آبریزش بینی، گرفتگی و کیپ‌شدن بینی، خارش و عطسه‌های مکرر، از عوارض آلرژی بینی هستند که اگر ادامه پیدا کنند ممکن است به از دست دادن حس بویایی و چشایی و حتی تأثیر در حس شنوایی کودک منجر شوند.

کودکان مبتلابه آلرژی بینی مستعد اختلال آسم/ چه باید کرد؟
یک فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی با تأکید بر اهمیت درمان آلرژی بینی اظهار داشت: اکثر بیمارانی که مبتلا به آلرژی بینی هستند، در آینده مبتلابه آسم می‌شوند. آسم درواقع یک آلرژی دستگاه تحتانی تنفسی است که باعث تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه‌های مکرر و بیماری‌های جدی‌تر برای کودک خواهد شد.
 اختلال آسم
 
به گزارش گلستان 24، دکتر محمد قرگزلو گفت: آلرژی به معنی افزایش حساسیت نسبت به عوامل محیطی است؛ به‌طورکلی همه انسان‌ها حساسیت و واکنش‌ بدنی که نسبت به محیط نشان می‌دهند، در یک محدوده طبیعی قرار می‌گیرد. برای مثال: وقتی فرد گلی را می‌بوید یا در معرض گرده‌افشانی درختان بهاری قرار می‌گیرد، به‌طور طبیعی دچار عطسه‌های مکرر و آبریزش بینی نمی‌شود. درحقیقت اگر این واکنش به‌صورت غیرعادی و غیرمتعارف شد، در گروه حساسیت‌ها یا آلرژی‌ها قرار می‌گیرد.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب افزود: به‌عبارت‌ دیگر در هنگام بروز آلرژی پاسخ بدن نسبت به عوامل محیطی بیش‌ازحد انتظار است؛ برای مثال: بوییدن گل یا وارد شدن کودک به پارکی که در آن گرده‌افشانی کاج‌ها در حال جریان است، باعث ایجاد عطسه‌های مکرر در او می‌شود. وقتی کودک آبریزش بینی پیدا می‌کند، دچار خارش‌ و گرفتگی بینی می‌شود و این حالت آلرژی نام دارد.
 
زمینه‌ مساعد ارثی و ژنتیکی در بروز آلرژی‌ مؤثر است
این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی با بیان این‌که آلرژی‌ها بیشتر ناشی از یک زمینه‌ مساعد خانوادگی، ارثی و ژنتیکی هستند، اظهار داشت: درواقع یک فرمول ژنتیکی از قبل نوشته‌شده است که افراد قبل از تولد، آمادگی ابتلا به این عارضه را پیدا می‌کنند. البته داشتن زمینه ژنتیکی به‌تنهایی کافی نیست و حتماً باید عواملی در محیط وجود داشته باشد تا کودک را مستعد بروز علائم آلرژی کند.
 
تأثیر عوامل محیطی بر شدت آلرژی‌
وی تشریح کرد: به‌عبارت‌ دیگر اگر کسی زمینه حساسیت به گرده‌ گیاهان را داشه باشد و در محیطی که گرده‌ گیاه وجود دارد قرار گیرد، این عارضه آشکار می‌شود. برای مثال اگر فرد در یک بیابان که هیچ عامل حساسیت‌زایی وجود ندارد، زندگی کند دچار مشکلی نمی‌شود، اما اگر در منطقه‌ای زندگی کند که درختان بسیاری دارد که گرده‌افشانی بهاری می‌کنند، دچار آلرژی می‌شود. پس علت بروز این اختلال، هم ژنتیکی و محیطی است. 
 
آلرژی‌ ممکن است باعث از دست دادن حس بویایی،چشایی و حتی تأثیر در حس شنوایی کودک شود
رئیس بخش آلرژی بیمارستان مرکز طبی کودکان در خصوص علائم آلرژی خصوصاً آلرژی بینی گفت: آبریزش بینی، گرفتگی و کیپ‌شدن بینی، خارش و عطسه‌های مکرر، از عوارض آلرژی بینی هستند که اگر ادامه پیدا کنند ممکن است به از دست دادن حس بویایی و چشایی و حتی تأثیر در حس شنوایی کودک منجر شوند. از عوارض دیگر حساسیت فصلی، سینوزیت است که کودک را دچار ترشحات پشت حلق، سردرد،‌ خروپف شبانه، دهان باز در هنگام خواب، تنفس از راه دهان، بسته‌شدن بینی و در ادامه بزرگ‌شدن لوزه‌ها در کودک می‌کند.
 
سستی، عدم تمرکز، کم‌خوابی شبانه و حتی کم‌اشتهایی از عوارض آلرژی 
وی افزود: آلرژی‌ها سبب احساس کسالت، رخوت و سستی، عدم تمرکز، کم‌خوابی شبانه و حتی کم‌اشتهایی در کودکان می‌شود. آلرژی‌ها به‌خصوص آلرژی بینی می‌توانند به‌صورت دائمی و یا به‌صورت فصلی در فصل‌های خاصی مثلاً بهار به دنبال افزایش گرده‌افشانی درختان و یا در پاییز به دنبال گردوخاک هوا اتفاق افتد.  
 
کودکان مبتلابه آلرژی بینی در آینده مستعد اختلال آسم‌اند
این فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی با تأکید بر اهمیت درمان آلرژی بینی اظهار داشت: اکثر بیمارانی که مبتلا به آلرژی بینی هستند، در آینده مبتلابه آسم می‌شوند. آسم درواقع یک آلرژی دستگاه تحتانی تنفسی است که باعث تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه‌های مکرر و بیماری‌های جدی‌تر برای کودک خواهد شد.
 
راه‌های پیشگیری و درمان آلرژی‌های فصلی
قرگزلو در خصوص راه‌های پیشگیری و درمان آلرژی‌های فصلی در کودکان گفت: درواقع پیشگیری از بروز آلرژی جزو درمان به‌حساب می‌آید؛ مهم‌ترین راه جلوگیری از حساسیت‌های فصلی این است که کودک در محیط‌های حساسیت‌زا و مملو از گرده‌های گل‌ها قرار نگیرند. البته از داروها هم می‌توان به‌عنوان درمان پیشگیری‌کننده استفاده کرد؛ داروهای ضدحساسیت که بیشتر در گروه خانواده آنتی‌هیستامین‌ها قرار می‌گیرند. همچنین برای درمان می‌توان از داروهای ضدالتهابی نیز استفاده کرد.
 
والدین به‌محض پی بردن به این عارضه به پزشک متخصص مراجعه کنند
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این بیماری درگیرکردن کیفیت زندگی کودک است گفت: درواقع افراد و کودکان درگیر این عارضه ممکن است مانند یک فرد سالم و طبیعی نتوانند زندگی عادی داشته باشند. به‌هرحال این اختلال جنبه‌های عادی زندگی را مانند خوردن و خوابیدن را به‌شدت متأثر می‌کند. والدین به‌محض پی بردن به این علائم بهتر است با پزشک متخصص این موضوع را در میان بگذارند.

ارسال نظر

آخرین اخبار