ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن، دفع سموم و کاهش وزن بدن روزه‌داران است و در این ماه اندام‌های مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش در شرایط استراحت و سم‌زدایی قرار می‌گیرد.

چگونه با روزه داری در ماه رمضان لاغر شویم؟
برای لاغر شدن در ماه رمضان، می توانید از دستورالعمل های اساسی که در ادامه مطلب ارائه شده است، استفاده کنید که به حفظ سلامتی و تندرستی بدن شما کمک بسیاری خواهد کرد.
 
به گزارش گلستان 24، به طور سنتی، خوردن غذاهای سبک مانند خرما و سوپ و غیره برای وعده افطار و سحری بسیار مناسب است که به سرعت هم قابل هضم می باشند و کالری کمتری دارند اما متاسفانه، ما از این سنت پیروی نمی کنیم و مشتاق به خوردن وعده های غذایی سنگین در افطار هستیم.
 
لاغری با روزه داری
 
گنجاندن لبنیات در وعده‌های غذایی بسیار ضروری است و گنجاندن ماست و دوغ خانگی کم‌نمک در وعده‌های افطار و سحر چربی های بدن را با سرعت بیشتری می سوزاند.
 
نوجوانان برنامه غذایی ایام روزه داری را به گونه ای انتخاب کنند که میزان کالری و پروتئین توصیه شده روزانه را در دو وعده افطار و سحری دریافت نمایند و از خوردن غذاهای پُرحجم، کم کالری و بسیار آبکی در افطار خودداری کنند و حتما برای صرف سحری از خواب برخیزند.
 
ثابت شده است که انجام ورزش های سبک در حالی که روزه هستیم می تواند به از بین بردن مواد سمی ذخیره شده در بدن کمک بسیاری کند. 
 
هنگامی که ورزش می کنیم ، سطح اندورفین آزاد شده از بدن افزایش یافته و ما احساس سبکی  و هوشیاری می کنیم. انجام تمرینات یوگا قبل از افطار نیز می تواند کمک به آرام شدن بدن هم از نظر جسمی و هم از نظر معنوی کند.
 
اگر شما مسئول آماده سازی غذا برای افطار و سحر در منزل هستید ، بهتر است یک لیست از اینکه چه مواد غذایی در این ماه نیاز دارید را تهیه کنید و سعی کنید در نهایت مواد غذایی تازه و سالم  از جمله انواع سبزیجات، گوشت بدون چربی و میوه را تهیه کرده و از چربی ها و شیرینی ها به دور باشید.
 
مصرف میوه و سبزی در وعده های سحر و افطار تاکید می شود. میوه ها و سبزیجات ، به دلیل ماندگاری بیشتری که در بدن دارد، ضمن اینکه سیری طولانی تری را ایجاد می کند حاوی مقدار زیادی آب است که با تامین آب مورد نیاز بدن از بروز تشنگی جلوگیری می کند.
 
وعده سحر مهم‌ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است. در این وعده باید از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کنسروی و نیز سوسیس و کالباس و نوشابه‌های گازدار دوری کرد. در این وعده ترجیحا باید مواد کربوهیدارتی مانند برنج و نان و نیز انواع سبزیجات و میوه ها مصرف شود. ماست و خیار و انواع خورشت ها گزینه‌های مناسبی برای وعده سحر هستند.
 
روزه داران حتما باید با آب گرم و چند عدد خرما روزه خود را افطار کنند، زیرا معده ساعت‌ها خالی بوده و بهتر است با آب گرم که نزدیک به دمای بدن است روزه افطار شود، البته استفاده از چای و یا شیرگرم هم بلامانع است.
 
معده در طول مدت روزه ساعت‌ها خالی بوده و زمان نیاز دارد که بتواند غذاهای سنگین را در خود جای دهد و بهتر است پس از صرف افطار نیم ساعت تا یک ساعت فاصله انداخته و سپس غذای سنگین صرف شود تا به سرعت چربی های غذا نیز جذب بدن نشوند.
 
گفتنی است؛ ماه مبارک رمضان تمرینی است برای کم خوری و دوری از پرخوری است و با رعایت مقدار مصرف و تامین نیازهای غذایی در حد قابل قبول در این ماه می‌توان از زیان‌های ناشی از کمبود غذایی در امان بود.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار