی است که خدمت ایمیل گوگل در آن عرضه میگردد و در واقع یک سیستم خدماتی ایمیل مانند بقیه است.

اما آیا ما نیز می*توانیم در ایران خدمات ایمیل راه*اندازی کنیم؟ جواب این سؤال مثبت است و تاکنون چندین پورتال ارائه*دهنده خدمت ایمیل در ایران راه*اندازی شده*اند و کاربران بسیاری نیز از آن*ها استفاده می*کنند. سطح خدمات این سایت*ها هم بسیار خوب ارزیابی شده و همواره رو به رشد بوده است. ازجمله مشهورترین ارائه*دهندگان ایمیل در ایران چاپار، میهن میل و رایانا هستند که با یک جستجو می*توانید به آن*ها دسترسی پیدا کنید.

یکی دیگر از تصورات اشتباه مربوط به این است که با داشتن یک ایمیل ایرانی نمی*توانید به کسی که از سرویس خارجی استفاده می*کند ایمیل ارسال کنید. این تصور صد در صد اشتباه است و از هر سرویس*دهنده*ای به هر سرویس*دهنده*ای می*توان ایمیل ارسال کرد.

اما سؤال اصلی این است که چرا ایمیل ایرانی؟ اولاً استفاده از ایمیل ایرانی، باعث تقویت شرکت*های ارائه*دهنده خدمات آن*ها می*گردد و رشد این شرکت*ها باعث ایجاد فرصت* اشتغال برای متخصصین فناوری اطلاعات کشور است.

دوما با استفاده از ایمیل ایرانی، سرعت ارتباط شما، به دلیل کم شدن مسافت و کاهش واسطه*های ردوبدل شدن اطلاعات، بالاتر می*رود. سوما امنیت اطلاعات شما بیشتر می*گردد زیرا اطلاعات از مرزهای کشور خارج نمی*شود. 

در توضیح موارد دوم و سوم باید گفت که وقتی شما از ایمیل*های آمریکایی استفاده کنید، اطلاعات شما باید تا آمریکا برود. مسافت زیاد، یکی از عوامل کاهش سرعت است. همچنین این اطلاعات برای پیمودن این مسیر از حدود 12 تا 15 کشور عبور می*کنند.

در این مسیر اطلاعات از گره*های زیادی عبور می*کنند. اطلاعات باید در همه این گره*ها پردازش بشوند که خود یکی دیگر از عوامل کاهش سرعت است. همچنین علاوه بر آمریکا تمامی این کشورهایی که اطلاعات از آن*ها عبور می*کند به اطلاعات شما دسترسی خواهند داشت که این قضیه باعث کم شدن امنیت اطلاعات شما خواهد شد.

گلستانه

ارسال نظر

آخرین اخبار