اگر دچار اضافه وزن هستید، می‌توانید با دقت در انتخاب مواد غذایی در ماه رمضان هم به اعمال شرعی خود بپردازید و هم به تناسب اندام بسیارخوبی دست یابید.

روش کاهش وزن با روزه داری چگونه است؟
ماه رمضان یک فرصت طلایی برای عبادت است و در کنار آن می‌توانید با تغییر در مواد غذایی مصرفی به وزن مطلوب و ایده آل خود برسید، برای این منظور موارد زیر را در حین ماه رمضان رعایت کنید:
 
به گزارش گلستان 24، ابتدا قبل ازماه رمضان وزن خود را اندازه گیری کنید.
 
 کاهش وزن
 
در وعده‌های افطار و سحر به میزان مناسب کالری مصرف کنید، به ویژه از استفاده از خوراکی‌های پرچرب، شیرین و شور تا حد امکان خودداری کنید.
 
سعی کنید در فاصله افطار تا سحر در چندین نوبت مواد غذایی را در وعده‌های کوچک مصرف کنید که حاوی مقادیر کافی از انواع میوه و سبزیجات تازه، نوشیدنی‌های کم شیرین، لبنیات و خوراکی‌های پخته، آب پز و کبابی باشد، ازخوردن مواد غذایی سرخ کردنی تا حد امکان خودداری کنید، زیرا باعث چاقی و تشنگی در شما می‌شود.
 
در وعده افطار بهترین خوراکی‌ها برای افرادی که اضافه وزن دارند مواد غذایی حاوی درصد بالایی از فیبر و پروتئین است که باعث می‌شود بدن در طول روز کالری بیشتری بسوزاند بدون آنکه فرد دچار احساس گرسنگی و تشنگی زیاد شود.
 
نوشیدن مقادیر زیاد مایعات در شب می‌تواند علاوه برآب رسانی به بدن دردفع مواد سمی نیز موثر باشد و سبب کاهش وزن و لاغری در فرد شود، کارشناسان به افراد روزه دار که دچار اضافه وزن هستند توصیه می‌کنند از نوشیدن مایعاتی مانند سودا، قهوه و چای پررنگ خودداری کنند، زیرا این مایعات باعث تشدید احساس تشنگی در آن‌ها می‌شود.
 
همچنین از خوردن مواد غذایی مدر خودداری کنید، زیرا باعث از دست رفتن آب بدن و احساس تشنگی شدید در طول روز می‌شود.
 
اقامت در یک مکان خنک که دارای سیستم تهویه مناسب باشد می‌تواند به روزه دار کمک کند تا کمتر دچار احساس خستگی شود، همچنین پوشیدن لباس‌های خنک و راحت می‌تواند باعث کاهش تعریق بدن و احساس تشنگی و گرما شود.
 
علاوه بر خوردن مواد غذایی سالم و مایعات فراوان در ماه رمضان می‌توانید با انجام ورزش‌های سبک، پیاده روی، انجام کارهای خانه و تنظیم دقیق ساعت خواب به وزن ایده آل خود دست یابید.
 
انجام ورزش سنگین در ماه رمضان می‌تواند باعث احساس خستگی، تشدید تشنگی و ضعف عمومی شود، به جز ورزشکاران که باید تحت نظارت پزشک تیم خود به تمرینات آمادگی بپزدازند.
 
بهترین ورزش دراین زمان پیاده روی، کار با وزنه‌های سبک و نیز ورزش‌های کششی است.
 
در عین حال کارشناسان توصیه می‌کنند فرد بلافاصله پس از پایان ماه رمضان رژیم غذایی عادی خود را شروع نکند، زیرا با افزایش سریع وزن مواجه می‌شود.
 
بهترین کار افزایش آهسته مصرف مواد غذایی به حالت عادی است، در عین حال خوردن مواد غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات، ورزش و داشتن تحرک بدنی می‌تواند به ماندگار شدن تناسب اندام کمک کند.
 
فرد می‌تواند در طول ماه رمضان هر روز وزن خود اندازه گیری کند تا از روند کاهش وزن خود مطلع شود.
 
منبع: alarabiya

 

ارسال نظر

آخرین اخبار