از شب نامه نویسی تا اتهام در تلگرام

چه تفاوتی می‌کند، شب‌نامه نویسی، اتهام یا نشر اکاذیب؟ دروغ مساله بحرانی این‌روزهای شبکه‌های اجتماعی است.

ضرورت مقابله با بحران اخلاق در فضای مجازی

به گزارش گلستان24، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران طی سخنانی در نماز جمعه با حساسیت‌شناسی خاصی به مساله آسیب‌ها و بحران‌های شبکه‌های اجتماعی پرداختند و مساله دروغ و نشر اکاذیب را مهمترین بحران این روزهای شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند.

 فضای مجازی

شبکه‌های اجتماعی که این روزها در داخل کشور توجه بخش قابل توجهی از مردم را به خود جلب کرده‌اند، با این که می‌توانند فرصت بسیار مناسبی در راستای کاربردهای مثبت باشند، آسیب‌هایی هم دارند. آسیب‌های قابل توجهی که پیامدهای نامطلوب و گاها جبران‌ناپذیری را می‌تواند در جامعه ایجاد کند.

 

نشر اکاذیب، و اتهام نیز به هر بهانه‌ای حتی با فرض اینکه نیت خیر هشدار به مسوولان و مردم هم پشتش باشد، از جمله بارزترین آسیب‌هایی است که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در نرم‌افزار پیام‌رسان «تلگرام» رایج شده است. اتفاقی که بیشتر به بهانه رقابت‌های سیاسی به آن دامن زده شده و جوامع مختلف غیرسیاسی را هم درگیر می‌کند.

 

به عنوان مثال می‌توان به یک مورد خاص این‌روزها اشاره کرد. از شب نامه نویسی گرفته تا اعلام اتهامات دروغ علیه بخش قابل توجهی از جامعه کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای نوپا! مساله‌ای که اخیرا به بهانه‌های مختلف از جمله هشدار برای مقابله با نفوذ و تغییر رایج شده و در حال ایجاد پیامدهای نامناسبی همچون جو یاس، نا امیدی و ایجاد جو کاملا سیاسی در بین فعالان و جوانانی است که دغدغه آنها توسعه اقتصادی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر علم و فناوری است.

 

تهدید امنیت اخلاقی یک جامعه چه منافعی را در خود می‌تواند داشته باشد؟ امنیتی که برای حفظ آن هزینه‌های بسیاری شده است. اکنون جامعه جوان وظیفه دارد که اگر در زمان انقلاب و جنگ نبوده به پاس قدردانی از خون‌های مقدسی که ثمر آنها امنیت موجود است نو به پاس قدردانی از ایثار مادران، همسران و فرزندان شهدا حافظ این امنیت باشد. اکنون وظیفه همه ما حفظ امنیت اخلاقی جامعه است که در مقابله با دروغ، تهدید، تشویش اذهان، تهمت و افترا عملی خواهد شد.

 

در همین زمینه می‌توان به سخنان مقام معظم رهبری هم توجه کرد: «اگر ما از لحاظ اقتصاد به بالاترین مقام برسیم، و از لحاظ سیاست، همین اقتدار و عزتی که امروز داریم، چند برابر بکنیم، اخلاق مردم ما، اخلاق اسلامی نباشد، در میان ما گذشت، صبر، حلم وخوش بینی نباشد، اساس کار از بین خواهد رفت. اساس کار، اخلاق است، همه اینها مقدمه اخلاق حسنه است-بعثت لاتمم مکارم الاخلاق- حکومت اسلامی برای این است که انسان‌ها دراین فضا تربیت بشوند، اخلاق آنها تعالی پیدا کند، به خدا نزدیکتر بشوند و قصد قربت کنند. سیاست هم قصد قربت لازم دارد، مسایل سیاسی هم قصد قربت لازم دارد؛ آن که در مسایل سیاسی چیزی می‌گوید و آن که چیزی می‌نویسد، آن که تحلیل می‌کند و آن که تصمیم می‌گیرد، بایستی بتواند قصد قربت کند. قصد قربت چه زمانی است؟ آن وقتی است که انسان مطالعه و بررسی کند؛ ببیند رضای خدا در این کار هست؟ اگر رضای خدا را در این کار دیدید، می توانید قصد قربت کنید. پس اول، احراز رضای خدا لازم است. ببینید چه قدر خط روشن است و چطور بعضی توجه نمی‌کنند!» 

 

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز چه نیکو در نمازجمعه با بیان اینکه بسیاری از افراد از پدیده دروغ می‌نالند، گفت: امروز دروغ به عنوان یک آفت به جان جامعه ما خورده و آسیب بزرگ جامعه به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه سنجش ایمان از طریق سنجش وجود دروغ در زندگی انجام می‌شود، اظهار داشت: در دوره ما عرصه جدیدی در زمینه دروغ ایجاد شده به نام فضای مجازی؛ در این عرصه یک دروغ به توان هزاران می‌شود و باید به این حوزه بپردازیم. امام جمعه موقت تهران همچنین عنوان کرد: من سه نصیحت به فعالان فضای مجازی دارم، نصیحت اول اینکه تقوا داشته باشید و حرف مستند بزنید، گاهی یک مسئله راست است ولی مطرح کردن آن مصلحت نیست که نباید بگوییم ولی اگر دروغ باشد و مطرح کنیم که گناه بسیار بزرگی است، نباید هرچه شنیدیم بلافاصله مطرح کنیم. وی همچنین ادامه داد: اگر هم خلاف واقعی در فضای مجازی مطرح شد مردانگی این است که عذرخواهی کنند، تکذیب حرف دروغ از هر جناحی که هست به اعتبار ما می‌افزاید. هر خبری که نقل می‌شود پذیرفتنی نیست، باید در مورد مسائل تحقیق کنیم تا پیامدهای نامطلوب ایجاد نشود. 

 

اکنون زمان آن فرا رسیده است که با تامل بیشتر به پیامدهای فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی ادامه دهیم و بیشتر مراقب باشیم. رقابت، سیاست، اعلام هشدار و احساس مسوولیت، هرچه که باشد، ما مسوولیم پاسدار امنیت اخلاقی در جامعه باشیم.

 

منبع: جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار